Vill inte ha barn/sammanslagen tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

Oscar

Vill inte ha barn!

Hej!!

Hur dömer ni kvinnor som inte vill ha barn??

Jag har hört mycket "skit" från folk när man säger att man inte vill ha barn. Varför egentligen? Det är väl upp till var och en att bestämma det, eller!?

Det är inte så att jag inte tycker om barn, för det gör jag, men jag har aldrig kunnat föreställa mig själv som mamma. Har aldrig känt det där suget efter barn eller så. Är nu 29 år och är sambo sedan 7 år tillbaka.

Hur "onormalt" är det att inte vilja ha barn och hur brukar ni döma den personen??
 
Sv: Vill inte ha barn!

Dömer inte alls.

Var själv helt inne på att ALDRIG skaffa barn... tills jag träffade sambon. :o
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag dömmer inte alls, skulle själv absolut inte ha barn hade jag fått för mig. Men inom mig själv så såg jag då ett tomt liv, och jag såg mig själv som gammal utan någon som häslade på mig, så jag började någonstans omvärdera och idag vid 32års ålder är jag gravid med första barnet :) ! J

ag var inte direkt super sugen när jag blev gravid, men oj vilka känslor som väcks till liv och nu längtar jag efter vårat barn :love: !

Jag tror att det där med att bli dömd mest sitter i ens egna huvud, däremot kan jag tänka mig att de som har egna barn och som känner denna ogränslösa kärlek til dem, kan tycka att man kanske missar något, något som man inte kan förstå så länge man inte har egna barn. Precis som vi som älskar djur, ibland kan tycka att om man inte har djur måste livet vara trist ;) .....
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag dömer ingen för att de inte vill ha barn, det måste vara upp till var och en anser jag. Men tex till min lillasyster brukar jag säga att hon inte ska ha så himla bråttom att säga att de aldrig ska skaffa barn, hon är bara drygt 20 och väldigt "duktig" med barn och alla ungar älskar henne...
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag tycker det är trist när vissa människor ska tracka ner på de som inte vil ha barn med tex den berömda kommentaren "du vet inte vad du missar".Men dåså.Det man inte vet mår man inte illa av heller.Man ska inte skaffa barn för att alla andra tjatar om det man missar, man saknar inte det om man inte haft det, för man kan inte veta hur det är.Dumt att gå å skaffa barn när man inners inne inte vill det utan bara gör det för att man "ska".
Vet många mammor som känner sån otrolig oro hela dagarna för de är så oroliga över sina barn å då kan jag tycka att det verkar bra mkt skönare att inte behöva gå omkring å oroa sig jämt :smirk:
Man absolut ha ett lyckligt liv utan barn å man behöver inte vara barnhatare fast man inte skaffar barn , som många verkar tro.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte ha barn!

Helt upp till var och en...inget jag håller emot dig...
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag är inte direkt sugen på att skaffa barn, men är öppen för möjligheten att jag kanske blir det en dag. (Även om det verkligen inte känns så!)
Under tiden har jag valt att donera ägg, så kommer de åtminstone till nytta för nån annan! Jag har fler om jag själv vill skaffa barn sen... :smirk:
 
Sv: Vill inte ha barn!

Dömer sällan andra människors val, anser jag själv :smirk: .

Kan inte förstå hur folk vill leva utan barn MEN det är ju just deras val, och vill man inte ha barn, tycker jag heller inte att man ska ha några, det finns nog med ungar på denna jord i alla fall! :crazy:
jag skulle dock inte vilja leva utan!
 
Sv: Vill inte ha barn!

De flesta brukar vilja ha barn så det är väl ganska ovanligt att INTE vilja ha barn alls nånsin och att det verkligen blir så också. Många säger sig inte vilja ha barn och så ändras det av nån anledning.

Men det är väl vars och ens eget val. Eller eget och eget, man är väl två ...
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag är själv en som inte vill ha barn, inte än i alla fall.
Är 29 år och har två långa förhållande bakom mig.
Dömer inte dom som inte vill, tycker nog det är värre att göra barn så fort man kan, sen sitter man med 2-3 ungar med olika pappor (det behöver inte vara så och ibland kan man kanske inte göra så mycket åt saken) barn är värda att växa upp i en trygg miljö där dom är välkomna.
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag vill inte heller ha barn, men folk säger att jag kommer att ändra mig när jag blir äldre. De har säkert rätt... ;) Skulle inte dömma andra för att de inte vill ha barn...
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag vet precis vad du menar :smirk: Många av våra vänner tjatar som bara den på oss nu då de själva är inne på sitt andra barn. men vadå, bara för att de har barn så ska vi också ha det??? Jag blir nästan ännu mer "anti" till att skaffa barn när alla tjatar :crazy:
 
Sv: Vill inte ha barn!

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma.
Jag har två bekanta som sagt att de aldrig ska ha barn och dem pratar jag inte barn med överhuvudtaget, utan det finns annat att prata om!
 
Sv: Vill inte ha barn!

Ingen har rätt att döma någon som är frivillig till barnlöshet. Fast 29 år är ingen ålder och barnalängtan hänger ihop med bra mycket mer än samhällets förväntning, långa förhållanden etc. Faktum är att den biologiska klockan troligen tickar på hos de flesta men det är många bitar som ska falla på plats innan man gör slag i saken. Din tid kan mycket väl komma senare i livet och med rätt livskamrat! KOmmer inte din barnlängtan ska ingen döma dig för det.
 
Sv: Vill inte ha barn!

jag/vi ville heller inte ha barn. Vi var tillsammans i 11 år innan vi ens började på att fundera på det, vi reste och hade ett underbart liv och vi kände att nej vi ville verkligen inte ha barn. Som någon annan skrev ju mer folk tjatade ju mer anti blev man ju! Jag blev jätteledsen på min egen mor som tjatade och tjatade så till slut sa jag till henne att tänk om det nu är så att vi verkligen FÖRSÖKER att bli med barn och att vi inte KAN???? då blev hon tyst och sa aldrig något mer i frågan....
Vi har ett flertal kompisar som inte kan få barn, ett par har nu adopterat 2 barn , ett par håller på med tester och prover för att s e om något är fel ( de har dock ett gemensamt barn sedan innan) mååånga ex har jag nära mig på att det inte rä så självklart att lyckas och det var väl dom man hade i åtanke när man sa så.

Dock var det så då vi varit i tillsammans i 11 år lite drygt att vi tröttnade på resorna....och jo vi kände nog att vi skulle nog vilja ha barn trots allt ( vi var verkligen stensäkra på att vi INTE skulle ha barn innan!)....ett försök.....sedan var det klart ! Vi har nu 2 barn, jag älskar dom över allt annat men om man säger så...det är rätt så skönt att vara här på jobbet med....

Jag skulle själv aldrig döma någon som inte vill ha barn! vilket vansinne, det får väl var och en avgöra.

madde
 
Sv: Vill inte ha barn!

Oscar skrev:
Hej!!

Hur dömer ni kvinnor som inte vill ha barn??

Jag har hört mycket "skit" från folk när man säger att man inte vill ha barn. Varför egentligen? Det är väl upp till var och en att bestämma det, eller!?

Det är inte så att jag inte tycker om barn, för det gör jag, men jag har aldrig kunnat föreställa mig själv som mamma. Har aldrig känt det där suget efter barn eller så. Är nu 29 år och är sambo sedan 7 år tillbaka.

Hur "onormalt" är det att inte vilja ha barn och hur brukar ni döma den personen??

Folk reagerar negativt på alla som går emot normen. Antingen är det fel på den som inga barn vill ha, eller på storfamiljen - "skall de verkligen ha ett tredje/fjärde/femte/sjätte barn!" :eek: (med stigande förskräckelse för varje extra barn utöver normen två)

Att välja sin egen frihet före att sätta sig in i familjelivets inrutade tillvaro är också att provocera. Det kan vara jantelagen som gör människor missunsamma - barnlösa har mer frihet, bättre ekonomi, ja mer av allt utom just barn.

Personligen tycker jag att det varit berikande att få barn. Jag har fått nya perspektiv på livet, men det innebär inte att alla genomgår någon mental förändring när de får barn. Barn är sannerligen inte helbrägdagörande även om jag tror att de som tar sitt föräldraransvar på allvar utvecklas som människor.

Men att ta sitt eget liv på allvar och bli en ansvarsfull medmänniska är alltid positivt - barn eller ej.

Men jag undrar lite vilka dessa "åsiktsmänniskor" är? Vad har de själva för liv? Jag skall erkänna att jag sällan stöter på människor som du beskriver. De flesta jag träffar/umgås med är relativt liberala och vidsynta.
 
Sv: Vill inte ha barn!

prinsessfeminist skrev:
Folk reagerar negativt på alla som går emot normen. Antingen är det fel på den som inga barn vill ha, eller på storfamiljen - "skall de verkligen ha ett tredje/fjärde/femte/sjätte barn!" :eek: (med stigande förskräckelse för varje extra barn utöver normen två)
Det där har jag inte upplevt alls. Visst kan man läsa om sådant i ex. massmedia, men jag har aldrig upplevt det i verkligheten, snarare tvärtom! Men min värld är väldigt akademisk, lever bland akademiker och de kanske är mer fördomsfria?
 
Sv: Vill inte ha barn!

Blixtra skrev:
Det där har jag inte upplevt alls. Visst kan man läsa om sådant i ex. massmedia, men jag har aldrig upplevt det i verkligheten, snarare tvärtom! Men min värld är väldigt akademisk, lever bland akademiker och de kanske är mer fördomsfria?

Jag tror inte att akademiker är mer fördomsfria, olika klasser har säkert bara olika fördomar.

Jag har inte heller personligen känt av dessa åsikter, men som du skriver, så "hör" man att en del personer ibland blir kritiserade. Denna tråd visar dessutom att en del människor känner att andra "tjatat" på dem att skaffa barn tex.

Det här med normer och värderingar, fördomar och förutfattade meningar är ofta väldigt känsligt. När man diskuterar ett ämne som vi gör så skriver "alla" att de minsann tycker att alla skall få göra som de vill. Frågan är om man efterlever sina åsikter i praktiken?

Jag tycker själv att jag är en ganska öppen person, men detta till trots är jag också full av fördomar. Så att tro att akademiker inte har fördomar är befängt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte ha barn!

Här kommer äntligen? en ärlig mening från en kvinna (40-talist) som inte är förtjust i barn, OK ungar > 18 år är OK, i viss mån också 6-åringar och äldre - men i stort sett är barn mest till bekymmer. Föl och valpar är mer lätthanterliga och utbytbara, kommer nya varje år (kalvar är också söta). Ungarna kräver sin "man" i typ 18 år, sen får man i bästa fall lite lugn och ro ett par år men sen kommer de dragandes med sambor och i värsta fall blir man farmor/mormor vid unga? år i värsta karriären - och då kräver de barnvakt - därför har vi flyttat till skåne 55 mil från ungarna så vi kan syssla med vad vi själva vill nämligen hästuppfödning (hoppsan - fick visst ett par ungar på vägen).
 
Sv: Vill inte ha barn!

Hur dömer ni kvinnor som inte vill ha barn??

Ja dom ska döö, nädå...;)..Jag är själv en sådan dömd sak. Numera är man 34..snart 35, ska man skaffa sig en knodd då ? Skulle inte tro det. Känner man sig lika barnslig och ansvarlös som när man var 15, då tror jag att jag står över. Barn för mig har alltid varit nånstans i perferin..Jag gillar dom ett tag, men är glad när jag lämnar igen dom till mamma/pappa.....Min klocka har aldrig tickat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 914
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp