Bukefalos 28 år!

Vill ha föräldrars önskemål!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Irre-76

Jag är själv en förälder, men som just nu går en lärarutbildning och det är dags för en D-uppsats om ett halvår, så jag måste redan nu börja tänka på det.

Min fråga vänder sig nu då till föräldrar med barn mellan 1-10 år då det är den ålderna jag riktar in mig på. Men mest på förskoleåldern.
Jag vill veta vad föräldrar skulle tycka är ett intressant ämne att lyfta fram mer och fördjupa sig i?
Vill ni komma med förslag?
Vad vill ni få fram för åsikter m.m?

Mina funderingar är hur föräldrar respektive pedagoger upplever samarbetet sinsemellan, eller om de är två olika respektive världar där inget samarbete existerar?
En annan tanke var hur barn upplever stress, men det kan vara svårt att samla fakta kring så små barn, får bli större barn då.

Mina tankar är många, men jag vill väcka ännu fler tankar utifrån era erfarenheter och önskemål om vad ni skulle vilja lyftas fram?
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Åh synd att du bor så långt bort annars skulle du har kunnat kommit till mina barnsförskola och få en hel del exempel på föskolans värsta sidor...
Ja du, jag skulle vilja veta hur barnen upplever tex Lucia, om det är barnen som blir stressade eller om det är personalen som tolkar det som stress. Vad är stress för små barn och vad är helt enkelt ett försök att förstå omvärlden och tid?

Inskolningar, vilket är bästa sättet att få barnen att känna sig trygga snabbt.

Sen även förstås personalens och föräldrarnas roller, hur man kan förbättra samarbetet, få föräldrarna mer intresserade av barnens vardag, hur man får personalen att låta föräldrarna ta del av barnens vardag.

Okej jag är ganska så kritisk just nu, pga att ingenting fungera på våran förskola och jag funderar strakt på att byta för situationen börjar kännas ohållbar och barnen påverkas allt mer.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag vill veta hur barnen ser på den pedagogiska verksamheten, INTE vad pedagogerna tycker sig kunna. Har i veckan själv lämnat in uppsats (bara A-nivå) men med emperi och hela klabbet, väldigt intressant att se hur VÅRA antaganden MARKANT skiljde sig från barnens uppfattning.
Spännande!

Lycka till med uppsatsen.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag skrev fel, jag menar C-uppsats, det vill säga på 10 poäng...

Det där med inskolningar var ett bra förslag, även med Lucia.
Jag har även tänkt då nät det tas individuella foton på förskolan, om det är stress för barnen eller pedagogerna, varför har en del slutat med det.

Ingen fara om du är kritisk, det är sådant jag vill lyfta fram, förståelsen kanske, se det ur olika synvinklar...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag vill veta hur barnen ser på den pedagogiska verksamheten, INTE vad pedagogerna tycker sig kunna. Lycka till med uppsatsen.

Det var heller ingen dum idé faktiskt, tar emot alla idéer...

Tack!
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Ja foton har de dragit in här oxå, tyvärr har de gjort det mesta i "smyg" vilket har gjort att ett flertal föräldrar har gått i taket då de inte har förklarat varför de har gjort eller inte gjort saker.

Reas infallsvikel var oxå bra, för vi har fått hem mängder av "projektarbeten" som tyvärr barnen inte har fått ut något av... Det låter jättefint och sen blir det liksom inget vettigt av det.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag vill veta vad föräldrar skulle tycka är ett intressant ämne att lyfta fram mer och fördjupa sig i?
Vill ni komma med förslag?
Vad vill ni få fram för åsikter m.m?

Jag tycker att bland det viktigaste man kan göra som förskollärare/lärare är att fördjupa sig i genusfrågan. Jag tycker att alla pedagoger borde läsa boken Queerkids av Annika Hamrud.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag tycker att bland det viktigaste man kan göra som förskollärare/lärare är att fördjupa sig i genusfrågan. Jag tycker att alla pedagoger borde läsa boken Queerkids av Annika Hamrud.

Det tyckte jag oxå innan jag fick barn som började på förskolan och nu tycker jag att den viktigaste frågan är hur barnen mår... Tyvärr så fattas det så mycket ialla fall på våran förskola så genusfrågan känns som klar överkurs... Tyvärr, även om vi försökte ta upp det på ett föräldra råd och en av förskolelärarna tyckte att vi var väldigt dumma som inte förstod att det var skillnad på pojkar och flickor för pojkar hade faktiskt snopp... :crazy: Sen ville de inte diskutera saken längre...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Ja, jag läste att ni hade problem med er föskola, det låter verkligen inte kul. Såklart att det viktigaste är att barnen mår bra, men faktum är att jag tror att många far illa och mår dåligt, just för att de inte ses som individer, för sin egen skull. Att de inte blir uppmuntrade att göra det de är bra på och att försöka det som de inte är så bra på, utan delas upp i könsfack oavsett deras egna personliga preferenser.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Vad menar du med att ta foton? Fotar ni inte barnen alls? Varför? Varför är det stress? Jag tycker att de flesta barn verkligen vill vara med på bild och de älskar ju att se sig själv på bild!! Förklara problematiken!
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Vad menar du med att ta foton? Fotar ni inte barnen alls? Varför? Varför är det stress? Jag tycker att de flesta barn verkligen vill vara med på bild och de älskar ju att se sig själv på bild!! Förklara problematiken!

Många förskolor har slutat att ta "skolfoton" vilket vi som föräldrar tycker är synd, i och försig så tycker jag att gruppbilden är "roligast" för egna kort kan jag ta hur mycket som helst. Men gruppbilden är väldigt bra att ha uppsatt hemma och kunna få en ansikte på kompisarna som barnen pratar om. Bäst tycker jag att det är när det även är namn med...
I alla fall på våran förskola tar de jättemycket kort med sina digitalkameror, men tyvärr är det sällan vi föräldrar få se vad de har gjort under dagen. Tidigare så gjorde de bildspel varje dag om vad som hade hänt, men nu är det ingen som har lust/tid/ork...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Tyvärr, även om vi försökte ta upp det på ett föräldra råd och en av förskolelärarna tyckte att vi var väldigt dumma som inte förstod att det var skillnad på pojkar och flickor för pojkar hade faktiskt snopp... :crazy: Sen ville de inte diskutera saken längre...

Menar du verkligen allvar?! Å fy så hemskt! Här är det precis tvärtom av det jag har erfarenhet av, vi har tjatat så mycket om det, pratat och pratat, agerat m.m så det känns inte lika spännande längre, det finns naturligt i vardagen istället..

Ja en avdelning här också har slutat med individuella foton då de anser att det stressar barnen, jag har väl mina egna åsikter....
Det gäller ju faktiskt bara en dag...

Kom gärna med fler tips och idéer, kul att följa era diskussioner, väcker ännu mer hos mig, tack!
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Själv skulle jag tycka att det vore mycket intressant att veta hur pedagogiska och på vilket sätt personalen är pedagogiska, Utbildning och kompetens!

Är det tex vid lek ute pedagogik att barnen springer runt och dagispersonalen står i en hög och samtalar med varandra?

Funderar också på alla vikarier som slinker in emellanåt som jag anser är inte alls lämpade att vara bland barn. Men det är ju så svårt att få tag på personal får man till svar. Knepigt, jag anmälde mig en gång till nån slags vikariepool, fick 1 jobb och sen hörde jag aldrig något mera. Det var 2 år sedan. Jag har heller ingen kompetens mer än erfarenhet av egna barn, men anser själv att det inte är kompetens nog för att kunna lära andra barn.

Intressant ämne, Lycka till!!
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Du menar att de slutat att ta kort för en fotograf? När de sitter där en och en?

Men att det är okej när personalen fotar vardagen.

Om det är så du menar så är jag med :p
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Menar du individuella foton för fotograf, som de slutat med?

Eller tar personalen heller inga bilder under vardagen på barnen en och en?

Jag känner mig korkad som inte förstår, men jag har aldrigt hört talas om det faktiskt ;)
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

En sak som också vore intressant är hur man får föräldrar att ta del av vardagen!! Många föräldrar skriker från hallen: Hallå! Hej då! sen lämnar de sina barn och drar. Samma sak när de ska hämta barnen på e.m. Hur kan man utbilda föräldrarna till att hämta och lämna sina barn inne i verskamheten ocn inte bara i hallen?
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Du menar att de slutat att ta kort för en fotograf? När de sitter där en och en?

Men att det är okej när personalen fotar vardagen.

Om det är så du menar så är jag med :p

Ja de har slutat att ta ut en fotograf för att ta kort, men de tar mycket kort i vardagen. Och visst jag förstår argumentet att det faktiskt inte är värt pengarna och jag tar väldigt mycket kort själv på barnen och har även gått till en fotograf med dem. Men att skylla på att det är stressande för barnen, när det nog egentligen personalen som tycker att det är jobbigt, barnen tycker nog snarare att det är ett äventyr...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

En sak som också vore intressant är hur man får föräldrar att ta del av vardagen!! Många föräldrar skriker från hallen: Hallå! Hej då! sen lämnar de sina barn och drar. Samma sak när de ska hämta barnen på e.m. Hur kan man utbilda föräldrarna till att hämta och lämna sina barn inne i verskamheten ocn inte bara i hallen?

Åh det hörs att du inte jobbar på vårat dagis, en annan bli stoppad i dörren för att man ska lämna barnen i hallen, annars kanske man stör verksamheten... :crazy: Nu vägrar både jag och Elin det och brukar resolut gå vidare in trots att den fröken som ska agera stoppkloss försöker få oss att säga hejdå... På efm är man dock lite mer välkommen in... Men istället är det ingen som har tid att berätta hur dagen har varit...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Åh det hörs att du inte jobbar på vårat dagis, en annan bli stoppad i dörren för att man ska lämna barnen i hallen, annars kanske man stör verksamheten... :crazy:

Usch vilket skräckexempel.....:(
Ja det kanske inte vore så dumt då det du nämner Brandgul. Även jag har funderat på en del föräldrar som inte har ett engagemang, men som du då nämner Snurrfian så är det då tvärtom, pedagogerna vill inte.

Kanske skulle man intervjua båda parter och ha en uppsats kring förståelsen mellan föräldrar och pedagoger, att man kan hitta vägar att förstå varandra, sätta sig in i den andres synvinkel m.m.

När det är dags kanske jag jag skicka intervjufrågor här på webben så får man ett perspektiv från olika delar av Sverige :)

Tack för att ni för denna diskussion och lyfter dem!
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Könsskillnader/likheter vore jätteintressant att få belyst :idea:

Vad har barn med sig hemifrån och från uppfostran och traditioner resp. vad har de med sig "inifrån" - medfött?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 127
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp