Bukefalos 28 år!

Vilken uppsägningstid utan avtal?

V

Valaraucy

Hej!

Jag inakorderade min häst i ett stall en bra bit bort. Vi hade inte gjort upp ett kontrakt varken mundligt eller skriftligt om uppsägningstiden. Fick bara en faktura för denna månad, och hästen står bara sedan 2 veckor i stallet. Nu är det så att jag inte kommer bra överens med stallägaren och sökte efter ett annat stall. Som tur hittade jag ett privat ganska nära mig. Nu tänkte jag flytta hästen dit den förste April. Men nu säger stallägaren att uppsägningstiden är 3 månader!! :eek: Jag blev alldrig informerad av honom om en speciell uppsägningstid! Och vi hade inte ett kontrakt över något angående hyran eller annat. Jag tänker så klart inte betala hyran 3 månader till, men stallägaren säger att rätten står på sin sida. ??? Stämmer det eller kan jag bara flytta min häst?
Tack för hjälpen!:)

Valaraucy
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Om det inte finns ett avtal som styrker det så har jag väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara 3 månaders uppsägningstid enligt någon lag.

I de stall där jag stått så det inte stått någonting om hur lång uppsägningstiden är varken i kontraktet och oftast inte muntligt heller, men kotym är väl att säga till åtminstone 1 månad i förväg från båda håll.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Om ni inte har kommit överrens om det innan (muntligt eller skriftligt) så ser jag inte hur han skulle kunna kräva dig på 3 månaders hyra. Det vanliga brukar vara 1 månad!
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Tack för alla svar hittils!
Angående en måndad uppsägningstid: I vilken lag står det? Jag blev som sagt inte informerad om en uppsägningstid alls. Varken muntligt eller skriftligt. Jag skrev inte under något och jag tänker inte låta min häst stanna kvar en månad till, då jag såg vid två tillfällen att stallägaren sparkade en häst i magen.
MÅSTE alltså betala i alla fall? Finns det en sådan lag som säger att uppsägningstiden är en månad oavsett om man hade ett avtal eller inte?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Nej jag tror inte det finns någon sådan lag, framförallt inte om inga papper på det är skrivna.

Sen att det är normalt vett och etikett att säga upp platsen från båda håll 1 månad eller mer i förväg är en annan sak.

Hur glad skulle du själv bli om du var stallägare och din hyresgäst kom och sa utan förvarning t ex "Imorgon flyttar jag bye bye" skulle det inte kännas bättre då om hyresgästen sa att denne tänkt flytta 1 månad i förväg så du har tid på dig att hitta en ny hyresgäst om så skulle behövas?

Sen försvarar jag inte stallägaren om denne betett sig dumt, klart du vill flytta fortast möjligt då, men man kan ju göra det på mer eller mindre smidiga sätt.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Stallägaren kan inte kräva dig på pengar om det inte finns ett kontrakt skrivet.

Men jag förstår inte hur du vågar ställa din häst någonstans utan kontrakt, ägaren hade lika gärna kunnat säga upp dig och vips kunde du vart utan stallplats...:eek:
Att inte skriva kontrakt tyder ju på en oseriös ägare och man skriver ju kontrakt för att skydda sig från såna här händelser.

Men man lever och man lär! Se till att skriva kontrakt på de nya stället sen bara, och tar inte ägaren upp det där borde du göra det själv! ;)
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Stallägaren kan inte kräva dig på pengar om det inte finns ett kontrakt skrivet.

Men jag förstår inte hur du vågar ställa din häst någonstans utan kontrakt, ägaren hade lika gärna kunnat säga upp dig och vips kunde du vart utan stallplats...:eek:
Att inte skriva kontrakt tyder ju på en oseriös ägare och man skriver ju kontrakt för att skydda sig från såna här händelser.

Men man lever och man lär! Se till att skriva kontrakt på de nya stället sen bara, och tar inte ägaren upp det där borde du göra det själv! ;)

Att stalla upp utan kontrakt innebär inte att stallägaren har rätt till att säga upp dig på dagen. Finns reglerat exakt vad som gäller, kommer tyvärr inte ihåg det i huvudet, men har för mig att det var 1 mån uppsägningstid som gäller om inget annat är avtalat, vanligtvis.

/Camilla
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Men jag förstår inte hur du vågar ställa din häst någonstans utan kontrakt, ägaren hade lika gärna kunnat säga upp dig och vips kunde du vart utan stallplats...:eek:
Att inte skriva kontrakt tyder ju på en oseriös ägare och man skriver ju kontrakt för att skydda sig från såna här händelser.
QUOTE]

Helt OT men kan inte låta bli. På vilket sätt tyder brist på skriftligt kontrakt på oseriös ägare??
Jag var tidigare installad hos en mycket seriös hästperson som skötte allt med hästarna vitt och redovisade varje krona. Jag var installad där i sju år och allt fungerade, och det fanns inte en pappersbit skriven.
Orsaken till att jag flyttade hästarna, är att jag köpte egen gård.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Varför är man inte mån om att avtala sådant som är viktigt för en själv? Uppsägningstid torde väl vara intressant för alla som betalar för sin uppstallning? Muntligt är bättre än inget, men i slutänden är skriftligt det enda som är något att räkna med, när det kommer till kalla, hårda fakta.

Skulle man dra detta till sin spets så kommer det ju att bedömas vad som anses skäligt. Tre månaders uppsägningstid kan nog inte anses skäligt, däremot en månad. Personligen hade jag inte tjafsat om en månads uppsägningstid om jag inte varit mycket missnöjd och känt att detta missnöje vid en juridisk bedömning faktiskt kan vara grund för reducering av månadsavgiften alt. undanröjande av kontraktsförutsättningar. Då räcker det inte med att saker inte är som man förväntat sig, utan att det verkligen är brister i hantering. Anläggningens beskaffenhet är ju svårt att argumentera om, stället var förmodligen i det skick nu som den var när du accepterade stallplatsen.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Detta har jag läst om... men nu hittar jag inte det. Läste för ca ett år sedan på någon "käck" sida att om man inte har något avtal så kan uppsägningstiden vara 8-9 månader - något sånt. Jag minns nämligen att jag tänkte "puuuh, det gäller inte mig" eftersom jag just hade skrivit inackorderingskontrakt. Ska se om jag kan hitta det igen. Frågan är om det inte var en artikel länkad härifrån? Hmm...
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Uppsägningstiden kan vara 9 månader om man räknar det som ren lokalhyra/arrende, d v s inga tjänster ingår utan att man hyr stallet för förvaring av hästar och själv står för tjänster.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Jag tror att det är så att du har en månadsuppsägnings tid och den som äger stallet har tio månader om han skulle sagt upp dig. Detta gäller alltid som grund. Sen kan man avtala fram längre uppsägning för den inhyrde men ägaren kan aldrig komma ifrån sina tiomånader. Jag tror att du kan läsa om detta på jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Vad lägger du till grund för det påståendet? Det finns väl inget som säger att det skulle vara en lagstadgad uppsägningstid för ett serviceavtal?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Jag pratade idag med en advokat. Om det inte finns något avtal finns inte någon speciell uppsägningstid. Annars är det en månad om det inte är skriven något speciellt i ett avtal, eller om det är ett mundligt avtal. Jag vet att det inte låter snällt om jag skriver att jag struntar i vad som är "vettigt" ect... men jag har blivit lurad av resp. person - och det inte bara om pengar. Jag har ingen bevis hur som helst, pga att det var ett muntligt avtal mellan oss (ja, jag vet, dumt dumt dumt!!). Min häst var ju redan uppstallad när jag fick veta allt, så fick jag helt enkelt bita tänderna ihop och håller tyst förrän jag hittade nytt stall.
Man kan kanske förstå då lite grann att jag inte är så särskild interesserad av att dra mig ur det hela på ett sjyst sätt.

Tack i alla fall för alla svar!
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Hej det verkar som denna diskution är avslutad. Men måste få tillägga att det är så skörbart med häst, du måste ha ett stall till den.Jag vet att det är stor cirkulation på minder stall utan avtal.Man bör veta vad man vill och vill stå ibland utan avtal en hastig uppstallning på grund av olika omständigheter att man övertagit hästen på snabba villkår från slakt el annat.När man hittat en box o väl fått hästen på plats och sen när det "klarnar" lite i huvudet kommer resten....Du kan ha tur och hamna jätte bra ellert tvärt om. Man ser det så här som stallägare finns det ingen uppsägningstid så kollar man upp det,vill du komma på dagen så bör man se över saken utan att förstöra relationen er i mellan.Som stallägare går det oftast inte runt 08-området med vidd att ha en tombox så den måste fyllas ,där kan det också bli fel lovat bara det att det kommer in pengar är viktigt.
Riktiga kontrakt brukar ha dep en stallhyra som betalas iförväg innan inflytt mm.pengar pengar....och pengar pengar Härregud man tänker"Jag skulle ha blivit intresserad av pengar i stället för hästar......men 1-2 månadersuppsägningtid är väl det som är nu med kontrakt el muntligt..Är allt galet o utan kontrakt el muntligt avtal kan du dra på dagen utan att blinka! Bay Bay lasta och åk! Lycka Till
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Nu har du skrivit så rörigt att jag inte ens är säker på att jag förstår vad du vill ha fram, men om du tror att det inte finns någon form av överenskommelse för att man inte satt det i diskussion eller på papper så är det fel. Utan en överenskommelse om stallplats hade ju inte hästen kommit dit öht. Så någon form av avtal finns, och jag vill nog påstå att det är lika mycket till nackdel för stallägaren som för den inackorderade - det är ju bara för stallägaren att hävda att man kommit överens om 3 månaders uppsägningstid när man stallat upp.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Hej det verkar som denna diskution är avslutad. Men måste få tillägga att det är så skörbart med häst, du måste ha ett stall till den.Jag vet att det är stor cirkulation på minder stall utan avtal.Man bör veta vad man vill och vill stå ibland utan avtal en hastig uppstallning på grund av olika omständigheter att man övertagit hästen på snabba villkår från slakt el annat.När man hittat en box o väl fått hästen på plats och sen när det "klarnar" lite i huvudet kommer resten....Du kan ha tur och hamna jätte bra ellert tvärt om. Man ser det så här som stallägare finns det ingen uppsägningstid så kollar man upp det,vill du komma på dagen så bör man se över saken utan att förstöra relationen er i mellan.Som stallägare går det oftast inte runt 08-området med vidd att ha en tombox så den måste fyllas ,där kan det också bli fel lovat bara det att det kommer in pengar är viktigt.
Riktiga kontrakt brukar ha dep en stallhyra som betalas iförväg innan inflytt mm.pengar pengar....och pengar pengar Härregud man tänker"Jag skulle ha blivit intresserad av pengar i stället för hästar......men 1-2 månadersuppsägningtid är väl det som är nu med kontrakt el muntligt..Är allt galet o utan kontrakt el muntligt avtal kan du dra på dagen utan att blinka! Bay Bay lasta och åk! Se inte bakåt bara framåt. Lycka Till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Hej det kanske blev lite svårt jag har komprimerat båda sidor, stallägare och stallplatshyrare som jag har stor efarenhet av.Jag skriver det kort inget avtal på så kort tid som var från ursprungsfrågan, bay bay och åk utan att bråka betala för de dagar du stått där. Sen menar jag att man måste ha fullt i stallet med inackorderingar "runt 08 området med hyrstall," med arrende har man egen gård är det skillnad. Ja det var väl det jag ville säga som svar.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Oj nu blev ditt svar rörigt för mig!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 568
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp