Bukefalos 28 år!

Vill inte trava!

L

lenoreberglund

Hejsan, har en medryttarhäst som inte vill trava! Hon är super i hanteringen, gör ingen fluga förnär. Haha okej, jo. Hon sparkar och svingar svansen mot flugor, men gör inte en människa förnär. Hon har aldrig sparkat eller bitit någon, hon stegrar inte, (vet typ inte hur) och hon är snäll mot de flesta hästarna. Hon är ALLTID duktig i boxen. Men ridningen är ett stort problem för mig. Jag är ingen nybörjare, jag har ridit i 4år, men denna häst vill inte lita på mig! Hon går inte upp i trav, när hon väl gör det så sparkar hon bakut och bockar, sen galopperar hon iväg ostoppat. Jag vet inte om hon har ont, men det finns lite som skulle kunna göra så att hon har ont. Hon har ingen sadel, jag rider med schabrak och sadelhjord + stigbyglar då, hon har ett bra träns utan nosgrimma och hon har skydd på sidan om bettet. Jag är lätt på handen, jag sliter henne aldrig i munnen. Jag undrar vad det är jag gör fel! Något måste det ju vara!? Snälla, hjälp mig. Jag vill inte jobba en hel sommar i onödan! Hon är enligt mig en perfekt häst, men ridningen är mitt stora problem! Förresten så rider hon helt perfekt med några småfel när hon rids av sin ägare, som är lika gammal som jag! Hjälp mig snälla...
 
Sv: Vill inte trava!

Barbacka med sadelgjord och stigbyglar?
Kanske vill hon inte trava för att hon känner att du skumpar för mycket eller tappar balansen så det blir jobbigt för henne?

Vad säger ägaren, har hon sett dig rida hästen och kanske kan peka på vad som kan ligga bakom ditt problem?
Eller kan ni ta hjälp av en äldre, mer erfaren person?

Och varför är hon inte kollad så hon inte har ont?
Visar hon tecken på irritation i övrigt när du rider?
Jag skulle i princip inte rida hästen förän den är kollad. Den ska inte behöva lida i onödan.
Något är ju fel och som ryttare/ägare har man som ansvar att hålla hästen i ridbart skick om man ämnar rida.