Bukefalos 28 år!

Vilket material "ska" kläder ha?

Lillagoajag

Trådstartare
Ja, jag börjar bli trött på dessa statiska, svettiga, plastiga syntetmaterial - men vad ska man sikta på då?

Jag vill ha:
varma kläder till vintern
mindre varma kläder annars
kläder som andas. Jag antingen fryser eller är för varm, och hatar att svettas
material som håller
material som inte krävs att nån dör för att de ska finnas (dvs skinn är uteslutet)
material som inte blir statiska

Hjälp mig. Jag är bra på kläder, men inte på vad de är gjorda av ;)
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Tröjor i merinoull. De är oslagbara.

Det mesta med bomull och polyester går bort.
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Silke, kashmir, linne och ull är mina favoriter :) Silke och linne är jätteskönt på sommaren! Bomull i finare kvalité är också bra.
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

*kl*

Mulesing förekommer inte överallt, och inte av vissa av de seriösare företagen.
Naturkompaniet och friluftsbutiker säljer de märkena, men då är de dyra(allt är relativt). :)
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Problemet med merinoull är ju dock mulesing som uppmärksammades för några år sedan. Uppmärksammas bland annat här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/far-plagas-i-ullproduktion/

Dessvärre vet jag inte hur det ser ut i dagsläget, men jag själv köper inte merinoull just av denna anledning.
Fast det är ju dumt. Köp inte merinoull från Australien ifall du är osäker. Att köpa ull från europeiska producenter är bättre. Vi har inte den mängden får att vi behöver göra sådana grejer.
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

vill man använda ull är väl det bästa att köpa från ställen som Tora Vårdag af Rosa Fårreservat på gotland! Garanterat att djuren har det bra!

Annars så finns det hampa, lin, bambu osv.

Ett bra märke är Houdini, det mesta är återvunna material och de är sååå gosiga å fina!! Producerat i Sverige :)
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Undviker alla syntetmaterial, förutom möjligtvis lyocell. Polyester är big no no, jag blir bara svettig av det och det blir statiskt för ingenting.
Använder mest bomull, siden och kashmir men har nog nån tröja i tunn merino också, tycker alla de materialen andas bra.

Siden kan ju bli statiskt också, men jag upplever att det blir bättre om man stryker med ånga eller kemtvättar det.
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Problemet med merinoull är ju dock mulesing som uppmärksammades för några år sedan. Uppmärksammas bland annat här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/far-plagas-i-ullproduktion/

Dessvärre vet jag inte hur det ser ut i dagsläget, men jag själv köper inte merinoull just av denna anledning.

Från artikeln: "Den australiska ullindustrin har i ett avtal med den amerikanska motsvarigheten till Handelns utredningsinstitut, National Retail Federation, förbundit sig att mulesing ska vara ersatt med djurvänligare metoder senast 2010."

Men hur det är i verkligheten är ju en annan femma.
 
Sv: Vilket material "ska" kläder ha?

Det var inte alls så att jag hade för mig att det var rabalder kring detta för några år sedan, googlade och länkade utan att ha läst igenom ordentligt :angel:

Till er andra
i övrigt är det ju skönt att höra att det antagligen inte ser ut så idag + at det finns säkra alternativ. Då ska jag inte förbjuda ts att köpa merinoull ;)
 
Bumpar upp den här gamla tråden. Håller på att uppdatera min garderob med nya plagg och behöver veta vilka material jag ska leta efter. Undviker ull, silke och annat där djur lidit, vill inte ha det på mitt samvete. Vill inte ha material som inte andas eller som ger stötar.

Någon materialkunnig som vet vilka blandningar som är bra?
 
Bumpar upp den här gamla tråden. Håller på att uppdatera min garderob med nya plagg och behöver veta vilka material jag ska leta efter. Undviker ull, silke och annat där djur lidit, vill inte ha det på mitt samvete. Vill inte ha material som inte andas eller som ger stötar.

Någon materialkunnig som vet vilka blandningar som är bra?
Men du kan tänka dig att gå i avfallsprodukter från oljeindustrin?
 
Bumpar upp den här gamla tråden. Håller på att uppdatera min garderob med nya plagg och behöver veta vilka material jag ska leta efter. Undviker ull, silke och annat där djur lidit, vill inte ha det på mitt samvete. Vill inte ha material som inte andas eller som ger stötar.

Någon materialkunnig som vet vilka blandningar som är bra?
Hur lider djuren av att man tar ull menar du? Ja det finns problem inom ullindustrin men på det stora hela är det ganska bra för djuren.
Lin är annars ett trevligt material.
 
Bumpar upp den här gamla tråden. Håller på att uppdatera min garderob med nya plagg och behöver veta vilka material jag ska leta efter. Undviker ull, silke och annat där djur lidit, vill inte ha det på mitt samvete. Vill inte ha material som inte andas eller som ger stötar.

Någon materialkunnig som vet vilka blandningar som är bra?

Lin möjligen. Bomull orsakar inte lidande för djur (direkt) men för människorna som hanterar den. Pest eller kolera.
 
Självklart vill jag göra ett så bra miljöval som möjligt samtidigt som djur inte kommer till skada. Därav min undran. Har du några förslag att ge? :)
Ull från får o lamor samt alpackor o kameler. Man har väl börjat experimentera med att göra tygfiber av gran o tall.
Lin o bomull. Sjögräs.
 
Hur lider djuren av att man tar ull menar du? Ja det finns problem inom ullindustrin men på det stora hela är det ganska bra för djuren.
Lin är annars ett trevligt material.

Över 90 procent av svensk ull slängs, de flesta svenska får har mycket bra liv som landskapsvårdare på stora naturbeten.
Ok, svensk ullproduktion kanske är bättre då, är själv inte insatt, det är svårt som konsument att veta verkligen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 347
Senast: Millicent
·
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 659
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp