Vilket hö äter får?

Ä

Ängslig

Vi vill skaffa ett par får till våren, men vilken typ av hö vill de äta?
Vi har fint hösilage, funkar det?
Har annars hört ryktas om att de bara vill ha ekologiskt tunnt kort hö.
 
Sv: Vilket hö äter får?

Nej får äter vilket bra hö som helst men lämnar grova stjälkar, så är det för grovt blir det mkt spill.
PL
 
Sv: Vilket hö äter får?

Tror att får har väldigt dålig koll på om höet är ekologiskt odlat! ;) Som PL säger så tuggar de i sig det mesta som är bra, men dissar det som blir för grovt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vilket hö äter får?

Har haft får som när dom varit högdräktiga ratat ensilage om det varit av våtare kvalite.
Får är ena riktiga skräpiga, kräsna djur. Dom drar gärna ut fodret och så fort det är på backen så äter dom det inte.
Så ha bra foderhäckar där fodret stannar kvar.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 071
Senast: Scata
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 289
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp