Vill inte ha ersättning

F

fantastic

Har insett att jag behöver ge min tre månaders dotter ersättning på kvällarna då min mjölk inte räcker till och hon inte blir mätt.

Problemet är att hon tycker det är döäckligt :crazy: Har prövat olika sorter men hon bara rynkar ihop hela ansiktet och vill inte ha! Det är inte nappflaskan det är fel på för om min mjölk är i äter hon utan problem.

Nån som har tips på vad jag ska göra? Jätte jobbigt när hon är ledsen och hungrig men inte får i sig mat :cry:
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Vad har du prövat för ersättningar?
Har du blandat 50/50 med bröstmjölk?
Är ersättningen precis rätt temperatur?


I början så vägra Rasmus äta om de inte var 37 grader.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Jag har prövat sempers och nestles. Temperaturen har jag varit väldigt noga med. Har dock inte testat att blanda med bröstmjölk får försöka med det :)

Problemet är ju lite att det inte finns så mycket att pumpa ur - kan absolut inte pumpa efter att hon ätit då är det tomt. Törs inte direkt pumpa mellan målen heller för då är det inte säkert att det finns tills hon blir hungrig :confused:
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Drick fyra koppar luzernthé om dagen! Det satt fart på min produktion :) Nu törs jag inte ens dricka det för han hinner inte med...
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Hon måste ju lära sig den nya smaken, jag tycker Enfamil är den som är mest lik bröstmjölk men den är dyr och säljs på apoteket. Efter Enfamil kommer Hipp som säljs i butiken.

Du kan ju faktiskt pröva att ge henne gröt också. Rasmus börja med smakisar vid 3 mån ålder och gröt runt 3½ månad.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Är du säker på att mjölken inte räcker till? Den är ju ofta tunnare på kvällen och 3 månader så växer de ganska mycket. Testat amma båda sidorna vid varje matning? Efter 2 timmar är brösten fyllda till 75% igen.

Om du redan testat allt så bortse från mitt inlägg. Jag vet inte mycket om ersättning, Sam spydde upp allt igen så jag sket i det.

En grej till är du säker på att hon inte är trött? Blir Sam gnällig så ger jag honom nappen och snuttefilten och så somnar han en stund.

Lycka till i alla fall.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Napp vägrar hon tyvärr - får kväljningar av den ovasett modell.

Det känns som om hon inte blir ordentligt mätt, verkar bli irriterad över att det inte kommer något från brösten. Jag ammar från båda sidor och till sist känns det som om det bara är "två torra skinnlappar" som hänger :p Om jag någon kväll har lyckats få i henne lite ersättning så somnar hon mätt och nöjd utan krusiduller och sover till morgonen därpå.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Oj då - låter som nått jag måste testa :laugh: Vart hittar jag det?
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Jag ska testa dom med - Hipp har jag inte sett någonstans men ska ge mig ut på jakt.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Enfamil är dyr, vi får de för Rasmus har reflux.

Sök på amningste på google så får du upp lite recept och även lite webbshoppar så du kan beställa.

Rasmus hade en regäl växtperiod vid 3 mån och då fick jag börja med ersättning för han "åt upp mig"
 
Sv: Vill inte ha ersättning

ersättning är "jobbigare" för magen att bryta ner, det är oftast därför de sover "bättre" efter att de fått ersättning.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Men alltså, sådär är dom flesta bebisar på kvällen. Det betyder inte att dom inte får i sig tillräckligt. :-)

Var beredd på att produktionen kommer att minska om du ger ersättning också. :-)
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Men jag ammar henne precis innan hon får ersättning just för att jag vill hålla igång produktionen. Som det är nu så ammas hon nästan varannan timma... För två veckor sedan ammades hon var 3-4e timma. Därför får jag känslan att det inte räcker till - hon blir hungrigare oftare nu än tidigare.

Likaså med nätterna - har sovit hela nätter men på sistonde börjat vakna hungrig mitt i natten.

Min mjölkproduktion verkar inte öka av att jag ammar oftare heller - tyvärr :confused:
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Precis så känner jag nu som att hon äter upp mig :crazy:

Ska googla lite - tack för tipset.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Alltså varannan timme är ju långt emellan amningarna.. Låt henne få äta precis så ofta hon vill, på minsta signal ett tag så borde mjölken öka :)

Det är en ökningsperiod där vid 3 månader.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Likaså med nätterna - har sovit hela nätter men på sistonde börjat vakna hungrig mitt i natten.

Min son började sova hela nätter när han var två månader. Men när han var tre månader började han oxå vakna igen på natten. Ibland ammade jag tre gånger per natt. Nu är han fem månader och sover hela natten igen.

Om du inte hittar någon ersättning som hon gillar kanske du kan väcka henne på natten och amma. Då får hon i sig mer per dygn och du får dessutom igång din produktion.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Som sagt, varannan timme är ju långt mellan amningarna kvällstid.
Jag skulle ge det lite mer tid om jag vore du.

Apropå att inte inte vilja ha ersättning: Min äldsta dotter tog napp, flaska, ersättning, välling you name it.
Barn nummer två, nu drygt 6 månader, vill inte ha napp, spyr rätt ut av ersättning, välling och gröt. Flaska tar hon dock numera, med vatten i. Vad gäller spyorna, tror jag att hon helt enkelt tycker att det är så äckligt. Hostmedicin har samma effekt på henne: Två droppar in, en deciliter ut... Så här är det amma som gäller, och jag är glad att jag kan amma.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Kom på: Apropå att pumpa ur, prova att pumpa ur på morgnarna, när mjölken är mer mättande, och ge av det på kvällen.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Jo jag försöker pumpa ur på morgonen efter att hon ätit men får bara ur ca 50ml och det räcker inte långt...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 474
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 849
Senast: Qelina
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp