Bukefalos 28 år!

Vill ha föräldrars önskemål!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag tycker att det vore intressant att veta hur stor (liten) del av tiden som verkligen ägnas åt planerad pedagogisk verksamhet - och hur stor del som är "förvaring". Speciellt på fritids :confused:

Cecilia
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag har haft mitt äldsta barn på en förskola där ca 80 % av barnen är kurder. Är själv svensk. Tyckte det var intressant att se olika språk i förskolan och vad det ger barnen (även de svenska). Dock hade detta dagis väldigt dåligt rykte då barnen som började skolan från det dagiset hade problem med svenskan, även de barn där båda föräldrarna var svenska. Utan kommunikation kan de heller inte lära sig.

Att jag bytte var mest på grund av att min son behövde en person att ty sig till och mådde väldigt dåligt av att det var hälften vikarier varenda dag en hel termin.

När jag hämtar mina barn nu (friskola) så hämtas de utanför skolan där alla som ska vara kvar har "plockats undan" och varje barns lärare (det är åldersgrupper) talar om vad som hänt idag med ens barn. Ibland är det naturligtvis bara "allt lugnt" men ibland blir man kvar tio minuter. En slags överlämning som i arbetslivet.
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Genus finns det hur mycket undersökningar som helst om. Det är också svårt att avgöra om det är hönan eller ögget som kom först vad gäller genus. Många gånger kräver det också mycket långa studier och ofta använder man sig av vidoekamera etc. för att dokumentera. (=tjorvigt)

Men att se saker från båda vinklarna var intressant! Alltså förälder <-> pedagog. Vad tänker en förälder och vad och varför är vissa saker inte praktiskt genomförbara och varför? Sett från båda hållen...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Det enda som kan motverka dessa personalbyten är mer resurser och högre löner. Försök gärna få igenom det ;) Det är konstigt hur lite pengar som satsat på det som många tycker är det viktigaste = sina barn... En verksamhet ska inte gå på knäna för att en personal är borta...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Ja det verkar intressant, att se det ur båda hållen, hur vissa saker inte kan genomföras, vilka argument har föräldrarna repektive pedagogerna? Kul att veta hur kommunikation är sinsemellan på olika ställen...
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Är lite nyfiken vad du menar, alltså är det något du har som en önskan jag kan undersöka? :D
Språkutbytet, fördelar, nackdelar...

Utveckla dig gärna!
Men du har helt rätt, utan ett tryggt språk kan de inte lära sig, sen spelar det ingen roll vilket språk, men ett språk bör vara starkt hos barnet..
 
Sv: Vill ha föräldrars önskemål!

Jag tycker det hade varit intressant att få veta om,och hur, det arbetas efter de nu obligatoriska likabehandlingsplanerna. Hur motverkar man mobbing t ex? Hur mycket kunskap (och vilja) finns det hos pedagogerna? Är det bara en pappersprodukt på skolorna?

Intressant det där med samarbete..
Jag arbetar med ungdomar, och samarbetet föräldrar - lärare fungerar inte alls hos oss, tyvärr. I vårt fall ligger det i inställningen hos lärarna (jag är inte lärare:D ) Men våra lärare sopar helst mobbing under mattan också:(

Och hur kan elever - pedagoger - föräldrar samverka i likabehandlingsplanen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 080
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 715
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 127
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp