Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Rosenlund skrev:
Hej !!
Jag har hittat en liten nisch för min del.
Jag har öppnat en foderbutik här på gården och så håller jag i kurser i många olika områden, jag tjänar inget direkt på dem men det är bra reklam för min del, nu den sista Aug ska vi ha foderkväll. Ev i höst ska det komma en tränare i akademisk ridkonst.
Jag har även inackoderingar.
Det är svårt att få det till att bli så mycket plus att det går att leva på men jag jobbar halvtid på ett annat jobb också.
Lycka till
Mvh Rosenlund
har du nån hemsida ??
har du svarta loppfrön ??
skickar du om man inte kan komma till dej ?
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Någon form av "avbytartjänst"/bemanningsföretag kanske :idea: .

Att starta ett företag med utbildade hästskötare som åker runt och hjälper till där det behövs (vid ex. sjukdomsfrånvaro eller semester)
skulle kunna vara ett sätt att känna efter om du vill jobba med hästar utan att behöva satsa en förmögenhet på att investera i dyra anläggningar, utrustning osv.

Fram för fler hästavbytare i vårt avlånga land !
Vi slitna hästägare behöver semester ibland :D
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

lsz skrev:
Någon form av "avbytartjänst"/bemanningsföretag kanske :idea: .

Att starta ett företag med utbildade hästskötare som åker runt och hjälper till där det behövs (vid ex. sjukdomsfrånvaro eller semester)
skulle kunna vara ett sätt att känna efter om du vill jobba med hästar utan att behöva satsa en förmögenhet på att investera i dyra anläggningar, utrustning osv.

Fram för fler hästavbytare i vårt avlånga land !
Vi slitna hästägare behöver semester ibland :D

Det var ingen tokig ide alls !!! :bump: Jag hade gärna nyttjat en sådan tjänst!
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jo visst hade väl en avbytarservice varit guld värd för många hästägare! Det finns faktiskt folk som har provat på att starta en avbytarservice för hästar, men de har tyvärr fått lägga av igen ganska snart.
Varför? Jo, hästägarna var för snåla för att anlita dem .... Man måste ju trots allt ta en del betalt för att åka iväg till ett stall och sköta, säg fyra hästar, minst två gånger om dagen. Men det mest besvärliga var nog att ofta så ville folk ha hjälp samtidigt - och hur många stall hinner man egentligen med att ta hand om på t ex julafton när man är själv ...?
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Vad kul att någon sparkat liv i denna gamla tråden! :bump:

En avbytarservice hade varit jätte skoj, att åka runt till olika stall och hjälpa till. Men precis som targa skriver blir det nog svårt eftersom många hästägare helt enkelt är för snåla och att det ofta blir så att man sedan har alla stalla på nyår, julafton och andra storhelger när folk är borta. Dessutom är det ju mycket åkande och då måste man ju kunna ut betalt för både resan och tjänsterna man utför och folk lejar nog hellre någon granne eller dyl. för att hjälpa till en någon utifrån som kommer och dessutom tar betalt för sina tjänster. Ett väldigt bra förslag annars!
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Ha - jag märkte inte att jag svarade i en så pass gammal tråd :D

Nu måste du ju berätta om det har blivit något av dina planer och drömmar!

Laxå ligger ju i ett urfint naturområde. Jag var i trakterna för någon månad sedan, och tänkte just att i dom skogarna skulle det ha varit härligt att ha någon form av turistverksamhet med hästar.

Fast det finns där kanske redan?
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag går fortfarande i skolan (naturbruk-häst) och blir inte klar ännu förens vt-08 måste det bli. Men jag har redan bestämt mig för att hålla fast vid att det är hästar jag vill jobba med, men fortfarande inte riktigt i vilken form, så jag mottager gärna ännu fler tips och idéer och förslag på vad ni saknar inom hästbranschen som inte vore en omöjlighet att kunna genomföra. :)

Jodå, det är ganska fint här :). Tiveden är ju känd för sin fina natur och där finns redan en liten turridning med islandshästar så även om det kommer folk utifrån och det verkar gå bra för dom som bedriver den verksamheten så tror jag inte efterfrågan efter ytterliggare en sådan verksamhet är speciellt stor. Däremot skulle jag gärna bedriva ridläger på somrarna eller liknande, har själv varit på flera ridläger och älskar den känslan :love:. Om man kikar på SRR-anslutna läger finns det bara 2 st i länet, varav det ena är på vanliga ridhästar och det andra är på islandshästar, så det tror jag skulle kunna bli populärt. Sedan finns bara ponnyridskola på orten numera, ingen verksamhet mde större hästar, det var ju med stora hästar förut men jag tror det vart svårt för ridklubben och kunna hålla måttet med bra hästar och instruktörer för att de äldre ungdomarna/vuxna skulle kunna få en tillfredsställande utbildning och utvecklas, det funkade inte och gick inte runt ekonomiskt, dock tror jag att en liten ridskola på stora hästar skulle det kunna bli efterfrågan på om ett par. Speciellt eftersom de små ryttarna bara växer och blir större och äldre och också behöver ha större hästar.

Får man fråga vad du gjorde här? :D :)
Det är ju inte så många som åker hit utan direkt anledning.. ;)
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag var i dina trakter å jobbets vägnar - kom från Vänersborg o skulle vidare till Askersund. Körde en jättemysig väg mellan Laxå och Askersund!

Ridlägerverksamhet är rolig och tacksam! För några år sedan hade jag en liten verksamhet med turridning och ridläger på somrarna. Det roligaste var lägerna. Jobbigt, ja - man fick inte mycket sommarsemester ... men väldigt kul!

Fast konkurrensen är ju stenhård - man måste nog nischa sig på något sätt med olika specialläger.
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Jag har haft en fundering på att starta "Bed & Box" någonstans. När jag själv varit ute och tävlat har jag fått annonsera här på Buke om att jag behöver en box för en natt och en plats att tälta på, alternativt ett rum att sova i. Det finns så många supersnälla människor därute som har ställt upp för mig och mina hästar, men hade det funnits ett "Bed & Box" så hade jag inte behövt slita mitt hår varje gång, och undrat in i det sista hur jag ska lyckas lösa övernattningen när jag åkt tvärs över hela landet för att tävla. De gånger jag varit ute har jag betalat cirka 50-100 spänn för en natt i någons stall, men kan man erbjuda ett rum med en säng och dusch m.m. och kanske middag/frukost, samt en fräsch box så bör man ju kunna ta lite mer tycker jag. Inte så att man blir rik, men tillräckligt för att det ska gå ihop och bli några slantar över.

Detta bör ju ligga i närheten av eller på vägen till någon större tävlingsstad, dit många åker året om, givetvis.

Vad tror ni?
 
Sv: Vilken verksamhet är värd att satsa på?

Vad brinner du för? :idea:

Egna företagare har störst chans att lyckas om de satsar på det de helst av allt vill göra. Deras engagemang lyser då igenom till kunderna, och skapar en trovärdighet som är svår att skapa på annat sätt :D

/Cecilia :)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 683
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 394
Senast: ameo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp