Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vill inte ha barn!

Marna skrev:
Här kommer äntligen? en ärlig mening från en kvinna (40-talist) som inte är förtjust i barn, OK ungar > 18 år är OK, i viss mån också 6-åringar och äldre - men i stort sett är barn mest till bekymmer. Föl och valpar är mer lätthanterliga och utbytbara, kommer nya varje år (kalvar är också söta). Ungarna kräver sin "man" i typ 18 år, sen får man i bästa fall lite lugn och ro ett par år men sen kommer de dragandes med sambor och i värsta fall blir man farmor/mormor vid unga? år i värsta karriären - och då kräver de barnvakt - därför har vi flyttat till skåne 55 mil från ungarna så vi kan syssla med vad vi själva vill nämligen hästuppfödning (hoppsan - fick visst ett par ungar på vägen).
Hej mamma... :smirk:
 
Sv: Vill inte ha barn!

Alla bestämmer över sitt liv, och väljer man bort barn så är det säkert det rätta för just den människan.

Jag var själv ung när jag skaffade barn, är idag 40 år och har två vuxna barn. Jag älskar verkligen barn(inte bara mina egna) men har aldrig ens funderat över att försöka få fler egna. Detta trots att jag blev änka när barnen var 6 och 2 år...

Barn är en stor gåva, och ett stort ansvar, och känner man med sig att det inte passar in i det liv man planerar leva så är det bättre att inte få barn alls, än att skaffa barn för att mannen vill det...

Däremot tycker jag fruktansvärt synd om alla som aldrig får uppleva känslan som egna barn ger...under mkt lång tid.
 
Sv: Vill inte ha barn!

De flesta vill nog ha barn men lite då och då träffar man på människor som av olika anledningar har valt bort barn. Jag tycker att det är helt klart upp till var och en att bestämma. Tur är väl det för väljer man bort barn så passar man kanske inte att vara förälder. Dock har jag lite svårt att förstå de som väljer att sterilisera sig för då tar man ju faktsikt helt bort möjligheten att få egna biologiska barn och alla kan ju ändra sig.
 
Sv: Vill inte ha barn!

Marna skrev:
Här kommer äntligen? en ärlig mening från en kvinna (40-talist) som inte är förtjust i barn, OK ungar > 18 år är OK, i viss mån också 6-åringar och äldre - men i stort sett är barn mest till bekymmer. Föl och valpar är mer lätthanterliga och utbytbara, kommer nya varje år (kalvar är också söta). Ungarna kräver sin "man" i typ 18 år, sen får man i bästa fall lite lugn och ro ett par år men sen kommer de dragandes med sambor och i värsta fall blir man farmor/mormor vid unga? år i värsta karriären - och då kräver de barnvakt - därför har vi flyttat till skåne 55 mil från ungarna så vi kan syssla med vad vi själva vill nämligen hästuppfödning (hoppsan - fick visst ett par ungar på vägen).

Antingen vill man ha barn eller inte, upp till var och en enligt mig. Så, nu var det sagt.

Men det du skriver låter så negativt? Du flyttar för att du tarför givet att det blir skitjobbigt? Fan vad ledsen jag blivit om jag läst detta och du var min mor. Hu!!
 
Sv: Vill inte ha barn!

Olius skrev:
Antingen vill man ha barn eller inte, upp till var och en enligt mig. Så, nu var det sagt.

Men det du skriver låter så negativt? Du flyttar för att du tarför givet att det blir skitjobbigt? Fan vad ledsen jag blivit om jag läst detta och du var min mor. Hu!!
Nu är det så att vi trivs alldeles utmärkt med arrangemanget, våra barnbarn kommer ner till oss varje sommar och rider hejvilt, vi roar oss tillsammans när jag är ledig, resten av året jobbar jag som veterinär och tar hand om sjuka djur, i tid och otid, jag har helt enkelt inte tid att att babysitta och ingen lust heller för den delen, jag har haft min barnperiod och nu får ungarna ta hand om sin, låter det läskigt tycker Du?
 
Sv: Vill inte ha barn!

Marna skrev:
Nu är det så att vi trivs alldeles utmärkt med arrangemanget, våra barnbarn kommer ner till oss varje sommar och rider hejvilt, vi roar oss tillsammans när jag är ledig, resten av året jobbar jag som veterinär och tar hand om sjuka djur, i tid och otid, jag har helt enkelt inte tid att att babysitta och ingen lust heller för den delen, jag har haft min barnperiod och nu får ungarna ta hand om sin, låter det läskigt tycker Du?

Läskigt är väl fel ord, men det låter som om barn o barnbarn mest är till besvär helt enkelt.
Men alla är ju olika och är ni nöjda så är ni :)
 
Sv: Vill inte ha barn!

Till Scubadiver och Mynta2! Det är precis som jag tänker/är!

Tänk OM jag inte kunde bli med barn...(om jag ville ha några) herregud så hemskt det skulle kännas då när alla tjatar!!
Både jag och min kille känner att vi har fullt upp med att "roa" oss fortfarande, jag med mina hästar och killen med sina bilar. Det finns inte plats och tid för barn!!

Jag känner mig också precis som du Mynta2 (även om jag ännu inte kommit upp i din ålder...) Jag är alldeles för omogen och barnslig för att kunna tänka mig själv som förälder. Min klocka har inte heller börjat ticka!!! Tycker det är alldeles lagom att kunna låna brorsans barn en stund och sen lämna tillbara dom när jag har "tröttnat"...

Till er övriga!
Tack för er fördomsfria attityd! Visst finns det några i vår umgängeskrets som inte tjatar och faktiskt kan förstå och låta det bero när vi förklarar att vi faktiskt inte vill ha barn!!! Men de flesta verkar INTE fatta hur det ligger till utan måste ta upp ämnet barn var och varannan dag!! Jag har faktiskt slutat umgås med ett par av mina vänner efter de blev föräldrar. Detta för att det enda dom kan prata om är sitt och andras barn...

KANSKE kommer det en dag när vi känner att det skulle vara dags för att skaffa barn!? Kanske INTE. I vilket fall som helst lever vi ett härligt och fritt liv tillsammans och vi är så säkra vi kan vara på att det är vi två!!!
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag hade lätt kunnat vara en av dem som inte har barn av egen fri vilja. Nu blev det ändå så att jag har ett barn, men fler blir det inte.... Ser ingen som helst anledning att döma dem som inte vill ha barn, eller betrakta dem som onormala. Jag ser det som individens fria val (om det nu är fritt - alla KAN ju inte få barn), och inget som andra över huvudtaget behöver ha synpunkter på.
 
Det här med barn..

Hej!

Jag och min sambo är rörande överens om att vi inte vill ha barn. Båda har diverse ärftiga otrevligheter vi inte vill föra vidare och dessutom finns det så många föräldralösa barn i världen att skulle vi vilja ha barn blir det nog adoption. Jag har aldrig velat ha barn och han har innan han träffade mej trodde han att han skulle leva hela livet ensam, så han hade inte ens tänkt tanken.

Nu känner jag bara att jag måste få skriva av mej lite, för varje gång jag är dum nog att säja att jag inte vill ha barn får jag såna där snusförnuftiga svar i stil med att "du kommer ändra dej", hur kan du förvägra dej själv nåt så underbart", "så kan du väl inte tänka", "du kommer ändra dej när du träffar rätt kille" och min personliga favorit "du är SÅ egoistisk"..

Varför kan man inte få bestämma över sin kropp själv, varför är man en sämre männsika för att man inte vill föra sina värdelösa gener vidare, varför är det ok för killar att inte vilja ha barn, men om en tjej inte vill ha barn är det nåt fel på henne? Hur kan dom tycka att jag är egoistisk för att jag inte vill sätta barn till världen som den ser ut idag?

Är det fler där ute som är "fel", som jag ,eller är jag själv om att inte vilja ha barn? Är det fler som får höra dessa dumma kommentarer som ju ibland är väldigt sårande. Hur ställer ni er till att någon INTE vill ha barn?

/ Lavinia, lyckligt barnlös med hela livet framför sej...
 
Sv: Det här med barn..

Flyttar in din tråd till Barn där det redan pågår en sån här diskussion.

mandalaki/moderator
 
Sv: Vill inte ha barn!

Mynta2 skrev:
Ja dom ska döö, nädå...;)..Jag är själv en sådan dömd sak. Numera är man 34..snart 35, ska man skaffa sig en knodd då ? Skulle inte tro det. Känner man sig lika barnslig och ansvarlös som när man var 15, då tror jag att jag står över. Barn för mig har alltid varit nånstans i perferin..Jag gillar dom ett tag, men är glad när jag lämnar igen dom till mamma/pappa.....Min klocka har aldrig tickat.

Hej kompis! Jag känner i stort sett igen mig i det du skriver. Jag är dessutom några år äldre än du. När jag var liten var jag mycket barnvakt till småsyskon, kusiner o s v. Men sedan jag blev vuxen har jag aldrig förstått dem som blir så lyckliga när de får vara barnvakt... jag tycker bara att det känns besvärligt! Min klocka har aldrig tickat heller och jag känner mig verkligen inte som en som borde skaffa barn. Men som tur är verkar det finnas männsikor som har meningsfulla liv ändå - och nu har tjatet från omgivningen nästan lagt sig=SKÖNT!!! Oftast när jag tänker på barn tänker jag: Vilken TUR att jag inte fastnat i den kvinnofällan!!!
 
Sv: Det här med barn..

Lavinia skrev:
min personliga favorit "du är SÅ egoistisk"..

..

Egoistiskt tycker jag snarare att det är när folk skaffar barn trots att de inte är särskilt lämpliga som föräldrar!!!
 
Sv: Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Jag tycker inte din inställning är konstig men du är rakare i formuleringen än många andra när det gäller inställningen till barnbarn.

Jag för min del har stött på många föräldrar som tycker att de med sina barn gjort sitt och inte är pigga på att ställa upp mer än nödvändigt när det gäller ansvarstagande av barnbarn.

Det skiljer ju rätt markant bland nyblivna föräldrar när det gäller nyttjande av mor/farföräldrar.

En del lämnar ju bort ungarna rätt ofta medan andra i princip aldrig gör det mer än när det är akut eller när de anser att de faktiskt förtjänar lite tid för sig själva.


Sedan finns det ju många mor/farföräldrar som älskar att få leva om genom sina barnbarn och ställer upp på passning, skjutsning, tar med sig barnbarnen på resor, shopping osv.

Oavsett vilken inställning ens egna föräldrar tar gentemot avlastning av barnbarn så tar jag i beräknande att OM jag skaffar barn så är de mina och mitt ansvar, samt att jag får räkna in att jag inte kan få ngn avlastning eller hjälp annat än möjligen från befruktaren.
OM det nu inte är så att vi separerar för då får jag räkna med att jag blir helt själv med barnet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte ha barn!

Självklart är det upp till var och en att bestämma.

Själv bestämde jag inte riktigt själv, blev gravid oplanerat men det var trevligt så det blev en till :)

Jag vet att jag skulle kunna ha ett bra liv utan barn också men är ändå glad för att ha två trevliga barn. Och jag har utvecklats mycket som människa med mina barn. Och det gör nog de flesta som blivit föräldrar, en del av det saknar de flesta vuxna människor som inte själva har barn. Men för den sakens skull är de inga dåliga människor :)
 
Sv: Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Hej!

Och tack!

Det finns fler som jag. Jag och sambo är helt överens om att visst kan vi vakta barn åt andra, men att ha själva,, nää.. det är skönt när man kan lämna tillbaka dom../ Lavinia
 
Sv: Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Eller hur?
"Jag tror inte jag har tålamod, ork vilja att ha barn, men jag skaffar ett för att mina föräldrar ska få ett barnbarn, eller för att omvärlden vill att jag ska ha barn eller vad det nu kan vara.." (Jag är dessutom ganska övertygad om att min far tycker det räcker utmärkt med ett fyrbent barnbarn som står i hagen och väntar på honom när han känner sej intresserad.)
/ lavinia, mycket trött på att bli nedtryckt i stallet för att jag inga barn vill ha.
 
Sv: Vill inte ha barn!

Oscar skrev:
Hur dömer ni kvinnor som inte vill ha barn??

Jag ser inga problem alls med det. Däremot tycker jag att alltför många verkar vilja ha barn bara för att "alla andra har det" eller "det är dags nu". Jag tycker att det är lite skrämmande när folk skaffar barn utan att ha funderat igenom varför. Som om det vore något stadie som man liksom bara ska igenom! :eek:

Det finns så många som gnäller och klagar över sina barn. Jag undrar om det kanske är samma människor som blir "sura" på dem som väljer att inte skaffa barn. Ungefär som att de blir avundsjuka för att vissa "slipper"...??? :confused:
 
Sv: Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Jag tror att du å jag är ganska lika ;)
 
Sv: Det här med barn..

Lavinia skrev:
min personliga favorit "du är SÅ egoistisk"..

Oooh, det där är en gammal höjdare! En av mina f d kompisar sa till mig att jag borde skaffa barn för de tänkte göra det, och "det är lättare att umgås med folk i samma livssituation" Då blev jag stum :rofl: :rofl: :rofl:

Själv hade jag ingen alls lust att skaffa barn innan jag träffade sambon. Nu kan jag tänka mig det, innan var det totalt uteslutet. Så jag respekterar helt de som säger att de inte vill.
 
Sv: Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Min tjej skulle inte heller ha barn. Deklarerade tydligt detta när vi träffades. Jag ville å andra sidan väldigt gärna ha barn. Vi gjorde en deal som innebar ungefär som så att ingen låser sig i sin uppfattning. Efter några år så skulle hon promt ha barn. Helst nästa dag. Nu skulle hon inte kunna tänka sig vara utan. ... alltså....Jo, hon skulle gärna vara utan dem ... då och då. Att vara mamma 24/7/365 är troligen en aning jobbigt. Men att ha ett liv utan barn vore nog otänkbart för henne i dag.

Slutsats - man ska aldrig säga aldrig.

Jag dömer inte de som inte skaffar barn, men jag som så gärna vill ha familj med barn tycker nog det är lite konstigt. Men å andra sidan - det är helt upp till var och en. Man ska inte skaffa barn bara för att alla andra gör det utan för att man själv vill. Bättre ett bra liv utan barn än ett taskigt liv med barn. Dessutom kommer ju säkert barnen i kläm. Nä, barn skall vara önskade till 100%
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 915
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp