Bukefalos 28 år!

Vill inte mer

TS, minns din kattrådar och hur nervös du var inför en flytt mot Täby-hållet tror jag det var. Du fixade det! Jag önskar att det löser sig för dig och att du får den hjälp du vill ha och behöver.
 
Fast rekommendera något så dyrt till någon som börjar tappa hoppet är oansvarigt. Tänk om denne skulle förstöra sin ekonomi på kuppen. Då blir det verkligen inte bättre.

Om jag vara resonerar allmänt kan jag nog tänka mig att 10.000 kan vara både dyrt och billigt. Dyrt om det inte fungerar, billigt om det fungerar och kan vända mitt mående till det bättre så jag slipper sjukskrivningar etc.
Till ts, stor kram från mig! Jag tror det är klokt att först prova den traditionella vården innan man hoppar på den alternativa.
 
Om jag vara resonerar allmänt kan jag nog tänka mig att 10.000 kan vara både dyrt och billigt. Dyrt om det inte fungerar, billigt om det fungerar och kan vända mitt mående till det bättre så jag slipper sjukskrivningar etc.
Till ts, stor kram från mig! Jag tror det är klokt att först prova den traditionella vården innan man hoppar på den alternativa.
TS tyckte att det var för dyrt, tror inte ens hon nämnde ngn summa utan bara konstaterade just det. Sen anser kanske jag att i sett all alternativmedicin är dyr. Jag vill att medicinsk bethandling ska vara bevisad och testat.
 
Jag har plockat ihop lite citat från den gånga tråden.

Yoga var alldeles för dyrt. Kan man göra det hemma?

Som så många andra redan har berättat så kan du hitta yoga gratis. Kanske kan mindfulness också vara något? Meditation. Det går att hitta böcker på bibblan om det.

Jag tror inte jobbet är destruktivt alls heller, jag skulle inte klara en sjukskrivning. Klättrar på väggarna då!

Jobbet kan för många vara det som gör att livet orkas med. Att det är jobbet som ger en glädje. Så, jag är av åsikten att fortsätt med det. :)

Jag går på Prima vuxenpsykiatri redan. Och har också testat DBT, men inte för mig.

Har du provat KBT också? Att arbeta med bland annat tankemönster?

Sen skulle jag vilja slå ett slag för arbetsterapeuten. Att kartlägga din dag, din vecka i tid. Få en balans. Se om du har behov av något hjälpmedel. Att bli sedd som den du är.

*pepp*
 
Om jag vara resonerar allmänt kan jag nog tänka mig att 10.000 kan vara både dyrt och billigt. Dyrt om det inte fungerar, billigt om det fungerar och kan vända mitt mående till det bättre så jag slipper sjukskrivningar etc.
Till ts, stor kram från mig! Jag tror det är klokt att först prova den traditionella vården innan man hoppar på den alternativa.


Håller med! Jag la i af 3 tusen på hypnos. Det gjorde mig bara sämre, och även om terapeuten sa att man blir sämre innan man blir bättre är jag glad att jag slutade när jag gjorde. Jag är ganska formbar som person, och tror faktiskt hypnosen skulle kunnat leda mig helt fel - och få mig att komma fram till minnen av händelser som kanske inte ens alls skett! Att veta vad som faktiskt varit verkligt och vad som bara är fantasi kan vara jättesvårt att avgöra, särskilt när man är skör och deprimerad. Hypnosen (enligt min terapeut) syftar ju till att reda ut sådant som hänt tidigt i livet, från innan man föddes (....) upp till ungefär tre år så det är ju liksom omöjligt att veta vad som är rimligt :grin:

Sedan la jag över 10.000 kr på KBT, och det visade sig att jag inte alls behövde gräva i det som varit - jag behövde lära mig hantera mitt tankebeteende i nuet. Blev frisk från 14 års depression på ett halvår tack vare duktig engagerad terapeut (och mycket slit). Bästa investeringen jag gjort.



@MissFideli
Tipsen du har fått om yoga är jättebra, det hjälpte mig mycket också, särskilt när det kommer till att lära sig ha tålamod med sig själv. Kolla gärna in yinyoga så småningom, den meditativa yogaformen. Den är både vilsam och utmanande. Det finns massor av olika slags yoga, prova dig fram så ska du se att du hittar något du gillar :)

I övrigt, det finns ju privatpraktiserande psykologer kopplade till landstinget, det kan ju vara något att kolla upp, måga har hemsidor om du googlar. Upplever att det kan vara mer flexibelt för att passa oregelbundna scheman.
 
Jag vill bara krypa ner i sängen, dra täcket över mig och somna.
Något som hjälper mig är att aldrig tillåta mig att ligga kvar i sängen och fundera när jag har sovit.
Jag går upp om jag vaknar oavsett vilken tid som det är.
Därav denna tidiga timma här, jag har just kört årets alla sista-räkningar som är många för mig som driver företag.
Och jag går alltid och lägger mig när jag blir trött.
Nu så har jag förmånen att planera min tid själv och det har ju inte du. (Jag jobbar därför alltid, vilket inte är helt lyckat.)

Men för mig så fungerar det att gå upp på väckarklocka bara jag får sova när jag blir trött.
I somras så jobbade jag därför delade pass vilket fungerade utmärkt.
Delade pass ger också möjlighet att komma ut dagtid när det är ljust vilket påverkar psyket positivt.

Finns det något i detta som du kan ha användning av?
 
@MissFideli

Jättetråkigt att höra att du mår så dåligt. Jag tror du kan få den hjälp du behöver av en skicklig terapeut, men tyvärr tycks de flesta såna jobba privat. Att inte kunna vara flexibel med tider t.ex. är osannolikt dumt - vilken seriös människa jobbar så??? Jag ser att du inte har världens bästa ekonomi men en privat session varannan vecka är överkomligt och om du verkligen vill ta dig ur din situation kanske en bättre investering än att valsa runt i vården. Beroende på var du bor kan jag tipsa om bra personer.
 
@MissFideli

Jättetråkigt att höra att du mår så dåligt. Jag tror du kan få den hjälp du behöver av en skicklig terapeut, men tyvärr tycks de flesta såna jobba privat. Att inte kunna vara flexibel med tider t.ex. är osannolikt dumt - vilken seriös människa jobbar så??? Jag ser att du inte har världens bästa ekonomi men en privat session varannan vecka är överkomligt och om du verkligen vill ta dig ur din situation kanske en bättre investering än att valsa runt i vården. Beroende på var du bor kan jag tipsa om bra personer.

Enligt den här sidan http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=185& kostar ett besök sällan mindre än 800 kr. Det hade jag aldrig haft råd med varannan vecka. Jag tycker faktiskt att det är lite fräckt att mena att om Ts verkligen vill ta sig ur sin situation så är det överkomligt. För mig hade det inneburit att alla mina matpengar hade gått åt. Då hade jag nog inte mått så bra även om jag hade fått superbra hjälp med annat. Inte alla har råd med privat vård hur bra det än är som investering.
 
Enligt den här sidan http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=185& kostar ett besök sällan mindre än 800 kr. Det hade jag aldrig haft råd med varannan vecka. Jag tycker faktiskt att det är lite fräckt att mena att om Ts verkligen vill ta sig ur sin situation så är det överkomligt. För mig hade det inneburit att alla mina matpengar hade gått åt. Då hade jag nog inte mått så bra även om jag hade fått superbra hjälp med annat. Inte alla har råd med privat vård hur bra det än är som investering.
Ja det var kanske inte så smart uttryckt. Om det är överkomligt eller inte måste ju TS avgöra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 039
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp