Bukefalos 28 år!

Vilken uppsägningstid utan avtal?

Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Tack för alla svar hittils!
Angående en måndad uppsägningstid: I vilken lag står det? Jag blev som sagt inte informerad om en uppsägningstid alls. Varken muntligt eller skriftligt. Jag skrev inte under något och jag tänker inte låta min häst stanna kvar en månad till, då jag såg vid två tillfällen att stallägaren sparkade en häst i magen.
MÅSTE alltså betala i alla fall? Finns det en sådan lag som säger att uppsägningstiden är en månad oavsett om man hade ett avtal eller inte?

Tänk så här, stallägaren hade inte kunnat skicka ut din häst på stående fot, precis på samma sätt har även du ett ansvar gentemot stallägaren.

1 månads uppsägning är gängse för bägge parter om inget finns skrivet, 3 månader brukar en del stall ha fast detta regleras då i ett skriftligt avtal.

Du har accepterat ett avtal genom att du har flyttat in din häst i stallet, att du sedan ångrar dig har inte med saken att göra.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Finns inget avtal så kan du flytta på dan om du vill. Du har inga skyldigheter om ni inte avtalat några. Och detsamma gälker från stallägarens sida. Hon/han kan säga upp dig på dagen.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Är också i denna situation just nu och jag förstår inte var man har fått det ifrån att "utan skriftligt avtal kan man dra eller bli utslängd på dagen"???
Detta är helt fel. Jag har just varit i kontakt med jurist och djurskyddsinspektör i mitt ärende. Och detta är vad som gäller:
Juristen: Muntligt avtal gäller lika väl som skriftligt. Du kan inte bli utslängd på dagen. Stallägaren måste ge dej en rimlig chans att hitta ett nytt stall. Detsamma gäller att du kan inte dra på dagen. Gängse uppsägning i båda fallen är 1 månad.
Djurskyddslagen: Stallägaren kan inte slänga ut din häst på dagen. Du måste ges en rimlig tid att hitta ett nytt stall. Om stallägaren slänger ut din häst så gör han/hon sej skyldig till brott mot djurskyddslagen!
Så visst finns det lagar som skyddar/hjälper båda parter även om man inte har något skriftligt avtal.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Det har hänt någon gång att jag ledsnat ur totalt på ett stall och flyttat från en dag till en annan. Dock aldrig utan att betala en månads uppsägning eller att meddela stallägaren innan hästen lämnat deras gård. Med eller utan kontrakt känns det bättre för mig iom att jag aldrig kommer pekas ut som någon som inte gör rätt för sig.

Det svider i plånboken med dubbla stallhyror men för samvetets skull är det värt det tycker jag.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Helt rätt, någon form av muntligt avtal måste föreligga (även om det är väldigt knapphändigt) och är inte uppsägningstiden reglerad går man på "skälig tid" och praxis. Praxis i dessa fall verkar ligga åt 1 månads uppsägningstid ömsesidigt. Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga (det är däremot svårare att bevisa ett muntligt avtal än ett skriftligt).
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Om kontrakt finns och ny stallplats inte hittas, kan hyresgästen då stå kvar tills kontraktet inte gäller längre även om denne blivit uppsagd?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Precis som lovisaleonora säger, så får hyresgästen stå kvar under uppsägningstiden. Uppsägningstid innebär att det finns ett tidsspann mellan dagen man säger upp sig/blir uppsagd och dagen då det "verkställs". Ibland är tiden reglerad, och ibland är den oavtalad (och då gäller skälig tid eller praxis). Att tänka på är att uppsägningstiden fortfarande är hyrestid så allt ska i princip fungera som vanligt. Har hört en del skumma historier om stallägare som plötsligt vägrar ta ut hästen och fodra för att ägaren har sagt upp platsen men har en månads uppsägningstid ("det ingår bara under hyrestiden"), men detta är ett grundligt tankefel.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Jo, att hyresgästen får stå kvar under uppsägningstiden vet jag. Men när den är slut och inga stallplatser hittats, vad händer då? Om hyresgästen från start hade kontrakt längre än tills uppsägningstiden är slut, kan denne ha hästarna kvar i stallet då? Säg att kontrakten går ut 1 juni, sista dagen på uppsägningen är 1 april. Inget nytt stall hittas innan 1 april, kan hästarna då stå kvar fram till 1 juni? Eller vad händer då?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Det anser jag också, allra helst om den sk. "stalluthyraren" inte har följt det den sa innan man flyttade in! Om det visar sig att skötsel/fodringar inte är vad det sas, då har inte jag någon skyldighet om inte ens ett muntligt avtal gjorts upp. Man känner att man inte kan lämna hästen en dag till, då tar man hästen och går och som någon annan sa få betala dubbla hyror som svider. men vad gör man?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Om uppsägning har skett och uppsägningstiden är ute, ja då är det bara att flytta om man inte kommer överens med stallägaren om något annat. Då har du ju som sagt avsagt dig rätten att hyra platsen så det är fritt för stallägaren att hyra ut till någon annan. Det är oavsett hur länge det ursprungliga kontraktet medgav hyresrätt, en uppsägning kan du ju göra oavsett om tiden är reglerad i kontraktet (ibland krävs då vissa kriterier för att få säga upp) eller om den reglerade tiden har gått ut och kontraktet löper tills vidare. Vet inte om jag svarade på din fråga nu? :)
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Även om hyresgästen blivit uppsagd? För då har ju hyresgästen ingenstans att ha hästen om ny plats inte hittats?
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Ja det är ju inte uthyrarens ansvar att se till att hyresgästen hittar något nytt, så hyresgästen ska därifrån så fort uppsägningstiden är slut.
 
Sv: Vilken uppsägningstid utan avtal?

Om kontraktet inte har följts, oavsett vems sida det gäller, så kan det ju röra sig om kontraktsbrott och då kan skadestånd bli aktuellt. Tänkte med tanke på att du nämnde t.ex att fodringar inte skötts som de skulle. Muntligt avtal gäller fortfarande även om det är svårare att bevisa, men man kan inte "skita" i sina skyldigheter bara för att den andra gör det (om det var så du menade?), utan då får man istället göra anspråk på skadestånd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 567
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp