Bukefalos 28 år!

Vilket torrfoder ska jag välja?!!

angelic-a

Trådstartare
Jag har två katter, varav den ena är inne jämt och den ena är ute ca 2-3 dagar i veckan då hon är hemma hos min mamma och pappa där vi bodde förut.

Den andra kissen som är inne jämt är 6 månader och har ganska ofta problem med magen. Det enda torrfodret han kan äta utan att bli dålig i magen är Friskies torrfoder för innekatter (superkonstigt då Friskies inte anses vara speciellt bra). Jag vill dock helst inte ge det till katterna, speciellt inte honan då hon kan äta annat.

Vad ska jag köpa för torrfoder? Jag har kollat på Orijen, är det någon som vet något om det, har erfarenhet?

Behöver hjälp känner jag!!
 
Sv: Vilket torrfoder ska jag välja?!!

Orijen är ok men innehåller fisk och en del lite mystiska ingredienser. Eukanuba anses vara bra liksom Olivers om du nu promt vill ge torrfoder. Sen finns det veterinärfoder för känsliga magar om det är så illa.

Är inte blötmat ett alternativ?

Mjau typ, innehåller så gott som bara kött och är den perfekta kattmaten.
 
Sv: Vilket torrfoder ska jag välja?!!

Nja, blötmat har vi provat och det blir han också dålig i magen av. Ett annat problem är att han bokstavligen talat kastar i sig maten, ibland ligger det hela torrfoders bitar i avföringen. Speciellt när vi har köpt sånt torrfoder för känsliga magar. Det ska ju tydligen vara extra gott, vilket helt klart märks då han kastar i sig en hel skål torrfoder på en gång (de har fri tillgång på torrfoder och vatten).

Har dock inte provat mjaus blötmat, ska göra det idag. Hur är deras torrfoder?

Hur är det med Royal Canins torrfoder?
 
Sv: Vilket torrfoder ska jag välja?!!

Du kan sprida ut torrfodret eller gömma det så han får gå runt och leta. Finns även massor med aktiveringsleksaker/bollar som man kan lägga torrfoder i så katten får jobba för maten. En toarulle tex. som man viker ihop i ena änden med torrfoder i, tar ett tag för katten.

Mjaus torrfoder är väl det bästa du kan köpa i vanlig affär och Royal Canin anses vara av ungefär samma kvalitet.

Det man ofta ser i torrfoder är att köttmängden är väldigt låg och en stor del av proteinet kommer från växtriket vilket inte passar en katt så bra.

När du vänjer över till blötmat så tänk på att göra att det väldigt långsamt och försiktigt så minskar du risken för magknas.
 
Sv: Vilket torrfoder ska jag välja?!!

Fast jag skulle aldrig gå direkt från Friskies till Orijen - alldeles för stor skillnad på foder (min egen fick världens sämsta mage på orijen, fast det hör inte hit).

Jag skulle försöka arbeta mig uppåt med ett snäpp bättre torrfoder. T ex först gå över till Mjau torrfoder, som är bättre än friskies men inte superbra osv.

Min egen fick friskies först när hon kom (fick det innan) och jag gjorde så. Hon fick först gå över til Maju torrfoder och därefter gick vi över på Bozita, men när vi provade några kulor Orijen så dog magen nästan helt med blodiga diarrer mm. Mjau och Bozita går jättebra och där ska vi stanna ett tag nu. Få se om vi provat ytterligare ett "bättre" torrfoder senare, men det känns inte supernödvändigt. Min katta får mest blötmat i ala fall (både färskt och lite, ite Mjau eller Bozita blötmat) och torrfodret är mest som "snacks"..
 
Sv: Vilket torrfoder ska jag välja?!!

Skulle rekommendera Acana som en slags övergång till Orijen eller Applaws som är de fodren som innehåller mest kött och inget spannmål. Du kan även ge Mjau blötmat som ett slags komplement.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp