Vilken verksamhet är värd att satsa på?

cactuspower

Trådstartare
Jag har lite funderingar inför framtiden. Jag brinner ju för hästeriet och känner att det verkligen är det som jag vill satsa på, vill starta eget eller liknande när jag gått ut 3-årigt gymn. naturbruk-häst som jag ska börja på igen i höst. Det verkar som om att det kommer upp fler och fler yrken inom hästnäringen som man skulle kunna jobba med men det är ju så himla många som numera också vill jobba med hästar också och därför kanske det är svårt att få det att gå ihop, eller vad säger ni?


Här verkar det redan finnas hovslagare (jag har också för dålig rygg för att kunna bli det så det är ingenting för mig), hästmassörer, veterinärer, equiterapeuter etc. redan.

Det finns ju ett par ridskolor i länet men det är ett par som har gått i konkurs på senare år vad jag förstått. Våran verksamhet på min ridklubb gick back ett tag då de hade både storhäst och ponnyverksamhet och nu har de bestämt sig för att enbart satsa på ponny (upp t.o.m kat. D.)



Att driva egen ridskola verkar oerhört kul och det är något som jag verkligen skulle vilja satsa på men det verkar Svårt att få det och gå ihop ekonomiskt. Man måste ju ha stall, hästar, foder, utrustning, tillräckligt elevunder lag etc.
Jag har lite tankar på att man kanske skulle kunna gå inför att starta någon form av verksamhet med spec. inriktning mot handikappade ryttare. Tror ni att behovet finns?
Kan man söka bidrag på något speciellt sätt till detta?
Tanken var att man kanske då skulle kunna bedriva en "vanlig" ridskoleverksamhet vid sidan av detta.

En annan tanke jag har är att man kanske skulle kunna ordna körturer etc. med typ brukshästar men jag har svårt att tänka mig att det är något som går runt. Kan säkert vara poppis på en del storhelger etc. men jag har svårt att tro att folk vill åka häst och vagn en vanlig vardagskväll? Kanske en körskola då?

Ridsportbutik vore ju en annan sak för mig, jag som älskar hästgrejer. :D Men jag bor i en liten håla, dock så passerar ju E20 här och jag bor i orten som ligger exakt mittemellan Sthlm och Gbg så det är om folk skulle svänga in och handla där om man skulle ha det beläget någerlunda centralt och att det skulle vara rätt så igenkänt så att folk skulle ta sig tid och handla där (man skulle t.ex. kunna lägga ut det som finns i butiken på en hemsida etc.) och t.o.m även bedriva näthandel. Men det kanske ändå är svårt att få det att gå runt eller?

Nej, men jag är seriöst intresserad av att få information om vad man skulle kunnas tänka satsa på. Skulle vara kul om man kunde få i gång en fungerande verksamhet som skulle gå runt och som man i framtiden skulle kunna leva på helt också.. eller att man kan erbjuda olika sorters tjänster på någotvis som skulle göra att det skulle "gå i hop sig" så att man skulle kunna överleva på det.. man måste ju alltså gå mer än plus då om man ska ha eget boende, mat, kläder, kanske lite små nöjen vid sidan av också. :smirk:
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Hej !!
Jag har hittat en liten nisch för min del.
Jag har öppnat en foderbutik här på gården och så håller jag i kurser i många olika områden, jag tjänar inget direkt på dem men det är bra reklam för min del, nu den sista Aug ska vi ha foderkväll. Ev i höst ska det komma en tränare i akademisk ridkonst.
Jag har även inackoderingar.
Det är svårt att få det till att bli så mycket plus att det går att leva på men jag jobbar halvtid på ett annat jobb också.
Lycka till
Mvh Rosenlund
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Helt ärligt så tror jag att det är svårt att "leva på" något som har med hästar att göra om du inte är oerhört duktig inom ditt område. I Sthlms-området så växer det upp ridsportaffärer som svampar ur jorden, jag tror knappast att alla dessa går med jättevinst.

När du blir äldre så tror jag dessutom att du vill ha pengar över någon gång ;)
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

jag blev arbetslös och då tyckte jag att jag skulle hålla på med hästar.kommer att ha lite ridverksamhet,turridning och försäljning. ;) hoppas att kunna leva på det :smirk: .men ibland känner man att man skulle vara fler om det.blir tungt
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Visst kan en ridsportaffär som ligger strategiskt längs en stor väg och lyckas med sin marknadsföring bli stor, se bara på Sh*rpman som ligger utanför metropolen Mjölby. Näthandel, factory outlet, bussresor, ett stort och bra sortiment, bra läge i ett hästtätt område, hage för förbipasserande hästekipage har varit deras grej.

Rent generellt om man ska leva på företagande så är det låg timpenning och mycket slit. Om man har flera verksamheter att luta sig mot så är man inte så känslig för säsongsvariationer. Känsligt när man är företagare är om man blir sjuk eller får barn innan företaget är så livskraftigt att man kan ha anställda. Har en kompis som tog fram en produkt som blev en storsäljare och gick hårt in i väggen.. det önskar jag ingen..

Mitt råd är att börja i liten skala, pröva din idé och tro på din dröm. Du bör vara lite rätt sorts person för att orka med allt som hör till att driva eget, t ex tycka om det här med service och kunna ta hand om dina kunder.

Häst som rehabilitering finns och visst kan man få bidrag men du kan inte bygga upp din verksamhet på bidragen. Handikappverksamhet ställer stora krav på anläggningen också, hästar, rullstolsramp, inga trappor osv.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Okej, men då går din verksamhet i alla fall plus?
Det är ju alltid positivt ;)

Men får man fråga vad det är för en sorts foderbutik, vilka fodermedel säljer du t.ex.?
Det låter i alla fall intressant. Vill gärna veta mer, du får gärna höra av dig via PM eller svara direkt här och berätta lite mer om din butik.
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag kan väll knappast säga att jag är oerhört duktig. Men jag brinner för mitt intresse och känner att det är någonting som verkligen kan vara värt att satsa på och jag känner att jag alltid har intresse för att utvecklas. Men jag känner att jag vill hitta rätt område, eller flera områden som man på något vis ska kunna kombinera.

Det kanske inte går att få det och gå runt så att man går tillräckligt plus på det så att man kan få det att gå runt och leva på "hästeriet". Men om jag siktar på det, kanske jag åtminstone kan jobba med det på halvtid...
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag önskar dig all lycka till i vilket fall som helst!
Hoppas att du lyckas och att det hela bär sig för din del.
Du får gärna berätta lite mer utförligare om vad du kommer erbjuda för tjänster osv.
Och hur får du det då att gå runt med hästarna som ska ha foder, skoning, försäkring etc.? Vad för typer av hästar har du osv.?
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Tack för ditt svar!

En ridsportbutik skulle verkligen vara oerhört kul att bedriva om det skulle bli lyckat. Det är ju inte så fruktansvärt långt från Örebro heller ca 5 mil och det tar ca 45 min dit, men frågan är om folk tar sig den tiden att åka den biten för att handla i sådana fall?
Där inne är ju utbudet med ridsportbutiker ändå rätt så skapligt..
Men samtidigt så om man markandsförsig på ett bra sätt, är serviceinriktad, har kunskap etc. så kanske folk känner att det är värt att titta in om man ändå har vägarna förbi...


Jo, det är nog också som du säger att det är Bra att ha flra olika sorters verksamheter så att man inte blir så känslig för säsongsvariationer som du uttryckte det, och att det ena liksom stöttar det andra eller hur man ska säga...

Och det är nog också som du säger att man ska börja i en liten skala så att man ser hur det hela utvecklar sig. Det skulle vara jättekul om
det ändå bara visade sig att man skulle klara att fixa något på halvtid och lyckas med det, för det är verkligen det jag känner att jag vill syssla med.. jag verkligen känner det!...

Nej, det var inte riktigt det jag menade ang. bidragen, men tanken slog mig eftersom jag har en mamma som är rullstolsbunden (finns dock inte en suck att just hon skulle kunna rida igen tyvärr :( ) och sedan en handikapp vuxenkille hade ringt runt till hur många ridskolor som helst i princip i vårt län, han var blind och kunde inte få rida någonstanns förutom på vårts läns största ridskola, men eftersom han då ville rida privatlektion och ej ha ledare vid sidan så skulle den klubben vara tvungen att hyra ut ridhuset för en viss summa i timman och då visade sig att det rörde sig om ca 400 eller 500:- i timman. :crazy: Jag tycker att det är en hutlös summa bara för att man ska kunna få hålla på med sitt fritidsintresse en gång i veckan.
Nu red han på våran ridskola 1 timmma/veckan och gav då runt 150:- för detta. Tyvärr hade vi sedan inga lämpade hästar så han fick tyvärr sluta rida ändå. :(

Nu hade det ju eg. inte så mycket den huvudsakliga tråden att göra, men det var just då tanken slog mig.. men men jag får väll hoppas att jag kommer på någonting jag kan göra ändå.



Häst som rehabilitering finns och visst kan man få bidrag men du kan inte bygga upp din verksamhet på bidragen. Handikappverksamhet ställer stora krav på anläggningen också, hästar, rullstolsramp, inga trappor osv.

mvh
Lejonelle[/QUOTE]
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

cactuspower skrev:
Jag kan väll knappast säga att jag är oerhört duktig. Men jag brinner för mitt intresse och känner att det är någonting som verkligen kan vara värt att satsa på och jag känner att jag alltid har intresse för att utvecklas. Men jag känner att jag vill hitta rätt område, eller flera områden som man på något vis ska kunna kombinera.

Det kanske inte går att få det och gå runt så att man går tillräckligt plus på det så att man kan få det att gå runt och leva på "hästeriet". Men om jag siktar på det, kanske jag åtminstone kan jobba med det på halvtid...

Om du brinner för ditt intresse och vågar satsa, så kommer det säkerligen att gå bra! Om inte ekonomiskt, så kommer du att få ovärderliga erfarenheter.

Lycka till! :)
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Satsa på att går en utblidning i hästföretagande, det ska jag göra, jag har ungefär samma drömmar som du......

Ex finns det en 2-årig KY-utbildning i skara, hästföretagande

2-årig KY-utbildning i Vaggeryd, hästentrepernör... fanns några platser kvar, börjar 22 aug -05 Dom hade annons i senaste eller näst senaste Ridsport... Kontakt dom gensat om du är intresserad. ( jag kan PM:a telenr..)

Campus Åre har utbildningar i hästturism, (tror jag adet var...)

Det finns säkert massor med olika och intressanta utbildningar, där du kan få hjälp att förverkliga din dröm!

Häls Embla
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag tänker såhär: Om jag ska åka långt så ska det "löna sig" på något sätt genom att priserna är lägre, produkterna bättre eller liknande. Jag åker inte fem mil för att köpa en säck betfor och tjäna 20 kr. Däremot om jag ska ha mycket grejer och allt är lite billigare så betalar sig ju min resa.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

*Lånar*

Jag vet inte om jag tror att just Laxå är den rätta orten att etablera sig på. Isåfall ska du bli hovslagare, för jag bor utanför skövde och vi har hovisar här i trakten som åker upp till Laxå och skor för att det är så dåligt med hovisar där.

Jag är själv från örebro från början så jag åker ofta dit och passerar då Laxå och har faktiskt aldrig stannat nån gång.
Skulle det ligga nåt som börjes så skulle nog folk åka extra för det men inte annars. Det finns tillräckligt med butiker i örebro.
och vi härnere åker neråt om det är nåt speciellt eller beställer över postorder.

Vore jag dig skulle jag nog kanske flytta på mig till ett annat område, kanske lite närmare örebro eller neråt i landet.
Hästmassör el. liknande är nog också en bra sak att satsa på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Hovslagare är ett yrke där man har ganska skapliga möjligheter att försörja sig men det är tungt jobb, mycket arbetsskador. Sadelmakare/utprovare kan ju vara något om du vill ha butik och är intresserad av hantverk.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Tack för ditt svar!

Det låter intressant och kan säkert vara mycket lärorikt med en sådan utbildning i grunden.
Det är ju inte speciellt långt till Skara ifrån där jag bor heller.
Tar väll någon timma med bil att åka skulle jag tro.

Vet du var kan jag få information om hästföretagande kursen i Skara? Och har du någon aning om hurvida det är lätt/svårt att komma in där?

Tyvärr är det inte aktuellt med den kursen nu :(
för jag ska börja på gymn. nu i höst (igen, tog ju sabbatsår efter höstterminen sist). Ska gå naturbruk-häst.
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Nej, där har du en poäng. Men eftersom att ridskolan här t.ex. har fått lägga ner sin verksamhet med stora hästar och ungarna bara växer så kanske det t.ex. vore aktuellt att man skulle kunna erbjuda ridlektioner i liten skala. Det kanske inte är något som man kan leva på helt och hållet men det skulle kunna vara en av flera saker som man skulle kunna ha inom en viss verksamhet.

Dessutom har Mullhyttan (visserligen ponny ridskola) lagt ner, vilket i of gynnar våran ridskola (numera ponnyridskola t.o.m kat. D) men om ett par år har Många växt ur ponnyerna, även kat. D. Och jag tyckte mig ha läst att även K-ga RA kursat med? Visserligen skulle det vara en bit för dom att åka.. men visst underlag tror jag faktikst man skulle kunna få om man ffa. hade ett bra hästmaterial.

Hovslagare är dessvärre ingenting för mig då jag har för dålig rygg för det. Annars hade det varit kul att satsa på, skulle kunna tänka mig att själv åka runt och sko hästar om jag hade haft den möjligheten. Det är ju dessutom rätt välbetalt och det hade man säkert kunna klarat sig på (på den lönen.) Dessutom har vi fått ett ny hovslagare här nyligen, hon skor bl.a. min häst.


Jo det är det jag tänker ang. ridsportbutikerna. Att folk tycker nog (i alla fall de som bor i de trakterna) att det finns tillräckligt redan. Alla grejer går ju att få tag i liksom. Det finns ju Granngården (dessutom både i A-sund och Örebro), Till Häst, Stallstugan, Hund & Häst osv.
Har förmodligen glömt några då också..

Jag skulle nog vilja säga att jag är flyttbar inom ett visst avstånd.
Kan tänka mig att flytta men vill nog alltid bo med ett avstånd på max ca 5 mil el. likande härifrån.

Hästmassör, equiterapeuter o dyl. frågar jag mig dock om det är lönt att satsa på ? Det verkar bara finnas fler och fler och behovet av dessa i våra stallar är redan täckt.. (håller till vid båda de större stallena som finns här i laxå..) så jag tror inte att det är något framtidsyrke tyvärr. :(
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jasså är det så illa ställt att ridskolan fått göra sig av med stora hästar? Hur har det kunnat bli så? för få äldre ungdomar och vuxna som intresserat sig?
Det är klart att då kanske det på sikt skulle finnas behov av ridskola med större hästar, men det är ju tråkigt om det skulle bli en svacka igen om några år och det går knackigt, Laxå ligger ju tyvärr lite "off-side".
Men jag har ju faktiskt ingen större koll på hur mycket folk som bor där som du måste ha. Och även hur det ser ut på landsbygden runt om. Det måste ju helt klart finnas privathästar därikring eftersom så mycket folk vill ha hästar skodda.

Är Laxå en ort folk stannar kvar i eller sticker ungdomar så fort de gått ut skolan? Är det stor arbetslöshet? Utifrån det kan du ju se hur många som kommer att stanna i Laxå och eventuellt lägga sina pengar på ridning. Att det finns många barn som rider nu behöver inte betyda att dessa barn kommer att fortsätta med ridning längre upp i åldrarna eller bo kvar på orten.

Det är ju lite av ett risktagande att bli egenföretagare och det är svårt att tipsa om nån lämplig verksamhet, du får helt enkelt kolla upp hur intresset verkar för olika hästverksamheter i din närhet.
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Biologiska yrkeshögskolan i Skara, www.bys.nu
samarbetar med SLU(Sveriges Lantbruksuniversitet, och har en 2-årig utbildning i hästföretagande, 3 inriktningar: Hovslagare, Landsbygdsföretagande eller Ridinstruktör. Den sistnämnda kräver tillgång till en häst som går LA-dressyr och 1,10m hoppning.

Verkar vara en mycket bra utbildning!
Lycka till med dina framtidsplaner!!!

Häls Embla
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 683
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 394
Senast: ameo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp