Bukefalos 28 år!

Vilket material "ska" kläder ha?

Hittar du något med svensk ull så sikta på det. Köper vi mer svensk ull ökar vi efterfrågan och vi slipper importera från ställen där djuren behandlats illa.

Annars: välj och vraka bland begagnade kvalitetsvaror i valfritt material (förutom fleece då kanske). Jag köpte t.ex en billig tröja i 100% bomull. Tänkte att det skulle vara bra för att det var 100% bomull men det räckte inte, den landade ändå i facket "svettigt och läbbigt" så det är skillnad där med. Framöver ska jag försöka sikta på nytt i svensk ull eller begagnat i "vad som helst-ull". Jag köper ytterst sällan kläder då de används tills de faller sönder så jag väntar väl på att kläder ska falla sönder innan jag letar nästa gång :p
 
Viskos, lyocell, tencel - de två senare ska vara mer miljövänliga men är väl viskos i grunden liksom modal och rayon. Ull, lin och siden.

Ett big no-no för mig är akryl. Gillar inte heller polyester men har ett par överdelar som känns ok; dessutom är ju t ex många byxor i blandmaterial ull/polyester.
 
@Karfitsa Varför inte akryl? Jag använder inte heller det, får klåda av det :yuck: Så jag har svårt att hitta vintermössor eftersom de första är i akryl :down: som tur är så är jag inte så frusen av mig.
 
Jag tränar utomhus året om, rider så jag blir rejält svettig även om det är kallt. Jag vill ha en funktionsunderställströja underst, i europeisk merinoull eller något slags funktionsmaterial. Absolut inte bomull underst! Sedan har jag oftast en ylletröja och en varm väst om det är kallt. På benen långkalsonger eller mamelucker under fodrade softshellridbyxor, ridkjol utanpå. Skor fodrade med primaloft eller thinsulate från Ariat, smidiga och bra ridskor. Med en sådan klädsel tappar jag ingen funktion i ridningen pga klumpig klädsel, jag kan svettas och sedan skritta av och ta hand om hästen utan att frysa bort.
 
Ok, svensk ullproduktion kanske är bättre då, är själv inte insatt, det är svårt som konsument att veta verkligen.
Fast är det inte lika bra att bli insatt i så fall? Om man vill agera kan man ju lika gärna göra det på information, som utan.

Om du pratar om får som lider av att man tar ull så gissar jag att det handlar om mulesing. Men det är ju inget man gör på några andra får än de i Australien som ger merinoull. Dvs inte samma sorts får som man har till annan ull. De gör det för att de har ett slags flugor som bosätter sig i vecken på rumpan på fåret och gör stor skada, på fåret. Dessa får har veck just där och runt rumpan blir det tydligen fuktigt. Tydligen är det svårt att få till alternativ. Men det ska försökas. (har inte läst om det på evigheter och man undrar ju om det inte går att avla bort problemet? i längden, men ingen aning.)

Men Merinoull är ju visserligen populärt och man kan få en känsla av att det är den enda ull som existerar, men så är det ju inte.

Men all annan ull kommer ju från andra får och de måste klippas såvitt jag förstått för att inte förgås av värme. Utom möjligen Gotlandsfår för deras överull drösar av av sig självt. Men sannolikt klipper man väl dem med om man vill ha ullen.

Jag är inte heller så insatt men jag har aldrig hört något om att vanligt hederligt ylle skulle vara elakt.

Ivanhoe gör fina varma tröjor av ull. Men jag vet iofs inte om det är svensk ull. Dock är de sydda i Sverige. (Jag undviker fleece pga plastrester i haven ;) )
 
Börjat? Det har väl funnits länge? Viskos kan tillverkas av gran, hörde jag för mer än 20 år sen. :)
Det var inte förrän det kom in viskosplagg i kollektionerna, när jag sålde kläder (hemförsäljning) som jag lärde mig att viskos gjordes av träfibrer och jag tror att det är ganska vanligt att man inte har koll på det.
namnet viskos låter ju lite syntetiskt...

Men all annan ull kommer ju från andra får och de måste klippas såvitt jag förstått för att inte förgås av värme. Utom möjligen Gotlandsfår för deras överull drösar av av sig självt. Men sannolikt klipper man väl dem med om man vill ha ullen.

Jag är inte heller så insatt men jag har aldrig hört något om att vanligt hederligt ylle skulle vara elakt.
En snabb fårklippare klipper fåren på ett par minuter per får, utan att de lider av det. De brukar tycka att det är skönt att bli av med ullen!

Ull från finullsfår är känd för att inte bli stickigt som annan ull blir. Det borde vara ett bra alternativ till merinoull, som transporterats från andra sidan jordklotet.
Det som är sorgligt med ullen är att man får så förbankat dåligt betalt för den, det täcker knappt ersättningen till fårklipparen.

//tidigare ägare av finullsfår
34685_412878007403_5335409_n.jpg

(oj, vad jag saknar dem!! :love:)
 
Det var inte förrän det kom in viskosplagg i kollektionerna, när jag sålde kläder (hemförsäljning) som jag lärde mig att viskos gjordes av träfibrer och jag tror att det är ganska vanligt att man inte har koll på det.
namnet viskos låter ju lite syntetiskt...


En snabb fårklippare klipper fåren på ett par minuter per får, utan att de lider av det. De brukar tycka att det är skönt att bli av med ullen!

Ull från finullsfår är känd för att inte bli stickigt som annan ull blir. Det borde vara ett bra alternativ till merinoull, som transporterats från andra sidan jordklotet.
Det som är sorgligt med ullen är att man får så förbankat dåligt betalt för den, det täcker knappt ersättningen till fårklipparen.

//tidigare ägare av finullsfår
34685_412878007403_5335409_n.jpg

(oj, vad jag saknar dem!! :love:)
Jag är en ylletröjeälskare av rang :D (stickigt eller icke stickigt, vilket som går bra!) vilka fina får!

Men alla har ju fleecetröjor än idag, jag tror dock att fåren kommer starkt i längden! (vissa barn kallar till och med tröjan för fliiisen :eek:) Tror du inte? Ull är ju härligast och sprider inte plast.
 
Men alla har ju fleecetröjor än idag, jag tror dock att fåren kommer starkt i längden! (vissa barn kallar till och med tröjan för fliiisen :eek:) Tror du inte? Ull är ju härligast och sprider inte plast.
Jag kan bara önska att efterfrågan ökar på svensk ull, så att det blir lönsamt att sortera den för försäljning.
Jag ser bara hur bonden i grannbyn, som säkert har ett par hundra får, eldar upp all ull.
 
Jag kan bara önska att efterfrågan ökar på svensk ull, så att det blir lönsamt att sortera den för försäljning.
Jag ser bara hur bonden i grannbyn, som säkert har ett par hundra får, eldar upp all ull.
Jo det önskar jag definitivt också, jag visste inte ens att det var så illa. Jag trodde nog den användes. Men jag förstår när jag tänker på hur många man känner som har ull, (typ mamma) utom till medeltidskläder, att folk av någon orsak inte verkar inse att ulltröjor är nice och varmt och fint (och kräver minimal tvättning så miljövänligt.). Och yllekjol är finast av kjolar.

Men numera finns ju lite ull tex på Pop för barn, jag tror det kommer! och fjällbutikerna hade lagt http://www.ivanhoe.se/sv-SE tröjorna längst fram i butikerna i somras! (min är den bästa tröjjackan någonsin, om än mer praktisk än elegant)

Sedan kan folk inte hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man bojkottar all ull för mulesingen tydligen? Trots att det bara är Merinoull från Australien som kan vara från muleesade får, tydligen.
 
Men Merinoull är ju visserligen populärt och man kan få en känsla av att det är den enda ull som existerar, men så är det ju inte.

Men all annan ull kommer ju från andra får och de måste klippas såvitt jag förstått för att inte förgås av värme. Utom möjligen Gotlandsfår för deras överull drösar av av sig självt. Men sannolikt klipper man väl dem med om man vill ha ullen.

Det är ju inte heller så att all merinoull kommer från Australien. Väljer man kläder med europeisk eller annan merinoull så har ju den ingenting med mulesing att göra.
 
Ull från får o lamor samt alpackor o kameler. Man har väl börjat experimentera med att göra tygfiber av gran o tall.
Lin o bomull. Sjögräs.

Fast kläder av gran och tall har vi väl gjort länge? Viskos är av cellulosa.
Men miljövänligt är det väl inte ändå, om jag förstått det rätt.
 
Jag kan bara önska att efterfrågan ökar på svensk ull, så att det blir lönsamt att sortera den för försäljning.
Jag ser bara hur bonden i grannbyn, som säkert har ett par hundra får, eldar upp all ull.
Vaaaa? Hur kommer man i kontakt med ull-bönder? Jag använder mkt ull, skulle helst gå över till svensk (använder italiensk idag) men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Färgning/bearbetning mm har jag kontakter för :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 535
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 662
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 357
Senast: Millicent
·
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 690
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Hingststationer

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp