Vill inte ha ersättning

Sv: Vill inte ha ersättning

På kvällen så äter hon konstant mellan 19 - 22 och hon ligger inte bara o myser/snuttar. Men jag testar ett tag till - om inte annat ska vi ju till BVC nästa vecka :)

Hade planerat att helamma iaf sex månader och hoppas kunna göra det men det är inte roligt när det känns som om hon inte blir mätt.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Men jag ammar henne precis innan hon får ersättning just för att jag vill hålla igång produktionen. Som det är nu så ammas hon nästan varannan timma... För två veckor sedan ammades hon var 3-4e timma. Därför får jag känslan att det inte räcker till - hon blir hungrigare oftare nu än tidigare.

Likaså med nätterna - har sovit hela nätter men på sistonde börjat vakna hungrig mitt i natten.

Min mjölkproduktion verkar inte öka av att jag ammar oftare heller - tyvärr :confused:

Men det funkar inte riktigt så, för även om du ammar först så minskat produktionen eftersom brösten går miste om stimulansen. :-)
Och varannan timme är ju inte ofta :-) Jag ammar ofta flera gånger i timmen! Har hänt enstaka ggr att det gått 3 timmar mellan amningarna, annars är det varje/varannan timme som gäller. :-)

Bebisar har ju dessutom inte bara ökninsperioder, utan utvecklingsfaser. Deras rytmer och rutiner ändras måååååånga gånger första året. Det är inte förrän kring året man kan börja lita på en mer fast rytm. :-)
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Båda mina barn har ätit minst varannan timme dygnet runt i perioder.
Man kan amma och sova samtidigt.

Till TS.
De allra flesta barn får en ökningsperiod runt 3 månader.
Det är helt normalt och ammar man barnet så fort det visar tecken på att vilja så behöver barnet inte vara hungrig.
Det sämsta man kan göra om man vill fortsätta helamma är att börja med ersättning i en ökningsperiod.
Fortsätt amma mycket, även om brösten känns tomma.
Det brukar bli bättre efter nån vecka.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

De flesta verkar vara inne på att man ska amma oftare och att det då ska räcka bättre.
Jag tror inte på det min första ammades men blev inte mätt och skrek då dag och natt, gav då ersättning och plötsligt var hon nöjd igen. Efter bara några veckor var det samma visa igen, hon fick då den kraftigare ersättningen och blev lugn.
När hon var 4 månader fick vi börja med 50/50 ersättning/välling.
Med mina två andra barn var det en helt annan känsla att amma för då fanns det mjölk!
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Du kommer att få många olika svar på en sån här fråga: amning är en het potatis. Var och en har sin inställning.
Jag har ammat fyra barn varav två är tvillingar.

Mitt råd är att du avvaktar tills du varit på BVC, främst för att du verkligen önskar helamma till 6 månader.

Troligen har du då fått igång produktionen om du ammar varannan timme eller så, vilket är vanligt under ökningsperioden. I så fall har ju den lilla växt.

Om kurvan pekar neråt vid vägningen kan du med gott samvete börja med ersättning på kvällen. Då har du kört hårt i några veckor men utan resultat. Vi är skapta på olika sätt och har olika omständigheter, detta innebär att somliga har rena grädden, möjlighet att vila sig i form och tåliga bröstvårtor. Andra har lättmjölk, besvärliga omständigheter, stressar eller får sår.
Som sagt, eftersom du vill amma längre så testa tills du vet hur hon växer.

Känn dig framför allt inte stressad av vad som är normalt och vanligt hos andra. Om 3-4 timmars intervall funkar hos er så kommer ni att hamna där igen när bara produktionen kommer ifatt, men fram till dess blir det tätare.

Lycka till!
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Jag har lagt ner ersättningen sen ett par dagar tillbaka och ammar nu varje till varannan timme och oftare än så på kvällarna. Hon sover fortfarande hela nätter förutom ett matmål på natten :) Så jag kämpar på tills BVC mötet iaf. Får se hur hon ligger i kurvan, har hittils följt den med råge. Jag har prövat att ställa klockan två timmar innan hon brukar vakna och pumpar lite som jag sparar om det skulle bli kris.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

*kl*

Min 6-månaders var också sån i ökningsperioder. Räddningen var att han sov hela nätter vilket gjorde att jag kunde pumpa ur på natten och ge nästföljande kväll. Det är ju också nattetid som mjölkproduktionen stimuleras mest av amning/pumpning så om du orkar är det nog jättebra. Jag ville verkligen helamma länge och var rädd att ge ersättning eftersom han tilläggsmatades på BB och det blev trögt att få igång amningen. Konstigt nog så tyckte BVC flera ggr att vi skulle testa ersättning i dessa ökningsperioder trots att han mer än väl gick upp vad han skulle.

Så hoppas du orkar kämpa på, lycka till!
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Efter ett tag så "dalar" ofta helammade bebisar på kurvan, det kan vara bra att veta. Kurvan är gjord efter flaskmatade bebisar, om de inte har den nya WHO-kurvan på ert bvc.
 
Sv: Vill inte ha ersättning

Jag har prövat att ställa klockan två timmar innan hon brukar vakna och pumpar lite som jag sparar om det skulle bli kris.

Oj, vad ambitiöst!:bow: Det kan nog vara bra att göra så i några dagar. Dels för att få ett förråd, så du känner dig trygg. Dels för att öka produktionen lite. Men i längden tycker jag inte att du ska behöva vara vaken på natten om inte bebisen är vaken.

Men om hon följer sin kurva är det nog mest vanlig föräldra-oro.

Hade planerat att helamma iaf sex månader och hoppas kunna göra det men det är inte roligt när det känns som om hon inte blir mätt.

Är det viktigt för dig att helamma just i sex månader? Du kan ju fortsätta amma mycket även om ni börjar med lite gröt till kvällen?

Jag hade oxå tänkt mig att helamma länge. Mest för att jag läst att det är bra, och för att det är så smidigt. (Det blir så mycket kladd med vanlig mat.:p) Men mina barn har varit så intresserade av vad vi äter från 4 månaders ålder att vi har varit tvugna att ge dem lite vanlig mat när vi själva äter. Men jag har ändå lyckats hålla igång amningen länge. Äldsta pojken är två år och ammas fortfarande.

En del barn verkar ha ett medfött mat-intresse. Mina barn har snabbt blivit stora och tunga. Jag tror det kan vara svårt att få sådana barn att acceptera enbart bröstmjölk tills de blir sex månader. Min lille, som nu är fem månader, skulle säkert klara sig både närings- och viktmässigt, men han visar så tydligt att han är mogen för lite andra smaker och konsistenser.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 474
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 849
Senast: Qelina
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp