Bukefalos 28 år!

Vilket skulle ni välja ??

Sv: Vilket skulle ni välja ??

Jag som har haft hästar som slagit i boxväggar när de blivit arga, gnagt någon gång, i regel utan synbar anledning, och bara varit bökiga hade valt plast. Det finns en enkel anledning: lyxvarianten i trä är säkert skitsnygg utanför men efter ett tag blir det ganska slitet invändigt och därmed inte lika tilltalande.

Vill man snygga till plastvarianten sen måste man ju kunna köpa till och byta upp sig.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Med tanke på de djurskyddsreglerr som finns idag hade jag helt klart valt den inredning som gick att få med nät istället för galler.

Har man fasta galler kan det vara svårt att variera storlek på hästarna i boxarna. Det ska ju mätas med hästens käke som grund för att vara godkänt.

Har en del bekanta som surt fått erfara att den nya fina inredningen inte godkänns vid inspektion p g a avstånden mellan stängerna i gallret.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Själv väljer jag nog hellre 'praktisk' än 'lyxigt'. Särskilt när det gäller ett stall. Hästarna lär ju inte bry sig och efter ett tag har man nog vant sig hur det än ser ut.

Ett problem med lyxigt kan vara att det inte åldras särskilt väl. Tänk på hur du tror man uppfattar det lyxiga om 10 - 20 år? Mycket som anses lyxigt en dag är hopplöst omodernt efter några år.

Det är inget "plottrigt" lyxigt så tror inte de kommer att bli omoderna, fördelen med dem är att det är mkt kraftigare inredningar så hållbarheten på själva inredningen lär vara mkt längre på dem än på en tunn standardinredning.

Har för övrigt en bild som visar just de två fronter som är aktuella, valet av den lägre inredningen till boxen som står i vinkel är för att det går inte in en 3 meters front utan till den kommer enbart en snedvägg mot den andre inredningen och dörren användas.

frontage-prestige-1.jpg


Inga guldknoppar eller dylikt krimskrams det är inte riktigt en stil jag tycker passar i ett stall ser bara löjligt ut.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Med tanke på de djurskyddsreglerr som finns idag hade jag helt klart valt den inredning som gick att få med nät istället för galler.

Har man fasta galler kan det vara svårt att variera storlek på hästarna i boxarna. Det ska ju mätas med hästens käke som grund för att vara godkänt.

Har en del bekanta som surt fått erfara att den nya fina inredningen inte godkänns vid inspektion p g a avstånden mellan stängerna i gallret.

Har inte olika storlekar på hästarna i stallet och jag tror inte risken är såå överhängande att de skulle slå ner på standardmått som alla boxar du kan köpa på marknaden idag använder, då får de ett tufft jobb om de skulle förbjuda dem då det skulle drabba alla som har färdigboxar.

Rutgaller erbjuds av en enda leverantör idag, det ser för jävligt ut snacka om djur i bur, dessutom är de dyra så det är inget alternativ överhuvudtaget.
Man ser ju även hur bra de säljer av det iom att de nya inredningar de tar fram av lyxigare modell är alla med stående galler så lär inte ha slagit igenom så mkt heller för då hade de ju gjort alla med det.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det finns fronter att välja bland de exklusiva också med skjutdörrar men jag har själv gjort valet att jag vill ha de med slagdörrar tycker det funkar bättre med föl vilket detta stall normalt används till men pga att de just nu är lite många här hemma så skulle mellanväggen i en fölbox upp igen (öppnar två boxar till en som fölboxar) och eftersom den gamla inredningen är trist och börjar se gammal ut (räknade ut att den var 21 år gammal så kanske inte så konstigt den börjar bli sliten) därför tänkte jag passa på nu när man ändå skall dra i det och montera upp vägg att helt enkelt byta ut hela inredningen istället.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Fast med de nya reglerna går det inte att säga om ett galler är godkänt eller innan man vet vilken häst som ska stå i boxen. Det har ju också inträffat skador i vanliga standard stall vid t ex tävlingar i mobilaboxar. Där hästarna fastnat i gallret och brutit käken. Som är den stora risken med fel mått för individen. Undrar om det inte hände någon hingst på en stor station för någor år sedan också???

Så när det är inspektion av stallen så mäter man hästens käke och jämför med måttet på gallret. Så t ex en stor häst med brett huvud kan ju ett galler vara helt säkert för, där en ung häst lätt kan fastna. Så om man inte vill ha nät är ju högre väggar utan galler alt öppna boxar att föredra enligt lagstiftningen.
Som sagt jag har bekanta som byta ut sin nya dyra inredning efter kontroll. Hamnade själv i liknade sits förra året men han aldrig få köpet helt färdigt. Men en vanlig standrad inredning hade inte klarat alla mina hästar. Vi valde då istället att sätta högre väggar mellan boxarna.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Jag tror du får svårt att hitta någon häst som har större bredd på en av käkarna (det mäts naturligtvis inte på bredden utan under och överkäke och jag vet inte riktigt hur den häst skulle vara skapt som har en så stor under resp överkäke att den skulle kunna fastna i ett standardgaller som idag ligger mellan 7,5-8,5.

De två mer kända fall av tävlingshästar som fastnat var den ena just i rutgaller som den på något sätt fastnade med hingstbeten i den andra på ett liggande galler med för stort avstånd.

Finns aldrig stående galler på tävlingsboxarna om det inte används stationära boxar på stället, det är liggande i fronten på vissa eller täckta med möjlighet att stänga för ett rutgaller för dörröppningen.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Inga guldknoppar eller dylikt krimskrams det är inte riktigt en stil jag tycker passar i ett stall ser bara löjligt ut.

Det där såg ju riktigt snyggt ut. Absolut inget man lär behöva skämmas för om 10 - 20 år skulle jag tro.

En grej jag såg på bilden som jag skulle vara lite tveksam är täckeshängarna framför boxdörrarna. Jag vet att de är relativt vanliga, men har man otur så kan hästen få in underkäken i den och knäcka käken när den vrider upp huvudet i panik. Så jag skulle alltid hålla de öppningsbara gallren stängda.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det där såg ju riktigt snyggt ut. Absolut inget man lär behöva skämmas för om 10 - 20 år skulle jag tro.

En grej jag såg på bilden som jag skulle vara lite tveksam är täckeshängarna framför boxdörrarna. Jag vet att de är relativt vanliga, men har man otur så kan hästen få in underkäken i den och knäcka käken när den vrider upp huvudet i panik. Så jag skulle alltid hålla de öppningsbara gallren stängda.

Täckeshängarna är inget som sitter på inredningen det är något de själva satt dit här och inget jag kommer att sätta dit heller vi har täckena hängande samlade på ett ställe i stallet så kommer inte att bli några täckeshängare på dörrarna.
Har man en gång sett en häst slå bakut i stallgången efter en som nöp den i rumpan och fastna med benet i en täckeshängare så är det något som man aldrig mer kommer att vilja se i en stallgång, fattar inte riktigt anledningen att ha täckena på dörren mina hade dessutom aldrig kunnat låta dem va eftersom vi alltid har öppet för dem ut i gången så hade täckena troligtvis befunnit sig omväxlande indragna i boxarna eller nerslängda på golvet.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det är inget "plottrigt" lyxigt så tror inte de kommer att bli omoderna, fördelen med dem är att det är mkt kraftigare inredningar så hållbarheten på själva inredningen lär vara mkt längre på dem än på en tunn standardinredning.

Har för övrigt en bild som visar just de två fronter som är aktuella, valet av den lägre inredningen till boxen som står i vinkel är för att det går inte in en 3 meters front utan till den kommer enbart en snedvägg mot den andre inredningen och dörren användas.

frontage-prestige-1.jpg


Inga guldknoppar eller dylikt krimskrams det är inte riktigt en stil jag tycker passar i ett stall ser bara löjligt ut.

Snyggt. Inte för krimskramsigt heller. Men jag hade valt den högra för möjligheten att stänga helt (förutom till den boxen då som inte funkade till 3 m front.
Lycka till!
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det är redan bestämt blir det den inredningen så blir det höga på de vanliga boxarna och låg på den i vinkel hade haft hög på den också om det hade gått in men då hade man fått specialbeställa och då blir det ju inte precis till detta pris jag kan få de för nu dessutom med flera månaders leveranstid och som vanligt har jag ju fått detta ryck när jag behöver boxarna omgående, hade tom plockat fram den gamla mellanväggen när jag bestämde mig för att näää nu eller aldrig om vi skulle byta ut inredningen, har man väl den på plats igen så vet man ju att man inte kommer till skott då får den stå där för fungerar gör den ju fortfarande.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Haha, jag vet hur det är, man kör på det som funkat i alla år.
Nä, ut med det gamla och in med det nya! Kommer bli supersnyggt! :)
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Där är utfällbara krubbor på vilken som av dessa alltså även på den av plast.

Aha, jag tolkade det som att det inte var utfällbara krubbor på plastfronten.

Den lyxigare är ju snygg, men plast är praktiskt. Förstår ditt dilemma!
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??


Det var riktigt snyggt! Även om jag föredrar mörkt betsade och lackade plankor förutsatt att resten av stallet är ljust.:angel:
Jag har bara varit i ett stall med plastplankor i boxarna och det upplevde jag som lite "slamrigt". Vet inte om det var felmonterat eller bara hade att göra med att det var ett ordentligt stort stall men det lät otroligt mycket när hästarna var i plankorna, dörrar stängdes osv även om hållbarheten på plankorna verkade bra.
Skulle inte heller vilja ha "nätgaller" i ett stall där hästarna är skodda, har varit med om flera hästar som rest sig mot gallret och fastnat med skoarmarna men faktiskt aldrig om någon som fastnat i "vanligt" stående galler.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

GAAAHHHHH snart åker den gamla inredningen upp igen, håller på att bli tokig.
För säkerhets skull så har ytterligare ett alternativ kommit med i kampen och det är ytterligare en standardinredning med plastplank men som har det jag hela tiden önskat möjligheten att mkt enkelt växla mellan galler i dörrarna med liten öppning och helt utan galler i dörrarna som vi har idag och vilket jag föredrar största delen av tiden.
Och som om det inte var nog med att ytterligare ett alternativ som lockar mkt på just gallerpunkten var nog så kan vi heller inte komma överens om någonting här hemma. Skall vi ha plast vill jag ha en speciell färg och absolut inte en av de andra, naturligtvis är det precis tvärtom färgval som gäller för den andre som skall vara med och bestämma och ingen av oss vill ge sig och acceptera den andra färgen då den är just det vi absolut inte vill ha.
Och inte är vi mer överens om ifall vi skulle ta den andra inredningen vill jag ha gallerna svarta och fronten laserad i en färg medans den andra tycker gallerna skall vara silvriga och träet i en helt annan färg jag tycker inredningen tappar hela sin "lyx" med silvriga galler då kan man lika gärna ha standardfronter men då är vi som sagt inte överens om plastfärgen. Snacka om att vi kört fast och vi är lika envisa båda två, den andra var bortrest förra veckan varför beställde jag inte bara då och sa att det var enda alternativet :angel:

Jag blir snart tokig för skall de köpas så är det nu, har en stark känsla att jag snart går ut och sätter upp den gamla mellanväggen igen vilket jag absolut inte vill men icke jag vill skaffa en ny inredning som jag skall stå ut med i massa år i färger som jag inte tycker om, gaaaahhhhhhh.

PS Vilken av färgerna på plastplank tycker ni är snyggast ? Alternativen är grå, svart o brunröd.

För övrigt så är halva ytterväggarna i boxarna är idag mörkröda vitt ovanför (dessa kan ju målas om om man vill sen, det andra stallet är den färgen därav att den använts i detta också) väggen i stallgången är helvit, innertaket (öppnat upp i nock är ljusgulplåt).
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Rött eller grått, svart känns väldigt mörkt på boxväggen.

Dock hade jag krävt att den andre skurar gallret för jämnan om den
vill ha de i järnfärg. Tycker oftast det är gallrena som förstör den fräscha
looken i stall, obehandlat järn blir grisigt så fort.

Ang plast så tycker jag de känns lite vekare i konstruktionen som
du säger, de är lite slamriga.

Sen är frågan hur mycekt boxvägg du ska ha? är det tre väggar som
ska vara antingen plank eller plast eller bara fronten?

jag hade nog valt den du visade bild på.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det lutar åt att det blir en standardinredning istället med plast, har nämligen kommit på hur vi tom kan få in en vanlig front med skjutdörr på den vinklade genom att helt enkelt göra ett specialbygge och låta skjutdörren få ett eget "fack" in mellan boxarna, en klar fördel att ha tre "riktiga" fronter då man är inte lika låst i var de går att användas just på den boxen är det också väldigt skönt om det kan funka med en skjutdörr då det är den box där dörren är mest ivägen, sen får jag det som jag har varit mest tveksam på de andra möjligheten att ha helt öppet från galler, eftersom dessa boxar är de vi använder som fölboxar så har det bekymrat mig att det bara är en liten galler öppning alltså kan inte sto och föl stå där samtidigt och om de ändå gör det känns klämningsrisken för fölet stor. Har varit tveksam just för den biten så där vann det tredjealternativet vi hittade ett jättestort pluss att hela tiden finns en öppning i gallret och genom att lossa tre skruvar så har man plötsligt inget galler alls, på samma sätt kan man ju då ha det som vi brukar utan galler och den dagen gallret behövs är det tre skruvar att skruva i så har vi möjlighet att stänga helt.

Vi skall byta allt så både mellanväggar och fronter kommer isåfall att bli plast. Hittade bild på de olika färgerna och blev ännu mer övertygad i min åsikt för mig sticker en ut markant som mkt snyggare än har dock inte den andre fallit helt till föga även om jag tyckte mig märka en viss ändrad åsikt :angel:

Dessa tre är de alternativ som verkar finnas tillgängliga (en färg skall vara på väg i leverans men den verkar vara på rymmen, naturligtvis den jag helst vill ha så annars gråter jag om den inte dyker upp)

Vilken tycker ni är snyggast titta alltså på plastplanken boxarna är inte rätt.

Brunröd

standard11-56905.jpg


Grå

standard2-56894.jpg


Svart

standard16-57284.jpg


Vilken skulle ni valt ?
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Hm, vi håller själva på att planera för att göra om stostallet och jag var helt övertygad om att grått plastplank skulle vara det enda alternativet som skulle vara snyggt. Men nu tyckte jag det brunröda var ganska tjusigt :o....

Nåväl, svart är ett nej i alla fall, blir för mörkt.

Gylle, du verkar ju ha gjort lite research. Jag söker standardfronter med boxdörrar (skjut) där man kan öppna upp HELA gallret. Men de enda jag hittar är antingen V-galler eller de där som är halva.
Holma har jag sett har galler jag vill ha, men de har mig veterligen bara plyfafyllning och det vill jag inte ha.
Vet du någon?
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Det är just det som har försvunnit från marknaden pga att det hänt mkt olyckor med de fällbara gallerna både att hästar hakat i dem när de hängt nere och skadat sig samt att de tydligen var väldigt svåra att få att verkligen hålla på plats hade tydligen hänt mer än en gång att en häst som sparkat i dörren orsakat att gallret flugit upp är det då någon utanför i stallgången kan ju en sådan sak sluta illa för de väger en del. Därav att alla nu gått över till dessa halva dörren öppningar som jag höll på att bli tokig på jag ville också ha hela dörren och kunna välja själv helt öppet eller stängt.
Hittade tillslut en tillverkare i Danmark (Midtjydske) som hade fällbart galler men efter att jag sedan pratat med en på ett av företagen här i sverige som alltid haft sådana och gått ifrån dem för att få reda på varför de egentligen gått ifrån dem och fick höra en hel del mindre roliga saker som hänt med dem så blev jag tveksam detta stallet är dessutom med ganska smal stallgång så man går nära dörrarna så då började jag tänka om men hade inte riktigt förlikat mig med dessa små öppningar, hela tiden haft lite i bakhuvudet att ev kapa väck gallret helt i dörren och få gjort lösa galler typ de man kan sätta på tävlingsboxarna (har en del hållare som griper om kanten och knäpps i ett hål i toppen med grislås) att ta till när de behövdes.
Satt och skulle beställa mellanväggar från ett företag och gnällde över att det inte fanns något bra alternativ med galler när han då kläcker ur sig att men på de och de boxarna så är det en baggis att plocka bort de skjutgaller som sitter där som standard tre skruvar att lossa och det är bara att lyfta ner gallret i två delar så inte ens stora otympliga galler att hantera och de har helt järn runt om dörrhålet även utan galler. På tex cityboxen som var de första vi frågade om de gick att använda utan gallerkasset (eftersom de har sin som hel kasett, så går inte det för kasetten är så att säga samtidigt överliggare till brädorna i dörren.
Så tyvärr är de närmsta jag kommit just dessa där man får välja om man vill ha gallret uppe eller inte, man har så att säga hela tiden möjlighet att ha öppet halva dörren men just om man vill ha hela öppen får man skruva loss tre skruvar.
 
Sv: Vilket skulle ni välja ??

Hm, vi håller själva på att planera för att göra om stostallet och jag var helt övertygad om att grått plastplank skulle vara det enda alternativet som skulle vara snyggt. Men nu tyckte jag det brunröda var ganska tjusigt :o....

:angel: Behöver jag säga vilken jag har fastnat hårt för............
Ditt alternativ du tänkt är det som den andre här hemma tjurskalligt vill ha och jag tycker de ser så skabbiga ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp