Bukefalos 28 år!

Vill få en hyresgäst att flytta

Tiva

Trådstartare
Stallet drivs som företag. Hyresgäst blir uppsagd innan ens kontraktet skrivs på av ägaren.
Vad är det som gäller rent juridiskt för att kunna avhysa hyresgästen så fort som möjligt?
 
har hyresgästen flyttat in så 1 måånad tycker jag så de kan finna ny plats till sina hästar. Hästarna ska ju inte lida och behöva stå på bar backe bara för att ni hästägare är osams.
 
Finns ingen osämja. Det finns stall att flytta till som är lediga. Jag driver stallet som ett hobbystall där vi alla ska kunna hantera allas hästar då det är kollektivt. Hästen är svårhanterad och ägaren otrevlig och ställer höga krav.
Detta var inte något som kom fram dagen då personen var och tittade på stallplatsen.
 
Stallet drivs som företag. Hyresgäst blir uppsagd innan ens kontraktet skrivs på av ägaren.
Vad är det som gäller rent juridiskt för att kunna avhysa hyresgästen så fort som möjligt?

En kalendermånads uppsägning är rimligt och det är troligen också vad en domstol skulle besluta om ärendet kom upp i rätten. Vill du bli av med dem kan du ju alltid tala med dem och ge dem bra villkor om de flyttar direkt till exempel slippa betala hyra eller hjälp att köra hästen.
 
Vad säger kontraktet om uppsägningstid? Det är ju den uppsägningstiden som gäller, oavsett om kontraktet är påskrivet eller inte. Jag förutsätter att det kontraktet anger, är vad ni var överens om vid inflyttning.

Är hästen SÅ besvärlig får du väl meddela ägaren att denne under uppsägningstiden själv får ta ansvar för hanteringen. Lär vara ett bra sätt att snabba upp avflyttningen.
 
Finns ingen osämja. Det finns stall att flytta till som är lediga. Jag driver stallet som ett hobbystall där vi alla ska kunna hantera allas hästar då det är kollektivt. Hästen är svårhanterad och ägaren otrevlig och ställer höga krav.
Detta var inte något som kom fram dagen då personen var och tittade på stallplatsen.

Då är de väl osämja om personen är otrevlig??

Då skulle jag snällt och lugn och vänligt säga helt enkelt som det är.
Säga det att tyvärr kan ni inte stå kvar här då eran häst är mkt svår att ta in och ut från hagen.
Då det är många som hanterar hästen finns de folk här som inte törs och är rädda och de ska man inte behöva vara.
Om hon inte vill ta in och ut sin egna häst tills dess att hästen blir bättre vid hanteringen måste du dessvärre flytta.

Så hade jag sagt!

Man ska inte krångla till saker och ting utan rakt på sak är bäst och ärligt
 
Rent juridiskt är det, det som i kontraktet som gäller. För har personen inte brutit mot kontraktet så finns ingen annan grund att säga upp någon på.
Sedan har det ju blivit en miss att personen kunnat flytta in med sin häst innan det är påskrivet. Men det är nog något TS har lärt sig till näste gång.
 
Då är de väl osämja om personen är otrevlig??

Då skulle jag snällt och lugn och vänligt säga helt enkelt som det är.
Säga det att tyvärr kan ni inte stå kvar här då eran häst är mkt svår att ta in och ut från hagen.
Då det är många som hanterar hästen finns de folk här som inte törs och är rädda och de ska man inte behöva vara.
Om hon inte vill ta in och ut sin egna häst tills dess att hästen blir bättre vid hanteringen måste du dessvärre flytta.

Så hade jag sagt!

Man ska inte krångla till saker och ting utan rakt på sak är bäst och ärligt

Jag tror du missuppfattar mig totalt. Det finns ingen osämja även om en person kan va otrevlig. Jag har varit väldigt klar och tydlig med det som inte fungerar. Övertydlig tom ibland. Och det är inte bara mig som personen är otrevlig. Även om en person är otrevlig så behöver det inte leda till osämja eller att man gapar o säger saker som man ångrar sen. Allt, precis allt har varit klart och tydligt vad som gäller.
 
Ja jag vet inte vad jag ska lära mig till nästa gång :( Allt blev en stor förändring så fort ekipaget blev installat.
Men jag antar att personen har rätt till uppsägningsmånaden. Det har ju gått nästan en månad sen personen fick uppsägningen levererat så man kan ju tycka att personen skulle letat efter ny stallplats. Men absolut så får personen ta hand om sin häst själv. Hästen är oberäknelig och noll respekt för människan. Vi kan inte ha ett kollektiv med en häst som kan leda till olycka.
 
Vi har inskrivet i vårat kontrakt att alla skall kunna hantera hästen. Om inte alla kan det så får hästägaren sköta in och utsläpp själv.

Det är nog nåt alla bör ha vid gemensam hantering.

Ofta när man säger till att hästen är stökig brukar ägaren dessutom "meen så gör han aldrig med mig"..trots att 10 andra kan vara av motsatt uppfattning

Till frågan:

Hyresgästen ska ges (skriftligt!) uppsägningen så fort som möjligt..Självklart samma uppsägningstid som avtalet.
 
Ja jag vet inte vad jag ska lära mig till nästa gång :(

Först och främst, påskrivet avtal i samband med inflytten jätteviktigt..eller ja så fort som möjligt - många skriver ju på avtal om boxplats i förväg, typ nån månad före installningen av hästen.

Var övertydlig - Om kravet är att hästen ska hanteras av alla - skriv in det! Och skriv vad som händer om det inte är så

Noga i rekrytering..Skicka gärna med en lunta information "såhär fungerar det i vårt stall" samt avtalet att läsa igenom så fort spekulanten varit och kollat i stallet.
Sedan får man fräckt fråga "passar det?" (vara noga med att tala om vilka punkter som tex aldrig kommer att diskutera vad gäller förändring) om inte så får man leta vidare..
 
Det är nog nåt alla bör ha vid gemensam hantering.

Ofta när man säger till att hästen är stökig brukar ägaren dessutom "meen så gör han aldrig med mig"..trots att 10 andra kan vara av motsatt uppfattning

Till frågan:

Hyresgästen ska ges (skriftligt!) uppsägningen så fort som möjligt..Självklart samma uppsägningstid som avtalet.
Min gamle var exakt sån, "det gör han aldrig med mig". Jag fick ta in och ut honom själv när vissa personer hade in- och utsläpp. Personer i stallet som var mer vana vid hingstar tyckte att han var en av de mest väluppfostrade hästarna i stallet, de lite mer gröna tog han chansen att köra med.
 
Min gamle var exakt sån, "det gör han aldrig med mig". Jag fick ta in och ut honom själv när vissa personer hade in- och utsläpp. Personer i stallet som var mer vana vid hingstar tyckte att han var en av de mest väluppfostrade hästarna i stallet, de lite mer gröna tog han chansen att köra med.

Absolut kan det vara så..men ska man ha gemensam hantering funkar det ju inte, utan då måste hästen vara av sådan karaktär att den inte testar folk i tid och otid, utan vara väldigt tolerant mot att olika personer är olika. Till och från hagen ska det inte finnas så himla mycket att konstra med om många olika hanterar :)
 
Absolut kan det vara så..men ska man ha gemensam hantering funkar det ju inte, utan då måste hästen vara av sådan karaktär att den inte testar folk i tid och otid, utan vara väldigt tolerant mot att olika personer är olika. Till och från hagen ska det inte finnas så himla mycket att konstra med om många olika hanterar :)

De som hade problem såg ju själva att han uppförde sig bra när jag ledde honom in och ut och de var helt förundrade över att det var samma häst. Däremot var de aldrig intresserade av att jag skulle visa hur jag gjorde, utan det var "Jag kan själv, jag har minsann hållt på med hästar i si och så många år". Det blev bara värre och värre och tillslut var det jag som satte stopp och sa att jag tar honom själv. När de väl slapp hantera honom blev de väldigt lättade, men de kunde fortfarande allt om hästar. Suck!
 
Absolut kan det vara så..men ska man ha gemensam hantering funkar det ju inte, utan då måste hästen vara av sådan karaktär att den inte testar folk i tid och otid, utan vara väldigt tolerant mot att olika personer är olika. Till och från hagen ska det inte finnas så himla mycket att konstra med om många olika hanterar :)

Jag håller med dig, men tycker även att det är lite tvärtom; om man väljer att stå i ett kollektivstall, då får man vara beredd på att hantera många olika sorters hästar (till en viss gräns). Det finns stall där man inte behöver hantera andras hästar, så om man är rädd/osäker kanske det är bättre att välja ett sådant stall.
 
De som hade problem såg ju själva att han uppförde sig bra när jag ledde honom in och ut och de var helt förundrade över att det var samma häst. Däremot var de aldrig intresserade av att jag skulle visa hur jag gjorde, utan det var "Jag kan själv, jag har minsann hållt på med hästar i si och så många år". Det blev bara värre och värre och tillslut var det jag som satte stopp och sa att jag tar honom själv. När de väl slapp hantera honom blev de väldigt lättade, men de kunde fortfarande allt om hästar. Suck!

Jag kan inte säga utifrån hur ni hade det, vilka som stog där osv.

Men jag står nog fast vid att hästar som ska stå under någon slags kollektiv hantering ska inte vara nämnvärt olik i hur den är när den hanteras.
Liksom det är grimma+grimskaft på och sen ska de kunna ledas utan att dagligen utan att flänga omkring eller dra iväg, inne i boxen ska de stå snällt och lugnt utan att kuta runt, tränga, sticka.. det ska alla normalt uppfostrade hästar fixa.

Precis som du säger - så kan den fungera för vissa, men då ska den också bara hanteras så som det fungerar, och det blir då svårt i kollektiv iom att alla kommer att göra olika men hästarna kan inte gå i taket för det eller bete sig helgalet ute till/från hagen.
Det finns sällan utrymme till "specialhantering" utan allt bygger på att det ska ta så lite tid som möjligt oftast för alla

Jag själv är väldigt tolerant, de som kan vara studsiga/lite på tar jag bara kedja på, under hakan sen går jag..Men samtidigt är jag väldigt tydlig med att jag vägrar hantera hästar som är potentiellt farliga pga tex ouppfostrade eller att de inte tål samhanteringen pga nerv.
 
Senast ändrad:
Jag har tidigare flyttat in i nytt stall med en häst jag nyss hade köpt. Hästen visade sig efter miljöombytet inte klara normal hagvistelse eller stå redigt på box.
Stallägaren ansåg (helt och hållet med mitt medhåll) att det inte fungerade och jag fick helt enkelt sköta min häst själv och det var uppenbarligen i både mitt och stallägarnas intresse att jag skulle flytta hästen snabbt. Jag behövde då inte betala någon hyra, tror att jag flyttade ut efter knappt 2veckor.
 
Vi anpassar oss gärna så långt det är rimligt med hästarna. Vi har alla kön i stallet, sto, valack, hingst och det fungerar mycket bra. Denna häst som kom in nyligen är svårhanterad och då menar jag stora problem som att ledas, ha i box, bindas upp på stallgång.
Som stallägare så måste jag även se till helheten vad som är rimligt och som en säkerhet för alla i stallet. Det känns obetydligt att jag själv klarar av att leda hästen eller inte, vi alla måste på ett så säkert sätt som möjligt hantera alla hästarna i stallet. Vi ska inte behöva sätta oss i säkerhet när hästen tas in från hagen tills hästen är instängd på boxen.

Dandylinn Du skrev skriftlig uppsägning. Ska jag då skriva ett helt nytt papper där jag skriver om uppsägningen. tips? Det har aldrig varit nått bekymmer förut med uppsägning från nått håll utan det har gjorts muntligt mellan mig o hyresgäster.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 731
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp