Bukefalos 28 år!

vilken stång ska man börja med?

L

Lina_kj

när man ska börja rida hästen på stång finns det något tips vilken stång man ska börja med? rider nu med ett rakt eggbett men funderar på å "bytta upp oss" ;)
 
Sv: vilken stång ska man börja med?

Nu är inte jag såå insatt i olika stångbett, jag är mest nyfiken.
Vad vill du uppnå med att byta till stång?
 
Sv: vilken stång ska man börja med?

Har din instruktör bestämt att ni har kommit till punkten, att det är dags att börja på kandar, så är det väl lämpligast att din instruktör hjälper dig?

Återigen är det svårt för oss "nätexperter", att komma med råd när vi känner varken dig, din häst, eller eran utbildningsståndpunkt och ridsätt...

För jag förutsätter att du diskuterar betsling i samråd med din instruktör. Jag har aldrig bytt betsling utan diskussion med min instruktör och då har jag ändå hållit på med hästar sen 1974.
 
Sv: vilken stång ska man börja med?

Varför vill du "byta upp dig"? JAg antar att det inte är din mening, men det låter lite grann som om du tänkt använda stång bara för att "man gör så" i AR.?:confused:Stångens uppgift är att länga ut överlinjen, så att bakbenen kan sträckas fram till tyngdpunkten.. vissa hästar behöver inte denna betsling till en början, när man jobbar med enbart böjningen, men senare i utb. kan det bli aktuellt med stång för att man annars inte kan länga halsen tillräckligt. men sen finns det hästar som inte alls går att formge utan stång, de krullar i hop sig, bogarna åker hit och dit: dvs mkt ostadig häst.

Men har du en tränare som rekommenderar stångbett, så ska DU själv vara på det klara med varför stången ska på, och vad det har för effekt. Tyvärr finns det säkert tränare som sätter på stång i fel syfte oxå, så var uppmärksam!

Själv tycker jag att stångbett är ett perfekt bett om det används rätt! :)
Har inte så stor erfarenhet av olika stångbett, men det bett jag har, ett spanskt stångbett brukar rekommenderas som lämpligt när man ska börja rida på stång.
 
Sv: vilken stång ska man börja med?

Förutom de uppenbara frågeställningarna häruppe som är bra att fundera över;

Planerar du att rida med "kontakt"/stöd eller hängande tygel?
Vill du ha ett bett som blir väldigt skarpt när du tar tag i det men längre väg innan det tar stopp, eller ett mindre skarpt bett med mer "direktinverkan"?
Vill du ha ett som inverkar genom att föra fram hästens huvud (genom tyngdpunkten) eller med normal tyngdpunkt?
Vad ska du kombinera stången med?

Ett bett med kort överskänkel och lång underskänkel ger skarpare effekt, men man behöver "ta" mer i tyglarna innan det kommer till skarpaste läget, ett med längre överskänkel ger mer direktkontakt oh lite mindre skarp effekt.

Tips: ha med instruktören vid de första ridturerna med stång åtminstone, för att få hjälp med inverkan. Det är svårare än man tror att få till det bra! :angel: Och var ödmjuk nog att gå tillbaka till det gamla bettet om det gav bättre resultat i utbildningssyfte.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 923
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
210
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp