Bukefalos 28 år!

Vilket material "ska" kläder ha?

Fast kläder av gran och tall har vi väl gjort länge? Viskos är av cellulosa.
Men miljövänligt är det väl inte ändå, om jag förstått det rätt.

Nej det går åt massor med kemikalier för att framställa det. Samma med bambu. Synd för bambu är ett trevligt material annars. Går åt massor med koldisulfid för att framställa bambu.
 
Är uppväxt med finullsfår och de tröjorna min mamma stickade av den ullen går inte av för hackor. Inte stickiga som många andra ulltröjor där det knappy hjälper med en undertröja för det sticker igenom ändå.
 
Vaaaa? Hur kommer man i kontakt med ull-bönder? Jag använder mkt ull, skulle helst gå över till svensk (använder italiensk idag) men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Färgning/bearbetning mm har jag kontakter för :)
Kolla med fåravelsförbundet.
 
Vaaaa? Hur kommer man i kontakt med ull-bönder? Jag använder mkt ull, skulle helst gå över till svensk (använder italiensk idag) men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Färgning/bearbetning mm har jag kontakter för :)
Som sagt fåravelsförbundet eller om man vill rikta in sig på någon speciell ras så kan man ta kontakt med den föreningen. De jobbar aktivt med att försöka hitta användningsområden för svensk ull.
 
Som sagt fåravelsförbundet eller om man vill rikta in sig på någon speciell ras så kan man ta kontakt med den föreningen. De jobbar aktivt med att försöka hitta användningsområden för svensk ull.

Ska kolla in det imorgon redan! För sent för i år men dags att börja rodda inför nästa år (höst/vinter 18/19) snart ändå. Är ju prisfråga såklart men betalar redan mkt för den italienska ullen. Blir spännande :)
 
Fast det kanske heter fåravelsföreningen, minns inte, var så många år sedan jag födde upp får.
Har du tur kan du få det gratis mot bortforsling, men då får du rensa o karda/spinna den själv

Hm karda/spinna kan jag inte :p men det kan jag leja bort eftersom det ändå ska färgas och så. Hade varit superhäftigt att kunna köpa in svensk ull och veta till 100 % att djuren har det bra och så.
 
Vaaaa? Hur kommer man i kontakt med ull-bönder? Jag använder mkt ull, skulle helst gå över till svensk (använder italiensk idag) men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Färgning/bearbetning mm har jag kontakter för :)
Det beror på hur bearbetad ull du vill ha.
Jag vågar nästan lova att du kan gå in till nästan vilken fårbonde som helst som du passerar när du är ute och åker och fråga om de vill bli av med sin ull.
(jag själv skänkte bort stora mängder när jag hade får...)

Sen finns t.ex Ullcentrum på Öland. Jag vet inte jättemycket om deras verksamhet, men det är ju bara att kolla upp.
 
Ska kolla in det imorgon redan! För sent för i år men dags att börja rodda inför nästa år (höst/vinter 18/19) snart ändå. Är ju prisfråga såklart men betalar redan mkt för den italienska ullen. Blir spännande :)
En kompis syr tofflor i fårskinn/lammskinn och hon menar att det är samma pris som att köpa från utlandet men säljer bättre när hon kan säga att det är svenska skinn. Men hon har en fot inne i branschen med flera år bakom sig som fåruppfödare.
 
Utom möjligen Gotlandsfår för deras överull drösar av av sig självt. Men sannolikt klipper man väl dem med om man vill ha ullen.

Nej, vi har inga ullfår i Sverige som fäller användbar ull. Gutefår kan fälla i stora tovor om de inte klipps, men det är verkligen inte djurvänligt att låta dem gå så långe! Gotlandsfår fäller inte.

Mulesing har minskat drastiskt och många företag säljer merinoplagg från garanterat mulesingfria besättningar.

/Fårklipparn
 
Jo det önskar jag definitivt också, jag visste inte ens att det var så illa. Jag trodde nog den användes. Men jag förstår när jag tänker på hur många man känner som har ull, (typ mamma) utom till medeltidskläder, att folk av någon orsak inte verkar inse att ulltröjor är nice och varmt och fint (och kräver minimal tvättning så miljövänligt.). Och yllekjol är finast av kjolar.

Men numera finns ju lite ull tex på Pop för barn, jag tror det kommer! och fjällbutikerna hade lagt http://www.ivanhoe.se/sv-SE tröjorna längst fram i butikerna i somras! (min är den bästa tröjjackan någonsin, om än mer praktisk än elegant)

Sedan kan folk inte hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man bojkottar all ull för mulesingen tydligen? Trots att det bara är Merinoull från Australien som kan vara från muleesade får, tydligen.

Problemet är inte materialet utan att det är en arbetsintensiv förädlingsprocess som inte går att göra mekaniskt i speciellt stor utsträckning. Mycket svensk ull säljs till öststaterna för förädling.
 
På frågan , vilket material...
Så är svaret naturligtvis, Naturmaterial. Ull, bomull, dun och skinn.
En tröja med fet ull värmer gott, en jacka eller kavaj från yttre hebriderna eller loden från österrike. Ett par väl insmorda kängor är bättre än alla plaststövlar i världe,
Gummistövlar av just gummi, klädda invändigt med neoprem för att hålla värmen även om vatten råkar rinna in.
 
@Karfitsa Varför inte akryl? Jag använder inte heller det, får klåda av det :yuck: Så jag har svårt att hitta vintermössor eftersom de första är i akryl :down: som tur är så är jag inte så frusen av mig.
Akryl är en av de äldsta syntetiska fibrerna, ändå finns det lite information om dess miljöpåverkan. Det går åt mycket energi under hela tillverkningsprocessen, vilket gör att klimatpåverkan från akryl är högre än för de flesta andra textilier.

Akryl har mycket hög motståndskraft mot ljus och används därför i kläder för utomhusbruk. Däremot har akryl låg fuktabsorption, vilket kan leda till att textilen upplevs som ”statiskt” laddad.

Akryl har utvecklats för att likna ull. Det är känsligt för värme vid tvätt och strykning och akrylplagg får ofta "noppor" på ytan. Akryltyg ska helst tvättas i 30 grader, men tål upp till 40 graders temperatur. (Källa: naturvårdsverket)

Jag gillar inte akryl pga känslan när jag tar i det, och det är ofta elektriskt. Sen hatar jag noppor som de flesta plagg i akryl får. Särskilt när det blandas med andra fibrer, jag fick lära mig att akrylfibrerna "kryper ut" = noppor.:arghh:
 
All ull sticks pa mig. Det ar sa pass illa att jag inte kan ha nagon ull alls :( Jag har provat allt fran cashmir och merino till alpacka och llama ... allt sticks och kliar hysteriskt.

/hastflicka som minns mormors stickade yllestrumpor fran mycket ung barndom/
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 347
Senast: Millicent
·
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 659
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp