Bukefalos 28 år!

vill ha en dotter

Gravinda

Trådstartare
Jag och pojkvännen pratar lite om barn. Han har en son sen tidigare.
Det är inte i det stadiet att vi ska börja tajma in ägglossning och börja äta folsyra. Utan mer liksom att vi vill ha barn tillsammans de närmsta åren.
Under våren så hade jag en liten livmoderhalscancer scare och barnfrågan blev intensivare för mig. Och den har växt på sig under sommaren också. Jag skulle inte ha nått emot att bli gravid nu idag, men av praktiska skäl är det bättre att vänta iaf några månader så jag hinner bli klar med min utbildning och få ett fast jobb innan jag är sprängfärdig.

Men det är alla ganska logiska saker. Men sen har jag fått en fix idé som jag skäms lite över. Jag vill nämligen ha en dotter.
Vi har ju en grabb på halvtid och jag är väl ganska flickig av mig. Plus att jag har många underbara systerdöttrar som jag har "tjejat" mig med. Kollat på hästfilmer, målat naglarna osv osv.
Vill verkligen ha en dotter.
Såklart kommer jag att bli glad och älska en eventuell son (älskar ju den halvan som "vi" har), men lite inom mig så hoppas jag och önskar mig en dotter... TÄNK OM JAG BLIR BESVIKEN för att det blir en pojke?
Vi har sagt två barn för oss, för då blir det tre och det är lite vad vi känner är max. Så tänk om det blir två pojkar? Eller om det blir en tjej och en kille?
Jag vet ju att jag kommer att älska dom lika mycket, men känner lite att mitt intresse kanske kommer rikta sig mot flickan...
Känner rejäla skuldkänslor inför min eventuella ofödda son.

Är det någon mer som haft de här tankarna?
 
Sv: vill ha en dotter

Fast hästfilmer och nagelmålning tror jag barn kan tycka är kul oavsett kön. Och det är ju ingen garanti att alla flickor skulle tycka att det var roligt heller, känner massor av kvinnor i olika åldrar som är helt ointresserade av hästar, t ex. Ditt barn kommer ju ärva dina anlag och växa upp med dig oavsett kön, så förhoppningsvis får ni ändå några gemensamma intressen. Intressen har ju inte särskilt mycket med kön att göra, åtminstone inte de medfödda. Det finns ju ingen "hästintressegen" som bara flickor har.

Fundera på varför du skulle bli besviken, och är det på grund av att du tänker att pojkar och flickor har medfött olika intressen, så är det ju egentligen bara fördomar och inte fakta.
 
Sv: vill ha en dotter

Jag har försökt att rota lite i det. Och jag kan inte helt komma förbi min låsning på att jag vill ha en dotter. När jag visualiserar framtiden så är det en flicka. Det bara är så. Rosa små bodysar, fixa till krusigt hår till lucia tåget, att vara med henne när hon blir kär för första gången och ev. ska gifta sig och att vara med henne genom hennes graviditet och stötta henne (märklig tanke eftersom jag inte ens gått igenom en graviditet själv). Har liksom hela "hennes" liv i mina tankar. Men när jag tänker på en son, så stannar det vid en bebis med blå/beige randig body. Sen så känner jag väl som du skriver att kanske är det just det här med intressen som spökar också. Pojkvännen och hans son har ju gemensamma intressen, nu är han 5 så mycket är ju att han vill vara som pappa.
Men ironiskt nog så har jag bara killnamn klara.

Får fundera vidare på varför jag skulle bli besviken. Förutom då att jag "bara" vill ha en dotter.
 
Sv: vill ha en dotter

Och vad gör du då om din dotter vägrar rosa, blir lesbisk, polyamorös, vägrar gifta sig och steriliserar sig på sin 25-årsdag?
 
Sv: vill ha en dotter

Men om du får en tjej som inte gillar hästar utan fotboll - och som biter på naglarna. Då blir det ju inte din dröm iallafall.
Och sen går hon o blir kär i en tjej - visualiserar du det?

eller så blir hon som jag - högst upp i alla träd, älska hästar, måla naglarna? va då för, miljoner barbies OCH miljoner med huslego och köra traktor är råballt. Vore det ok?

Nä - du får nog strunta i att försöka förverkliga din dröm genom ditt barn - för man vet aldrig vad det är som kommer ut.
 
Sv: vill ha en dotter

Åh, för min del låter det absolut som att du ska ha en pojk snarare än en flicka om du nu skaffar barn. Du har ju målat upp värsta bilden av hur dotterns liv ska bli - fastän hon inte ens finns än och du inte ens vet vad för personlighet hon kommer att ha. Det är som bäddat för problem när du sedan får ett barn som inte förverkligar allt det där du går och bär på, eller för att du smidigt från födseln ska pressa in flickan i ett fack hon kanske inte ens vill vara i.
 
Sv: vill ha en dotter

Jag hade liknande tankar som du när jag var gravid första gången.

Ut kom världens finaste lilla kille! :love:

Jag har ett par gånger funderat på vad som skulle ha varit annorlunda om han varit en tjej. Vet du? Än har jag inte hittat en enda skillnad!

Jag älskar min son över allt annat och brukar tänka att jag har tur för då slipper jag klä honom i rosa spetsklänningar...

Nu väntar vi en lillebror. Jag är överlycklig. Tänk vad mycket glädje våra pojkar kommer ha av varandra (kommer skilja ca 22 mån mellan dem). Och än en gång slipper vi att få rosa spetsklänningar i present! :angel:
 
Sv: vill ha en dotter

Det är säkert många "tjejjiga" mammor som tänker som
Du.
Men det är ingen garanti för att din dotter blir en "tjejjig" tjej. ;-)
Som väl alla ovanför här har skrivit.

Barn är barn och förälder är man ändå. Får du en tjej som
Ska spela fotboll och leka med action man så kommer du säkert hänga på henne och ha suuuuuper duper kul och älska allt hon gör! ;-)

Jag önskar/hoppas att nåt av mina barn ska bli hästintresserade men blir
De inte det så har jag kvar mitt eget häst intresse och dessutom kommer jag berikas av nya och andra upplevelser på grund av allt mina barn får iväg mig
på.... ;-)
 
Sv: vill ha en dotter

Sen det här du målar upp att få vara nära henne genom livet med bröllop och graviditet och ....
Jag - och många med mig - har ur-pissiga relationer med våra mödrar. Min mamma fick hålla sig på mils avstånd när jag var gravid och hon var inte välkommen på mitt bröllop...:devil:

Jag har själv en dotter på lite mer än ett år och jag är livrädd för att vår relation kommer ligga i spillror om 20-30 år.

Man vet aldrig vad man får. Helt enkelt. Drömma är bra ch härligt men ibland är verkligheten bättre...
 
Sv: vill ha en dotter

Det här handlar ju inte ens om att du vill ha en dotter. Du vill ha en viss, specifik, specialdesignad dotter. Hade du haft tex mig som liten som dotter hade du varit besviken på alla punkter utom möjligen hästfilmerna.

Vänta med att få barn tills det är barn du vill ha, och inte en liten docka som är som du vill ha henne.
 
Sv: vill ha en dotter

Min morsa hade lite svårt att skilja på sin och min vilja. Eller snarare, hennes ungar skulle inte ha någon egen vilja alls utan endast vara förlängningar av henne.

Morsan har idag ingen kontakt med något av sina barn och fattar inte ens varför.
 
Sv: vill ha en dotter

Ja du ser, och vi är knappast ensamma. Det finns tom. Böcker i ämnet morsor och trasiga föräldrar-barn relationer. :-p

Så om man har förmånen att få bli förälder så ska man nog inte ta det för givet att ens barn alltid kommer komma rusande och kasta sig om halsen på en och fråga om goda råd.... :-S
 
Sv: vill ha en dotter

När jag väntade mitt första barn ville jag helst ha en dotter, vet inte varför men jag bara ville ha det och då hade jag samma tankar som dig att mna kunde bli lite "besviken" om det kom ut en son. Därför intalade jag mig själv att det skulle bli en son och inte denna efterlängtade tjej och jag gick och kollade kill kläder m,m och tänkte på fina killnamn och sedan när ungen väl kom var det en tjej och jag blev så förvånad för jag hade intalat mig själv att det skulle bli en pojk.

har en underbar dotter men man har lärt sig att älska sitt barn för den det är och inte om det var en kille eller tjej. Och nu när barn 2 kommer strax så spelar det ingen roll vad det blir för man kommer älska sitt barn lika mycket ändå :love:
 
Sv: vill ha en dotter

Åh, för min del låter det absolut som att du ska ha en pojk snarare än en flicka om du nu skaffar barn. Du har ju målat upp värsta bilden av hur dotterns liv ska bli - fastän hon inte ens finns än och du inte ens vet vad för personlighet hon kommer att ha. Det är som bäddat för problem när du sedan får ett barn som inte förverkligar allt det där du går och bär på, eller för att du smidigt från födseln ska pressa in flickan i ett fack hon kanske inte ens vill vara i.

Fast vi har ju redan en pojke, och han har också fått naglarna målade och har målat mina och pojkvännens också, eller hamnade mest på fingrarna.
Sen har jag förhoppningar, men att det skulle bli en pojkflicka är inget jag har nått emot, var själv den som klättrade i träden och byggde fågelholkar med pappa och spelade fotboll med storebror. Fick panik när det var dax att ha kjol på mig för att den bara var i vägen när man skulle leka.

Även om jag visualiserar "henne" så är det inte så att jag vill ha en viss person eller utseende eller nått dylikt. Det är ju lite det som är så spännande med barn att de blir de som de blir beroende på erfarenheter och medfödda läggningar. Jag vill inte pressa eller forcera fram nått utan bara vara med och stötta och vara med när "hon" upplever livet.
 
Sv: vill ha en dotter

Jag kan erkänna att jag nog liiite hellre ville ha (och fick) en dotter. Fast jag vet egentligen inte varför, jag hade inga drömmar om prinsessklänningar, utan mest tror jag att jag väldigt gärna ville att "någon" skulle få bära min mormors namn, vilket dottern också gör.

Men särskilt tjejig är hon inte, om man nu kan säga så om en 1½-åring. Hon är vild, aktiv, älskar att kasta boll och är besatt av filmen "Bilar". Hon älskar i och för sig djur, men är hon på en bondgård lockar traktorn mer än korna (hundar däremot är det inte mycket som kan mäta sig med!). En gång tog jag på henne en prinsessklänning, och vi höll på att dö av skratt båda två! Hon såg inte klok ut!
Och sätter man ett hårspänne i håret på henne, då skriker hon tills man tar bort det.

Ser man det så, så uppfyller henne pojkkusin dina drömmar mycket mer, han gillar att pyssla, att ha nagellack och prinsesskronor....
 
Sv: vill ha en dotter

Jag är en tämligen otjejig tjej, men jag skulle också vilja ha en dotter om jag ska ha barn. Jag ser det som någon slags omognad och än så länge avstår jag kids. Anledningen är väl att jag på nåt sätt föredrar honkön, fast ändå inte... Som sagt, omoget ser jag det som.
 
Sv: vill ha en dotter

Och vad gör du då om din dotter vägrar rosa, blir lesbisk, polyamorös, vägrar gifta sig och steriliserar sig på sin 25-årsdag?

Älskar och stöttar henne för den hon är :)
det är ju också en del av livet och man är ju mamma oavsett vilka vägar i livet barnet väljer. Jag förstår vad du vill komma åt. Men det är liksom inte där min önskan om en dotter ligger. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.
 
Sv: vill ha en dotter

Och vad gör du då om din dotter vägrar rosa, blir lesbisk, polyamorös, vägrar gifta sig och steriliserar sig på sin 25-årsdag?

Om min dotter blev allt det där hade jag känt mig jäkligt mallig som förälder! För då hade hon varit stark att bryta normer etc.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Praefatio
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 369
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp