Bukefalos 28 år!

Vilken stad är billigast att ha häst i?

Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Betalar 2100 för inackordering. Då ingår in o utsläpp, hö/ensilage, spån, havre, korn. Fodring 4ggr/dag. Ridhus finns inom skrittavstånd men jättebra anläggning i övrigt
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Jag tror vi i Halmstad har rätt så "medelmåttig" hyra. Du kan få en box på 500 kr där man hjälps åt med servicen. För ett par hundringar extra även in/utsläpp och täckesbyte
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Schysst. Vi betalar 2100 kr för kallhyra i vårt stall.

Som Bisons stall kostar, iaf ditt förra för 1800 kr tror jag det var, med fodringar, ut/insläpp, ridhus m.m. där ALLT ingår kostar här ca 6000 kr.

Man kan ju ha tre hästar i Mantorp för samma pris. Tokigt. ;)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Låt oss säga att man ska flytta någonstans, lite vart som helst i landet (men inte högre upp än Gävle).
Man vill bo nära någon mindre stad och man vill ha häst.

Kring vilken mindre stad är det över lag sätt billigast att ha häst?

Inte ett svar du vill ha, men...det är ju faktiskt så att det blir billigast där man har/får jobb. Bor man nära stallet blir det ju även billigare när transportkostnaderna till/från stallet minskar. Och ska man tävla så är det ju bra om man slipper åka långt hela tiden. Tränar man mycket lönar det sig ju att bo på/nära en anläggning med rätt träningsmöjligheter, o s v.

Men rent krasst så ska man väl inte bo inne i de störra städerna och ha hästen på de större anläggningarna...
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

För övrigt betalar jag idag 1 250 kr (inkl moms) för lösdrift och fri tillgång på silage (analyserat med bra värden). Det enda på hästkontot utöver "stallhyran" är bensinen (ca 800 kr/månad) och försäkringen (ca 300 kr/månad).
(Och ev utrustning, men inget jag betalar varje månad.)
Hovslagaren tar 250 kr (inkl moms) var 6:e vecka för verkning.

I vintras var jag inackoderad i ett stall med en kallhyra på 500 kr/månad. Sen kostade fodret 500-1 600 kr/månad, bensin 800-1 300 kr/månad, hovslagaren 250 kr/6:e vecka o s v...
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

jag vet, o nu betalar jag mindre o får ännu mer :D
Flytta hit ;)
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Nej det är jag inte ;)

För o göra en jämförelse, så har jag i Sthlm haft en stallhyra på 8000.-/mån, då inkluderat, grovfoder, kraftfoder, strö, 1h hage per dag.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Det förstår jag INTE hur man kan stalla upp i!
Det är fan inte bra att ha hästar på ställen med så dålig hagvistelse.

Då lägger man pengarna på bensinen istället och letar sig någon mil utanför stan där hästen får gå ute länge!
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

KL

Jag hade stall hemma förut, i Skara. Vi tog 1500 om jag inte minns fel. Allt ingick, ut-/insläpp, täckesbyten, foder, halm, mockning m.m. Tyvärr hade vi inte någon paddock eller något ridhus. Men stället ligger endast 3 km från Skaras centrum.
Tycker jag är ganska billigt.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Då får man göra det man kan för att komplettera hagvistelsen med annat. Tex så promenerades hästen 2h nästan varje dag utöver att den reds.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Här i Jönköping är det rätt billigt. De dyraste hyror jag har sett har legat under 2000 och då har det varit schyssta stall med i princip full service. T.ex. allt ingår utom mockning, och oftast fin ridbana eller ridhus på gården/skrittavstånd.

Här har vi dessutom ett av Sveriges största ridhus (40x80 innermått) och en stor ridskola med 3 ridhus, terrängbana, håller många tävlingar.

Vi tar 400 kr inkl utsläpp vardagar, insläpp alla dagar, stora hagar (speciellt om man jämför med rasthagar som ju är vanliga kring storstan, då är våra enorma), varmvatten, ridbana (liten). Ska höja lite har jag övertygat pappa om även fast han är skeptisk ;) Stallen i närheten tar 700 kr för ungefär samma. Vi har ca 20-30 min ridväg till två ridhus (varav ett är det stora) och 3 stora ridbanor, naturreservat, travbana och galoppslinga, golfbana man får rida på och skidbacke....
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

2 h promenad är ett ynkligt hästliv.
Jag skulle känna mig som en djurplågare med hästen uppstallad så :mad:
Min pålle gåpr med sin polare på 3ha kuperat bete.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Jönköping trakterna i de stora hela har jag sett billiga stall. Jag hade turen att ha helinackodering, Allt fóder ingick, ut o insläpp täckesbyte paddock m.m till min c-ponny för 700 i månaden. Enda nackdelen va att jag o ägaren av stallet inte kom överrens ( därimot min mamma o hon e nu goda vänner) men jag klarar inte av kvinnan.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Usch, det låter som att du har stått i det stallet jag jobbar i. Skulle inte ens stå där om det var gratis, de stackars hästarna kan knappt röra sina ben när vi tar ut dem till deras ynka timme i hagen. Vissa låter inte ens sina hästar gå ut den timmen.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Strömsholm är också rätt dyrt :S Kumla tycker jag håller sig på en bra nivå men det finns typ INGENSTANS att rida : (
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Påminner lite om ett stall här i stan. Hästarna får gå ut i skift, förmiddag och eftermiddagsskift. Hagarna är väl ungefär som en dubbel box.
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Vilken tur att jag inte gjorde det då.
Jag hade en häst där under en period av två månader, av avståndsbekvämlighet då både hästen och jag var under rehab. Hästen hade, om vi stått kvar på våran vanliga anläggning inte fått gå i något annat än sjukhage ändå.

Jag skulle aldrig ha den hästen uppstallad så jämt på andra premisser. Men ni kan väl vänta med att hugga innan ni vet mer nästa gång?
 
Sv: Vilken stad är billigast att ha häst i?

Favina,

Nyinflyttad till Strömstad.

Skall hämta hem hästen hit snart, har du bra tips på hovslagare?

Är det lätt att få medryttare som betalar några hundralappar för att rida om man har ridhus & medryttaren får tävla & träna en välriden häst???

Har två småbarn varav en liten bebis så jag hinner inte 7 dagar själv :-(



Förvärvarande står han i Frillesås

2400 kr för ridhus underbara hagar, utsläpp vardagar, halm & hösilage ingår.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: CaisaCax
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 309
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp