Bukefalos 28 år!

Vilken strö är miljö vanligast?

SnowY

Trådstartare
Jag skriver något om hållbar utveckling i stallet och jag undrade vad som är miljövanligast att använda i boxarna?

Är det halm, spån, torv, torvmix, pellets eller mm?

Här gärna era tanker!
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Spontant tänker jag halm. Är en biprodukt vid annan tillverkning.

Torv är det som skadar miljön mest. Torvbrytning är inte roligt.
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Spån är vanligast vad jag vet.

Halm är absolut miljövänligast och ett + på att det är en restprodukt som inte behöver förädlas eller ingå i någon längre produktionskedja, lätt att bryta ner/återanvända i kretsloppet och att man oftast kan köpa det väldigt lokalt.

Kan användas till både strö och foder så därför blir det en produkt att använda till mycket
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Hej!

Halm skulle jag säga spontant OM man bor på ställe där någon vill använda halmen. Där jag bor får man slänga halmen på tippen och sen ligger den mest där och skräpar och återgår tyvärr inte alls i någon kretslopp- det verkar inte finnas någon som vill ha den tillbaka eftersom den tar för lång tid att bryta ner till något användbart(??).

/Lavinia,
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Jag läste en miljö+häst-kurs en gång för länge sen och har ett vagt minne av att det är många olika aspekter att beakta. Hela kretsloppet naturligtvis men även uppsugningsförmåga, "kemi" osv. Alltså om ströt suger åt sig de dåliga ämnena direkt eller inte och hur mycket som släpps ut i luften. Eller nåt sånt. Vaga minnen som sagt var...
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

kl
Halm blir utmärkt mull om man bara låta det ligga och har en maskrik gödselstack. Man kan skynda på förbränningen lite genom att se till att stacken är fuktig och genom att lägga över en pressening samt om man har möjlighet vända stacken någon gång.

Har man en maskrik gödselstack bör man inte tömma den helt då följer alla maskar med. Utan helst ska man behålla en del där det finns mycket mask.

Spån tycker inte jag det blir "bra" mull av. Halm och torv är det som enligt mig ger den bästa gödseln, som senare hamnar i växthuset :) Jag använder lite torv just för att halmen inte suger upp jättebra och spån blir det ingen bra "tomatjord" av men jag försöker använda så lite torv som möjligt

Det finns ju flera anläggningar som värmer upp byggnader med hjälp av använt spån och då kommer det ju till nytta där men då krävs det en rejäl panna och är nog inget för mindre stallar. Även halm brinner utmärkt dock så matas många bränslepannor med hjälp av en skruv som inte klarar av halm.

Större värmeverk borde kunna ta emot använd halm från stallar, de tar ju emot brännbart hushållsavfall? Och med tanke på vad som slängs som brännbart på "min" miljöstation skulle det nog vara bättre med halmgödsel :crazy:
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

både halm och spån är ju restprodukter så där borde det vara lika.
halm är mer utrymmeskrävande, både lagring före användning och sen på gödselstacken. Det gör ju att det krävs mer transporter. Det suger inte upp urin lika bra som spån gör = större avdunstning av ammoniak, så länge man inte har en permanentbädd.

Spån förmultnar långsamt i jämförelse och sprider man det "för tidigt" på åkrarna så släpper det ifrån sig "vaddetnuvar, minns inte" som inte är så miljövänligt. Men låter man det multna färdigt (kanske med hjälp av maskar) blir det jättebra mull att lägga i rabatter, trädgårdsland eller på gräsmatta. Och givetvis på åkrarna också.

Halmpellets har säkert sina fördelar, då det mer liknar spån i uppsugningsförmåga och sånt. Men där tillkommer ju istället fler transporter och tillverkningsprocesser, som påverkar miljön.
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Hej!

Det var alla de där om-en :-). Plats för gödselstack finns inte, här används container eftersom man inte får ha gödselstack rätt på backen och då blir det verkligen inte vettigt för miljön, det går ju superfort att fylla en container med halm (speciellt när folk mockar ut mängder med ren halm) som sen måste hämtas med lastbil och köras till tippen (för klart mer pengar än om det är torv eller spån). Sen ligger den väl där och skräpar antar jag, eftersom de helst inte ens vill ha dit den...

/Lavinia
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Torv är inte så bra för miljön, eftersom torvmossar tar väldigt lång tid att återbildas och när man bryter torv förstörs ekosystem som kan ta hundratals år att återskapas.
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Jag läste en miljö+häst-kurs en gång för länge sen och har ett vagt minne av att det är många olika aspekter att beakta. Hela kretsloppet naturligtvis men även uppsugningsförmåga, "kemi" osv. Alltså om ströt suger åt sig de dåliga ämnena direkt eller inte och hur mycket som släpps ut i luften. Eller nåt sånt. Vaga minnen som sagt var...

Man borde ju också räkna med hur ströt "tillverkas". Dvs hur mycket diesel det går åt för att hugga träd/tröska osv.
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Men ett värmeverk borde kunna ta emot containrar med halmgödsel tycker jag och elda med det, då blir det ju värme i alla fall. Lika gärna som de tar emot brännbart hushållsavfall vilket kan innehålla allt möjligt och som också samlas i containrar?

För eller senare måste väl tippen göra sig av med det också?
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

I vilket sammanhang och hur omfattande skriver du det?

Du behöver hitta någon bättre källa än bukefalos, men det kanske du redan har och bara vill ha tankar och reflektioner eller rent av någon stans att börja?

Vad menar du med miljövänligt? Det finns flera olika kategorier att ta hänsyn till exempelvis:

Klimatsmart - litet koldioxidutsläpp vid produktion, transport och omhändertagande.

"Rent" - det vill säga utan skadliga ämnen. Kan falla in i nästa kategori.

Ekologiskt/miljövänligt producerat - kan både vara klimatsmart och gynna det biologiska mångfaldet. Alltså att genom att inte använda t ex bekämpningsmedel så överlever många olika arter av växter och djur vilket är bra för artrikedomen.

Några strömedel som är bra på olika sätt:

Ekologiskt odlad halm: Produktionen (odlingen) orsakar mindre miljöskada än vanlig odling. Är den dessutom närproducerat så blir det ännu bättre. Minus är dock att det inte är så drygt i avseende uppsugningsförmåga och tjocklek på bädden så man kommer behöva använda mer av det.

Torv - Önskvärt som gödningsmedel då det förmultnar? snabbt och ger därför möjlighet till ökad användning av naturligt gödningsmedel. Drygt och bra uppsugningsförmåga. Dock stort minus på att det är en ändlig resurs, för att få nya torvmossar behöver vi först ta oss igenom en ny istid... Brytningen är inte miljövänlig heller.

Sågspån - Kan vara restprodukt? Något drygare och bättre uppsugningsförmåga än halm. Sannolikt transport om man inte har eget sågverk. Använder man ens sågspån?

Jag skulle personligen välja den närodlade ekologiska halmen tillsammans med en stor gjuten platta för möjlighet till stuk(?)lagring om jag hade ett fritt val. Men så kan jag ha fel också.
 
Sv: Vilken strö är miljö vanligast?

Sorry, jag antog att det handlade om någon typ av uppsats, men det kanske snarare var till någon hemsida eller så? :o
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Fazeem
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 389
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp