Bukefalos 28 år!

Vill få en hyresgäst att flytta

Dandylinn Du skrev skriftlig uppsägning. Ska jag då skriva ett helt nytt papper där jag skriver om uppsägningen. tips? Det har aldrig varit nått bekymmer förut med uppsägning från nått håll utan det har gjorts muntligt mellan mig o hyresgäster.

Eftersom att ni tycks stå i en tveksam ställning sinsemellan så anser jag att det är klokt att uppsägningen sker skriftligt, två ex. Då kan ingen komma och säga att det inte finns någon sedan eller komma med att vissa saker inte gällde, tex utstädning osv. Utan man lämnar ett skriftligt, tydligt dokument vad som gäller.

Vanligt förekommande är era personuppgifter (som man gör i hyresavtalet) så som namn, persnr, adress, kontaktuppgifter sedan utflyttningsdatum/tidsaspekt (uppsägningstiden enl avtalet), datum för uppsägningens början dvs längst ned datum, ort, underskrifter.
Speca vad det är man säger upp (stallplats och övr utrymmen), skälet till uppsägning (tex häst fungerar inte i verksamheten)
Sedan på det lägger man ju också in att tex städning och besiktning ska vara utförd till ett senast datum.
 
Senast ändrad:
@Tiva Sen är ett tips, för det är du som bedriver stallet m uthyrning va?

..att noga kontrollera vad som är juridiskt hållbart och bindande osv. Det är skillnader i om man hyr ut enbart box eller om det räknas som stallplats där det ingår tjänster.

Många utformar sina avtal helt på egen hand, men det är inte alltid man bör göra det..
Gör man fel i utformande av sitt avtal kan det bli oerhört besvärligt om det vill sig..och det upptäcker man då inte förns man hamnar i osämja med exempelvis hyresgäst med mycket skinn på näsan. Kan bli en onödigt obekväm situation.
Vid vissa tillfällen kan det ju vara så att man har så lång uppsägningstid som 9 mån, som inte får avtalas bort.

Så för att hitta ett bra avtal som är passande måste man ta hänsyn till vissa saker.
Här fanns lite att läsa som kan vara värt att fundera över/kolla upp extra
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:623822/FULLTEXT01.pdf
 
Tusen tack för utförligt o konkret svar :banana:
Inser att avtalet behöver gås igenom. Det är en tjänst som är uthyrd inte en boxplats :)
Har varit dryga 10 års uthyrning o aldrig kommit till detta läge förut.
Hur bekräftas det att man lämnat över en uppsägning? ska personen attestera mitt exemplar?

Va händer om hyresgästen får ta ansvar över sina egna in o utsläpp och om någon snäll person i stallet tar in eller ut hästen och det händer en olycka?
Kan jag som stallägare säga ifrån att hästen sköts enbart av ägaren?
Massor av frågor kommer upp nu som jag inte varit i närheten av förut. Vågar man fortsätta att hyra ut i fortsättningen tro :nailbiting:
 
Tusen tack för utförligt o konkret svar :banana:
Inser att avtalet behöver gås igenom. Det är en tjänst som är uthyrd inte en boxplats :)
Har varit dryga 10 års uthyrning o aldrig kommit till detta läge förut.
Hur bekräftas det att man lämnat över en uppsägning? ska personen attestera mitt exemplar?

Va händer om hyresgästen får ta ansvar över sina egna in o utsläpp och om någon snäll person i stallet tar in eller ut hästen och det händer en olycka?
Kan jag som stallägare säga ifrån att hästen sköts enbart av ägaren?
Massor av frågor kommer upp nu som jag inte varit i närheten av förut. Vågar man fortsätta att hyra ut i fortsättningen tro :nailbiting:

Du lär inte kunna hållas skyldig om de väljer att hantera ändå..tror inte heller du kan förbjuda andra att hantera. Brukar vara på egen risk när man vistas i närheten av hästar.
Rimligt är dock att kräva att den som inte vill ska slippa och att hästen sedan inte ska vistas onödigt mycket bland folk/när det är många i stallet måste den stå i enskilt utrymme tex instängd i boxen och inte på gången.

Du lär absolut våga hyra ut sedan..Men för framtiden är det ju klokt att kolla igenom avtalsbiten så att det är passande. Majoriteten av hyresgäster brukar det ju fungera med.

Ang hur utlämnandet sker så är det vanligt att antingen så skrivs båda under samtidigt, eller att man lämnar ett och behåller det andra som sedan återsänds påskrivet.
(jag hade inte lämnat ifrån mig båda iaf)

Någon kanske kan svara på om bådas underskrifter behövs på båda exen, eller om det räcker med hyresvärdens som kvitto på att denne vill avsluta avtalet, eller bådas underskrift på ett minst?
Ett sätt att bekräfta utlämnandet kan kanske vara ett mail, ett sms som visar att man ska skicka ut det/lämna det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp