Bukefalos 28 år!

Vilket skulle ni välja ??

gylle

Trådstartare
* En exklusivare boxinredning varianten med pelare läckra detaljer med sneda galler osv med vanlig fur/gran trä.

* Eller en standard inredning med plastplank

Skiljer bara marginellt i pris mellan dem och båda kan jag just nu få för ungefär samma som en normal standardinredning med granplank alltså billigaste standardboxen.

Beslutsångesten är total just nu. Har alltid velat ha plastplank dels för att det är snällt mot benen när de sparkar (har haft ett par skador genom åren av sparkar i stenmurarna i andra stallet) dels naturligtvis för att det är så smidigt med underhåll.
Samtidigt så är det ju så mkt snyggare med dessa lite piffigare inredningar och de är mkt rejälare än standardinredningarna så hållbarheten av den anledningen är ju vara längre på själva inredningen i alla fall.

Velar fram och tillbaka, det är inte i huvudstallet de skall stå utan i ett mindre angränsande stall så de är inte lika exponerade som i det stora stallet.

Så vilket hade ni valt kraftigare fronter men med sämre trä eller klenare (fulare) fronter med bättre "trä" (plast) ?
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Om priset inte är avgörande hade jag valt den lyxiga inredningen. Dels är det snyggare och dels är det mer lockande om man någon gång i framtiden skulle få för sig att hyra ut boxplatser (eller få för sig att sälja och flytta). Har man ett snyggt lyxigt stall kan man i vissa fall ta ut högre hyra/få ut mer vid försäljning än om man har ett standard tristare stall med mindre lyxkänsla, även om kostnaderna för de olika inredningarna varit i stort sett samma.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Går det inte att kombinera den exklusivare inredningen med plastplanken? :angel:
Annars håller jag med iNHALE.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Går det inte att kombinera den exklusivare inredningen med plastplanken? :angel:
Annars håller jag med iNHALE.

Haha ja det hade jag inte tackat nej till om det var till det priset då hade det inte varit så svårt att välja. Finns ju iofs möjlighet att en vacker dag när träet är kasst i den att då sätta i plastplank blir ju inte lika betungande kostnad när man inte samtidigt skall köpa hela inredningen.

Tyvärr så finns inte den varianten då det är fronter som redan står färdiga som jag kan få detta pris på, skulle egentligen sätta in vanliga "billiga" standard fronter där med gran och ramlade över dessa som jag kan få för samma pris som att beställa en trist vanlig front. Dessutom med saker som utfällbara krubbor och dylikt som inte finns på standard boxar så de blir tom billigare om man ser till om man skulle köpt till detta på standardboxarna.

Även standardfronterna fronterna med plastplank är alltså betydligt billigare än normalpris för även de är ju svindyra normalt jämfört med gran.

Velar velar velar har som sagt alltid velat ha plastplank men de andra är ju såååå mkt snyggare............
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Jag skulle nog välja de lyxigare. Givetvis för att det är snyggare MEN mest för hästens säkerhet. Tänker på snacket i en annan tråd om järnbalken ovanför boxdörren. Misstänker att den box du tänker på inte har den balken, eller hur?
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Finns överliggare på två av boxarna även i den exklusiva sitter iofs 5-10cm högre i dessa då det inte är skjutdörrar utan slagdörrar (dörrar med öppningsbart galler) en box som står i vinkel mot de andra kommer att vara utan med "låg" front = högre dörr men inget galler upptill.

I övrigt är det samma höjd på inredningarna men iom skjutdörrar på den med plast så blir de något lägre i öppningen tror bara det handlar om 5 cm dock är vilken som högre än den inredningen som sitter där idag med överliggare och det är aldrig någon som slagit i där de vet var den är och slår aldrig upp huvudet i den hästar är inte dumma.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

jag skulle säga den lyxiga om det inte var för så att flera boxar i vårt stall har ruttnat ned till (helt nybyggt stall) hade vi gjort stallet nu med det man vet så hade vi inte satt in trä hela vägen ner. ev gjutigt i nedkant alternativ sänkt boxarna. så att fukten aldig kan nå trät. Även om vi har varit minitsiösa med mockning så har inte alla inhyrningar varit det.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Lätt det lyxiga (om plankorna är omålade) sen hade jag gett plankorna speciellt den nedre en dunderkur med roslagsmahogny.
Tänker mig att det är lättare att byta ut en vanlig träplanka eftersom man kan åka till vilken brädgård som helst och hämta en plastplankor verkar värre...
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Lätt det lyxiga (om plankorna är omålade) sen hade jag gett plankorna speciellt den nedre en dunderkur med roslagsmahogny.
Tänker mig att det är lättare att byta ut en vanlig träplanka eftersom man kan åka till vilken brädgård som helst och hämta en plastplankor verkar värre...

Skillnaden är att plastplankorna inte skall gå sönder av någonting så de behöver man inte få tag på lika enkelt (enligt vad de säger i alla fall), 10 el 20 års garanti på dem vilket det nu var.

Sen är det stående plank i alla färdiga inredningar så för säkerhetsskull så är det ju inte en planka som är utsatt utan alla :crazy: annars hade det ju varit enkelt att förebygga genom att köpa en enda plastplanka och ha i botten om det var liggande så hade man eliminerat risken för röta från bäddarna.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

jag hade valt trä för det är snyggare och ger en mysigare känsla. Plast blir så stel och trist.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Aha så det var så det var ja då är det ju lite värre. Men ändå lyxigare är ju alltid lyxigare :D
Och så blev det ju lite lättare! Ställ plankorna i olja eller liknande så de får bli helt mättade sen måla med grund färg och sedan något som helt stoppar det från att suga upp fukt i ändträet.
Fast visst plastplankorna är säkert mycket med praktiskt men som Sweep säger plast känns så stelt och trist.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Jag skulle välja den lyxigare varianten utan att tveka.

Plastplank kanske är praktiskt, men det är inte vackert...
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Jag hade valt standardfronten med plast alla gånger pga. att det är mer lättskött, skonsammare mot benen, längre hållbarhet, inte tuggvänligt osv.

Dessutom med saker som utfällbara krubbor och dylikt som inte finns på standard boxar så de blir tom billigare om man ser till om man skulle köpt till detta på standardboxarna.

tills jag läste detta....
Utfällbara krubbor är så skönt!

Och sen kan man ju som du skriver, byta träet mot plast när det är dags för det.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Där är utfällbara krubbor på vilken som av dessa alltså även på den av plast.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Finns överliggare på två av boxarna även i den exklusiva sitter iofs 5-10cm högre i dessa då det inte är skjutdörrar utan slagdörrar (dörrar med öppningsbart galler) en box som står i vinkel mot de andra kommer att vara utan med "låg" front = högre dörr men inget galler upptill.

I övrigt är det samma höjd på inredningarna men iom skjutdörrar på den med plast så blir de något lägre i öppningen tror bara det handlar om 5 cm dock är vilken som högre än den inredningen som sitter där idag med överliggare och det är aldrig någon som slagit i där de vet var den är och slår aldrig upp huvudet i den hästar är inte dumma.

Jag hade tagit standardinredningen med plastplank! Trä är fint när det är nytt, men ser förjäkligt ut när bävrarna fått vara framme ett tag....:cool:

Jag personligen vill alltid har fronter som går att stänga helt, dvs inga låga fronter utan galler. Vi håller på mest med avel och det är inte kul att vänja av föl utan hela boxfronter om de skulle få för sig att klättra. Samma sak med hingstarna.
Lyxiga guldknoppar i all ära visserligen och har man inackorderingar med högt servicekrav eller försäljningsstall är det klart att det smäller lite extra högt med lyxig inredning.
Sen hatar jag tunga slagdörrar så standardbox med skjutdörr hade det blivit för mig. Men det är jag det! :angel:
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

håller helt med dig.
Med föl osv så skall det vara hela fronter.
Dessutom har jag bävrar i stallet så träinredning går bort direkt.. Småttingarna tuggar gärna på träplanken tyvärr.

Mitt val hade varit plastplanket av 2 anledningar: (som härör till en och samma sak: tidsbesparing) 1) inte tuggvänligt, och 2) underhållsfritt.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Inget lätt val!

Om det inte var för att min katt kunde göra såhär hade jag lätt valt det mer exklusiva med furu, men nej, nu saknar jag ekplanken i mitt andra stall...

img_0484_170166113.jpg

img_0485_170166032.jpg


(Det är dock inte mina hästar som har bävergener utan de var redan ätna när vi flyttde hit)

De har också blivit fula i nederkant vid vattenhinkarna (mina hästar leker vattespridare på nätterna).

Men njaa... Jag hade nog ändå valt de exklusiva! :D
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Själv väljer jag nog hellre 'praktisk' än 'lyxigt'. Särskilt när det gäller ett stall. Hästarna lär ju inte bry sig och efter ett tag har man nog vant sig hur det än ser ut.

Ett problem med lyxigt kan vara att det inte åldras särskilt väl. Tänk på hur du tror man uppfattar det lyxiga om 10 - 20 år? Mycket som anses lyxigt en dag är hopplöst omodernt efter några år.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Själv väljer jag nog hellre 'praktisk' än 'lyxigt'. Särskilt när det gäller ett stall. Hästarna lär ju inte bry sig och efter ett tag har man nog vant sig hur det än ser ut.

Ett problem med lyxigt kan vara att det inte åldras särskilt väl. Tänk på hur du tror man uppfattar det lyxiga om 10 - 20 år? Mycket som anses lyxigt en dag är hopplöst omodernt efter några år.

Bra poäng!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp