Bukefalos 28 år!

Vilket strö ska man välja?

Donnatello

Trådstartare
Jag har lite funderingar om vilket strö som egentligen är mest ekonomiskt.
Det jag har att välja på är kutterspån 75:-/bal den vanliga hårdpressade varianten, jag tycker dock kutterspån är jobbigt att mocka i och inte så drygt. Sågspån 85:-/bal jag tycker det är lätt att mocka i ljust och trevligt (lutar åt detta). Torv 85:-/bal också lättmockat men kan vara lite väl flygigt (dammigt) ibland tycker jag. Halmpellets 100:-/bal är dock osäker på storleken där. Har aldrig sett halmpellets så vet knappt vad det är för ngt.
Vilket skulle ni rekomendera och vilket blir mest ekonomiskt tror ni?
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Varför ta halmpellets när vanlig bränslepellets (typ laxå eller svenska foders som är ren naturprodukt) fungerar lika bra för under halva priset?? Har använt det nu ett tag och det fungerar riktigt bra.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Häromkring används inte halm eller ja det finns knappt att få tag på så det är inte särskilt billigt alls. Jag skulle heller inte ha nånstans att förvara det då det kommer stå utomhus.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Det har jag heller aldrig sett ngn använda kan säkert vara smart. Men dom alternativen jag skrivit är det jag kan få hemkört ihop med hösilaget samt kraftfodret så det känns smidigast att ta ngt av det.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

"Nyfiken" bränslepellets, är det ingen risk att dom äter det?
känns ju isåfall farligare än halmpellets.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Vad innehåller bränslepellets?

Till TS: Jag tycker att torv är drygare än spån - men spån ser ju betydligt trevligare ut. Upplever också att bädden blir bättre än med spån. Men det är ytterst subjektiva åsikter.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Torv är ganska drygt när man lär sig mocka med det. Nackdelen är att det är mörkt. Dammandet löser man med en blomspruta eller motsvarande (min faster använde blomspruta, jag tog vattenslangen med lågt tryck :D ) så lägger det sig som en liten skorpa ovanpå.

Halm är trevligt att använda om man vill göra bäddar men det förutsätter ju att man får tag på halm och kan förvara det vilket du inte verkade ha möjlighet till.

Spån använder vi mycket nu då vi har investerat i ett sågverk och får därmed gratis sågspån. Fungerar bättre än kutterspånet och är ekonomiskt för oss. Du kan inte få tag på spån från något mindre sågverk i närheten? Hade inte vi tagit till vara på det tror jag att vi skulle vara överlyckliga om någon kom och hämtade.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

vilket är det bästa att köpa från ett sågverk? kutterspån eller sågspån? var det inte gift i något av dem? vad e det man köpet i pressade balar i affären? är det kutterspån?
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

kl

men det är väl bara be de som ni köper havre av att fixa halm
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

kl

men det är väl bara be de som ni köper havre av att fixa halm

Tänk om inte TS köper havre då :p.

Till TS: Jag upplever att torv är både drygt och lättmockat men som sagt det blir mörkt. Går alldeles utmärkt att blanda lite spån i torven för att ljusa upp det men då kan man å andra sidan inte gödsla med det sen. Fast det kanske du inte hade tänkt göra ändå....
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Svarar alla lite hej vilt.

Även om jag får tag på halm så har jag ingenstans att förvara det. Halmen är inte heller ngn favorit då det möglar lätt och skapar en väldigt dålig miljö både för mig och hästarna.

Det finns ett sågverk där det går att köpa vanligt spån men då måste man själv lasta i det i säckar det tar en hel del tid och energi. Framförallt tiden är en bristvara när man som jag jobbar nästan heltid, pluggar heltid och har två hästar som tävlas.
Jag har använt alla sorter som jag nämnt och häromkring är kutterspån vanligast men det vill jag helst inte ha. Jag har aldrig förut behövt fundera på vad som är mest ekonomiskt då jag aldrig köpt in det själv. Men tack för alla tips.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Fy :devil: för torv, prata om att skapa dålig miljö :grin:

Mörkt och trist, skitet överallt, den vita pållen ständigt svart i ansiktet. Torkar man inte ur vattenkoppar o.d dagligen så blir vattnet en brun sörja. Känns ofräscht då man inte kan veta att all skit verkligen är borta speciellt om man har en häst som trampar runt allt. ALLT, inredning, utrustning osv. blir skitet på nolltid. Ena hästen hade ständigt hovbölder när han stod på detta, efter ströbyte aldrig igen. Skulle inte ha det i stallet om jag så fick det gratis.

Fördelar: billigt, lättmockat (man ser ju inte hur skitet det är :angel:)
Gör stallet ganska "luktfritt", lättare att bli av med gödslen.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Det har jag heller aldrig sett ngn använda kan säkert vara smart. Men dom alternativen jag skrivit är det jag kan få hemkört ihop med hösilaget samt kraftfodret så det känns smidigast att ta ngt av det.

Jag kommer troligtvis också få wellpappströ hemkört med de som kör ut foder, morötter och annat till stallet. Det är så himla skönt o slippa släpa! :bow:
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Jag har erfarenheter utav spån, torv och halm och tycker fördelarna med de olika strötyperna är bra. Från början hade jag mest erfarenhet utav torvströ, och visst det dammar en del vilket syns i stallet men det är ju inget farligt damm. Fördelarna är att det är lättarbetat och praktiskt tycker jag, det är lätt att hålla efter och sköta bäddarna. Nackdelen kan vara att det blir hårt och klumpigt på vintern om man t.ex. har utebox. Annars funkar det bra. Det är mina tidigare erfarenheter, min arbetsgivare är dock inte alls förtjust i torv och tycker att det blir mörkt och ser tråkigt ut så i stallet jag jobbar i nu använder vi bara spån och halm.

Spånet har dock blivit så dyrt och vi köper i stället rundbalar på halm i stället. Det tog en jäkla tid att lära sig mocka i, tar större volym på kärran och det är lite jobbigare att hålla efter och se till så att man har fräscha bäddar och det gäller och se till att halmen är av bra kvalité. Men det Ser mycket trevligt och ljust ut och hästarna har allitd sysselsättning när de står inne.

Spån tycker jag annars är bra, gärna typ från typ Staben då. Det är ioförsig ganska dyrt i början när man strör upp en hel box, men lättskött om man gör det rätt tycker jag. Det går inte åt så mycket nytt. Så det är nog mitt personliga favoritströ :) Ljust, lättskött och bra!


Jag vet ju var det nya wellpappströet kommer från eftersom jag är laxå-bo , har inte mockat i det men sett det i boxar och jag blev inte så förtjust.. vet en som fick ett par balar gratis att prova med också men som inte var nöjd med det utan bytte tillbaka till torv igen. Men givetvis har det fördelar då det inte dammar t.ex... borde vara bra till "hosthästar".
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Det är många faktorer som ska tas i beaktande när man ska avgöra vad som är mest ekonomiskt att ströa med - inköpspriset är inte det enda som har betydelse för den totala kostnaden utan hur drygt det är ( vilket ger lägre transportkostnader) och hur väl det brinner ihop vid lagring (tar det stor volym på dyngstacken så måste den tömmas oftare) är avgörande faktorer för hur dyrt det är i slutändan.

En viktig fråga är vad du ska göra med dyngan och kostnader för detta !

Spån (såväl cutterspån som sågspån och klenflis) är egentligen inte så ekonomiskt i slutändan då det är ganska odrygt och ofta skapar onödigt stora gödselvolymer med dynga av dålig kvalitet som är svår att bli av med.

Det som är mest ekonomiskt för oss är torv, det är drygt och vi får dynga av förstklassig kvalitet som vi kan använda för att producera mera foder till djuren.

Är det hos ett annat stall med andra förutsättningar så kan något annat strö vara mera ekonomiskt fördelaktigt...
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Det man kan köpa från affärer är kutterspån utan damm, själva kutterspånet kommer från ett vanligt sågverk från början, men man har typ "dammsugit" det fritt från damm och spån.
Vanligt sågspån är ju oftast färskt, och därför mycket fuktigare.

Har själv köpt kutterspån direkt från sågverk och ej besvärats av att det dammade. Men detta kan vara lite olika beroende på hur grovt själva hyvlen på sågverket tar. Men jag fick iaf bra pris på detta, dock hämtade vi det själva, och det är ju otympligare än att ha inplastade balar.

& nej, inget gift i något av ovanstående.
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

vilket är det bästa att köpa från ett sågverk? kutterspån eller sågspån? var det inte gift i något av dem? vad e det man köpet i pressade balar i affären? är det kutterspån?

Sågspån eller råspån kommer från sågen när virket sågas antingen färsket eller efter torkning.

Kutterspån kommer från hyvling av det torkade virket.

Om det är gift i sågspånet kommer det från sågat behandlat virket som tryckimpringering eller motsvarnde.

Det vanligast är att man köper kutterspån i pressade balar vissa har ett insalg av sågspån. Det finns även torkat sågspån att köpa kallas även klyvspån.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 553
Senast: svea
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 993
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp