Bukefalos 28 år!

Vilket strö ska man välja?

Sv: Vilket strö ska man välja?

Spån eller flis som är helt "nygjort" kan avge en del fenoler och terpener vilka inte alla gånger är så nyttiga att inandas.

När man sågar i virke händer samma sak - det är då man tycker att det luktar "ny-sågat" eller när man har lagt in nytt spån så tycker en del att det luktar "fräscht". Den doften är då mao ord fenoler och terpener m.fl. kemiska föreningar som är upphov till.

Skillnaden mellan nysågat virke och nytt spån är att med spån rör det sig om så otroligt mycket större yta som blottas varvid det avgår mycket mer av dessa ämnen till omgivande luft jämfört med om man sågar i virke.

Därför bör spånet luftas innan det läggs in i stallet om man vill hålla så god luftkvalitet som möjligt i stallet.

Det kanske var detta som du var ute efter ?
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Varför ta halmpellets när vanlig bränslepellets (typ laxå eller svenska foders som är ren naturprodukt) fungerar lika bra för under halva priset?? Har använt det nu ett tag och det fungerar riktigt bra.

Berätta mer!

Blir det lika uppsmulat? Uppsugningsförmåga? Hur skulle det funka i kall (blöt) lösdrift?
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Även jag vill veta!
Tänk att beställa hem lite kubikmeter i bulk istället för dessa löjliga 25kilos säckar...
 
Sv: Vilket strö ska man välja?

Jag har ställt frågan i en egen tråd, skillnaden mellan bränsle och strö halmpellets.

Läs den och se vilka upplyftande svar man kan få :cry:
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 553
Senast: svea
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 993
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp