Bukefalos 28 år!

Vilken stad är billigast att ha häst i?

Red_Chili

Trådstartare
Låt oss säga att man ska flytta någonstans, lite vart som helst i landet (men inte högre upp än Gävle).
Man vill bo nära någon mindre stad och man vill ha häst.

Kring vilken mindre stad är det över lag sätt billigast att ha häst?
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

häromkring är det billigt att ha häst :)
Bor i mantorp, en mil från Mjölby (småstad) o knappa tre mil från Linköping :)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Jag tycker inte att det är överdrivet dyrt att ha häst här i Karlskrona. Men sen är det ju givetvis så att det beror på vad man jämför med :)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Jag bor i Strömstad och betalar 1800:- allt ingår (foder, strö, paddock, ridhus mm).

Har 6 mil till Uddevalla och 18 till GBG, ligger kanske i världens ände men nu har vi snart motorväg ända ner till GBG och då kommer allt gå så mycket fortare!!
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Hmm, jag betalar 1000 kr för lösdrift.
Bor i Norrtälje vilket för övrigt är en skitfin stad, lite på "landet", men ändå ganska centralt och nära till större städer som tex Stockholm och Uppsala.
Vi har många fina ridvägar och hästar här omkring :)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Men sen är det ju givetvis så att det beror på vad man jämför med :)

Självklart :) Kanske inte världens bästa trådstart från mig att skriva så som jag gjorde.. menmen.
Här i Sthlm kostade det iaf förut ca 4000kr/månad att ha en d-ponny i ett större stall här i närheten. Det är många som reagerat på att det varit dyrt, så tja, jag undrar egentligen bara hur billigt man kan komma undan om man bor på andra ställen i landet.
(och det var inte mitt i Sthlm, utan 2-3 mil norr om Sthlm, visserligen lätt att åka kommunalt till stallet)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Att skriva "vart som helst i landet" i samma mening som "men inte högre upp än Gävle" låter ganska märkligt :D och begränsar din önskan om billig hyra ganska mycket i mina ögon.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

6 mil väster om Gävle i lilla byn Torsåker bor jag. Mycket bönder,relativt billigt foder också. Jag tycker själv att det är extremt billigt att bo här ute med häst.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Har aldrig stått fullinackorderad utan alltid i kollektiv, men här i Stockholm pyntar jag väl en 5000kr för box, strö och foder.

När jag bodde på Gotland så kanske jag lade... 1500-2000 på samma som ovanstående.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Häromkring (Kalmar) beror priset mest på vad du vill ha. På några mils avstånd kan få allt från fullservicestall som kostar mellan 2-4000/mån och då ingår all mat, strö och service samt ibland ridhus, till kollektivstall utan ridbana med kallhyra på några hundra. Skulle tro att det är så större delen av landet utanför storstäderna.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Jag har hyrt stallplats i Norrtälje för 1200.- styck. Då ingick grovfoder (12-14kg), strö, havre och korn. In och utsläpp m täckesbyten lindor hagskydd vardagar, rullande schema på helger.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

1300 kr i månaden , då ingår hö och strö,utsläpp,fodring,uppvärmd pddock,10 min till ridhus och världens bästa stallkompisar:love:
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Så du är också Norrtäljare!
Återigen tipsar jag dig TS om Norrtälje, finare stad får man leta efter :)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Norrtälje är ju typ världens ände. :p Åtminstånde Stockholms. Man är ju liksom fast, går bara att åka åt ett håll.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Haha, tänkte precis samma sak.

Jag tycker det är billigt som ffffff att ha häst överallt i Sverige förutom här där jag bor (Stockholm).
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Tror inte man kan säga denna stad är dyrast att ha häst i.
Allt bero ju på vilka bekvämligheter det finns i stallet, box, lösdrift osv. men generellt sett så tror ju jag att det är dyrare runt torstäder som göteborg, helsingborg och stockholm
och kanse på de ställen som det är begränsat med stall och stor efterfrågan på plats då skjuter nog priset i höjden
Priset är nog inviduellt på vad man vill ha vad som ingår osv osv
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Skövde - här finns många stora stall m ridhus o fullservice och en mängd billiga inackorderingstall.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Västra götaland tycker jag verkar billigt öht, hus mark och små gårdar för små summor.
 

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
149
Senast: Halcyon
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 403
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
831
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp