Bukefalos 28 år!

Vill börja tävla!

F

Foxterra

Jag rider på riskola men har jätte länge känt att jag vill börja tävla.. Hur var det för er när ni skulle börja? alltså vad behövde ni göra innan ni började, typ ta grönt kort och sånt som jag inte har en aning om :crazy:
 
Sv: Vill börja tävla!

Om ridskolan har några klubb-tävlingar är det väl utmärkt att börja där.
Nu vet jag inte hur er ridskola funkar, men vår ridskola/ridklubb brukar har allt från Blåbärshoppning/dressyr (30-50cm/märke2)
till Klubbmästerskap där höjder och dressyrprogram är lite svårare.

Prata med någon ansvarig på ridskolan och fråga hur det fungerar hos er.

Lycka till!
 
Sv: Vill börja tävla!

Jag vill oxå se mera svar , puttaa ! :D
 
Sv: Vill börja tävla!

såhär går det till hos oss:

Oftast börjar man med att vara med på clear roundhopptävlingarna som hålls och hoppar 30 eller 50 cm. Efter några felfria rundor på 50 cm får man gå upp till 70 cm. När man ridit flera bra rundor på 70 cm på olika hästar kan man anmäla sig till ponnycuplaget i hoppning och om det går bra där kanske man får börja tävla lokalt. Det underlättar väldigt mycket om man rider i träningsgruppen i hoppning för det är svårt att hinna bli riktigt duktig om man hoppar var fjärde vecka. Det är också dom som har förtur på hästarna när det är tävling.
Grönt kortkurser ordnas en eller två gånger per år och då är det bra att vara med om man är intresserad av att börja tävla lokalt, oavsett hur långt fram i tiden det ligger.
Likadant i dressyren.
 
Sv: Vill börja tävla!

Prata med ridläraren. På ridskolan här finns klubbtävlingar som alla lektionsryttare får vara med på, men ingen får tävla ridskolehästarna lokalt. Rättvisast och minskad skaderisk :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många vet så har jag gjort slut med min pojkvän 💔 Eller ja min föredetta pojkvän. Men jag kommer kalla han för T nu. Och...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp