Bukefalos 28 år!

Vill inte trava!

L

lenoreberglund

Hejsan, har en medryttarhäst som inte vill trava! Hon är super i hanteringen, gör ingen fluga förnär. Haha okej, jo. Hon sparkar och svingar svansen mot flugor, men gör inte en människa förnär. Hon har aldrig sparkat eller bitit någon, hon stegrar inte, (vet typ inte hur) och hon är snäll mot de flesta hästarna. Hon är ALLTID duktig i boxen. Men ridningen är ett stort problem för mig. Jag är ingen nybörjare, jag har ridit i 4år, men denna häst vill inte lita på mig! Hon går inte upp i trav, när hon väl gör det så sparkar hon bakut och bockar, sen galopperar hon iväg ostoppat. Jag vet inte om hon har ont, men det finns lite som skulle kunna göra så att hon har ont. Hon har ingen sadel, jag rider med schabrak och sadelhjord + stigbyglar då, hon har ett bra träns utan nosgrimma och hon har skydd på sidan om bettet. Jag är lätt på handen, jag sliter henne aldrig i munnen. Jag undrar vad det är jag gör fel! Något måste det ju vara!? Snälla, hjälp mig. Jag vill inte jobba en hel sommar i onödan! Hon är enligt mig en perfekt häst, men ridningen är mitt stora problem! Förresten så rider hon helt perfekt med några småfel när hon rids av sin ägare, som är lika gammal som jag! Hjälp mig snälla...
 
Sv: Vill inte trava!

Barbacka med sadelgjord och stigbyglar?
Kanske vill hon inte trava för att hon känner att du skumpar för mycket eller tappar balansen så det blir jobbigt för henne?

Vad säger ägaren, har hon sett dig rida hästen och kanske kan peka på vad som kan ligga bakom ditt problem?
Eller kan ni ta hjälp av en äldre, mer erfaren person?

Och varför är hon inte kollad så hon inte har ont?
Visar hon tecken på irritation i övrigt när du rider?
Jag skulle i princip inte rida hästen förän den är kollad. Den ska inte behöva lida i onödan.
Något är ju fel och som ryttare/ägare har man som ansvar att hålla hästen i ridbart skick om man ämnar rida.
Sedan finns det ju ganska många som struntar i just det och rider ändå "för det är säkert ingen fara..."

Och du, det är ingen som "tvingar" dig att jobba med denna häst. Om du känner att det finns en risk att det är bortkastad tid för dig så byt häst.
 
Sv: Vill inte trava!

Varför rider du med stigbyglar på ett schabrak? Tar du stöd i stigbyglarna? Varför har hon ingen sadel?
Ska man rida barbacka så rider man barbacka, alla dessa mer eller mindre fantasifulla lösningarna med stigbyglar är ett aber! Man kan inte ha stigbyglar utan en riktig kanal över hästens tornutskott. När du har fötterna i stigbyglarna så trycker det direkt på tornutskotten och det gör ont. Hästen visar ju väldigt tydligt att det du gör är obehagligt så sluta genast med det. Rid barbacka utan stigbyglar i skritt några gånger så att hon får en chans att inse att det inte kommer göra ont längre. Då får du henne säkert att både trava och galoppera utan problem om hon inte redan har fått en såpass allvarlig skada att hon har ont hela tiden.
Visar hon att det är obehagligt även utan stigbyglar så kontakta en veterinär som får kolla igenom ryggen på henne och gärna även röntga så att man ser hur allvarlig skadan har blivit.
 
Sv: Vill inte trava!

Du tjejen, du har skrivit en hel del trådar dom senaste dygnen om den här hästen, att du inte kan få den att trava, den sticker när du rider, du vill veta hur man travar över bommar, du vill veta om man kan longera en häst i galopp eller om den bara smiter då, mm mm. Det samlade intrycket som jag får är att du inte har så mycket kunskaper eller erfarenhet och att du skulle behöva hjälp, mer än du kan få på ett internetforum där vi andra inte känner varken dig eller hästen.

Har du någon kunnig i din omgivning som kan hjälpa dig? Vad säger ägaren och/eller hennes föräldrar? Dina frågor ang. ridning/hantering av hästen borde i första hand ställas till dom.

Jag menar inte att låta ohjälpsam - jag menar bara att du borde söka hjälp av dom som är på plats. Jag blir lite orolig för dig. :confused:
 
Sv: Vill inte trava!

Jag vet vem du är, och jag har sett dig rida flera gånger på ridskolan där du rider lektion. Och att du har ridit i 4 år säger inte så mycket egentligen, har man ridit en gång i veckan på ridskolan i fyra år så skiljer sig kunskaperna avsevärt från en som ridit varje dag i fyra år t. ex.
Jag vet inte hur länge du har ridit på ÖOR men av det jag vet så har din grupp visserligen avancerat ganska fort, men jag tycker personligen att det har gått för fort.

Ang din medryttarhäst så behöver du hjälp. Nu. Jag tycker absolut inte att du ska sluta rida din medryttarhäst, för det är ett jättebra komplement till ridlektionerna, men medrytteriet ska ju vara givande, både för dig och hästen.

Börja med att kasta schabraket och stigbyglarna i en hög på golvet och rid BARBACKA eller inte alls tills ni hittat en sadel. Barbackaridning är superbra för balansen, så även om det känns halt och skumpigt från början kommer du vänja dig och tillslut sitta stadigt som tusan!
Därefter fixar du någon som kan hålla lektion för dig när du rider din medryttarhäst. Någon som är riktigt duktig och som kan hjälpa dig ordentligt.
Det är mycket mycket mer jobb att rida än man kan tro, och det är lika bra att du lär dig rätt från början.
 
Sv: Vill inte trava!

Nu har jag dessutom hittat ett par bilder, och jag säger igen: Släng schabrak och stigläder långt åt fanders!
Det är inte konstigt att hästen inte vill trava eller galoppera när den har på sig ovanstående. Stiglädren måste ju trycka något fruktansvärt direkt på ryggraden när ni STÅR upp i dom och det gör ONT.

Rid inte i högra hastigheter än att ni fixar att sitta kvar, barbacka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte trava!

Fast det låter inte så betryggande att sitta barbacka på en häst som hon inte kan kontrollera :confused:

(I ö tycker jag att du kommer med jättebra råd. :bow:)

Fast jag tror inte att hon inte kan kontrollera ponnyn.
Jag tror snarare att det handlar om att de dels inte känner varandra så bra, och därmed känner hon inte till rätt knappar på ponnyn och att ponnyn säkert testar en ny ryttare.
Dels tror jag att ponnyn är ovillig/sticker är för att de har ett "sadelsubstitut" som gör ONT på ponnyn. Jag hittade några bilder där man ser tydligt hur ponnyns ägare står upp i galoppen i dessa stigbyglar som ligger direkt på ryggen på ponnyn.

Då tycker jag det är bättre att hon börjar rida i skritt tills hon känner att hon sitter någorlunda och sen travar kortare bitar där hon kan bibehålla balansen utan att glida åt någon håll. Och så småningom trava längre och längre bitar i och med att balansen blir bättre.

Jag hoppas jag inte låter hård eller elak nu, för det menar jag absolut inte! :)
 
Sv: Vill inte trava!

:bow::bow::bow:
Hoppas både ts och hästens/ponnyns ägare tar åt sig dessa råd, på ett konstruktivt sätt, då blir det nog bättre till slut :)
Att rida lätt/stå upp i stigbyglar utan sadel är...korkat.
Jag tycker personligen att barbackagjordar borde kastas åt skogen eller något.
Det är bara en falsk trygghet, och gör mer skada än nytta.
 
Sv: Vill inte trava!

Du tjejen, du har skrivit en hel del trådar dom senaste dygnen om den här hästen, att du inte kan få den att trava, den sticker när du rider, du vill veta hur man travar över bommar, du vill veta om man kan longera en häst i galopp eller om den bara smiter då, mm mm. Det samlade intrycket som jag får är att du inte har så mycket kunskaper eller erfarenhet och att du skulle behöva hjälp, mer än du kan få på ett internetforum där vi andra inte känner varken dig eller hästen.

Har du någon kunnig i din omgivning som kan hjälpa dig? Vad säger ägaren och/eller hennes föräldrar? Dina frågor ang. ridning/hantering av hästen borde i första hand ställas till dom.

Jag menar inte att låta ohjälpsam - jag menar bara att du borde söka hjälp av dom som är på plats. Jag blir lite orolig för dig. :confused:

Jag har ridit i snart fyra år. Men jag har haft häst skräck så pass länge att jag la undan mina kunskaper ett tag. Jag har aldrig longerat en häst, och att få hästen att trava över bommar när jag bara ridit ridskolehästar förut som redan kan det, och medryttarhästen aldrig blivit inskolad på ridskola så låter jag väldigt okunnig. Jag är tacksam över att du oroar dig! Jag trodde att det var något fel på hästen när hon bara bockade och smet när jag red henne, men jag fick svar på tal på en av mina trådar och då sa en tjej att eftersom jag bara ridit hästen i drygt tre veckor så testade hon mig troligen.

Jag kan självklart få hjälp av ägaren och hennes mor som har 30 år kunskap med hästar, men mina frågor kom som en våg och jag var hemma då. Jag har haft så fullt upp de senaste dagarna att jag glömt bort. Men jag är väldigt tacksam att du är så ärlig och att du bryr dig! Oroa dig inte, jag tar inte illa up. ;)
 
Sv: Vill inte trava!

Fast jag tror inte att hon inte kan kontrollera ponnyn.
Jag tror snarare att det handlar om att de dels inte känner varandra så bra, och därmed känner hon inte till rätt knappar på ponnyn och att ponnyn säkert testar en ny ryttare.
Dels tror jag att ponnyn är ovillig/sticker är för att de har ett "sadelsubstitut" som gör ONT på ponnyn. Jag hittade några bilder där man ser tydligt hur ponnyns ägare står upp i galoppen i dessa stigbyglar som ligger direkt på ryggen på ponnyn.

Då tycker jag det är bättre att hon börjar rida i skritt tills hon känner att hon sitter någorlunda och sen travar kortare bitar där hon kan bibehålla balansen utan att glida åt någon håll. Och så småningom trava längre och längre bitar i och med att balansen blir bättre.

Jag hoppas jag inte låter hård eller elak nu, för det menar jag absolut inte! :)

Jag hoppas verkligen att ni alla förstår att jag ABSOLUT INTE tar illa upp av era kritiker och tips. :) Jag tar emot allt jag kan få! Allt för att göra mig till en bättre ryttare, dessutom om man tar illa upp från dem som vet så mycket bättre så är man väldigt känslig! :) Jag testade horsemanship med hästen i tio minuter här om dagen, och sen fick jag henne att trava 3 hela varv, utan att stanna! Det kallar jag framgång eftersom hon inte alls ville trava en kortsida ens. :) Tack för alla tipsen och kritiken! Uppskattas verkligen :D
 
Sv: Vill inte trava!

Nu har jag dessutom hittat ett par bilder, och jag säger igen: Släng schabrak och stigläder långt åt fanders!
Det är inte konstigt att hästen inte vill trava eller galoppera när den har på sig ovanstående. Stiglädren måste ju trycka något fruktansvärt direkt på ryggraden när ni STÅR upp i dom och det gör ONT.

Rid inte i högra hastigheter än att ni fixar att sitta kvar, barbacka.

Vill bara betona detta som Bylund skriver, jag såg också bilderna... Det måste vara jätteobehagligt och smärtsamt för hästen!!
 
Sv: Vill inte trava!

Det du behöver är mer kunskap och mer erfarenhet av både ridning och hästhantering.

Du är fortfarande ganska orutinerad, och det enda som hjälper är att just vara i stallet och hantera och rida hästen. Men du behöver som tidigare nämnt en person, gärna vuxen och duktig, som kan vara med och visa och hjälpa dig.

Longering tycker jag du ska lägga på hyllan tills vidare.
Trava över bommar kan mer eller mindre alla hästar, så att din medryttarhäst inte "kan", det köper jag inte. Däremot tror jag att hon tar chansen att tjura och vägra när hon känner att du inte har full koll på henne.
Och inskolad på ridskola förstår jag inte ens vad du menar? Majoriteten av alla ridhästar har aldrig gått i någon ridskoleverksamhet och dom är ridbara på alla möjliga olika vis ändå.
 
Sv: Vill inte trava!

Jag hoppas verkligen att ni alla förstår att jag ABSOLUT INTE tar illa upp av era kritiker och tips. :) Jag tar emot allt jag kan få! Allt för att göra mig till en bättre ryttare, dessutom om man tar illa upp från dem som vet så mycket bättre så är man väldigt känslig! :) Jag testade horsemanship med hästen i tio minuter här om dagen, och sen fick jag henne att trava 3 hela varv, utan att stanna! Det kallar jag framgång eftersom hon inte alls ville trava en kortsida ens. :) Tack för alla tipsen och kritiken! Uppskattas verkligen :D

:bow::bow: Precis sådan inställning kommer få dig att bli bättre och bättre :)
Var dock lite försiktig med horsemanship om du inte riktigt vet vad du gör, hästen kan läsa av dig fel (eller du hästen, för all del) och då kan det bli tokigt....

Men jag tror nog detta kan bli bra ändå :)
 
Sv: Vill inte trava!

Kollade igenom båda dina trådar om att din medryttarhäst inte vill trava.

Ta åt dig av det som står i båda trådarna. Inte bara angående att det finns en möjlighet att hon testar dig utan även angående eventuell smärta.

Prata med ägaren och ta ut någon som kollar igenom hästen först och främst. Sedan, om det visar sig att hästen inte har ont, kan ni jobba för att lösa eventuella ledarskapsproblem.

Skulle hästen ha ont och ni bara kör vidare med ridning och NH såkommer inte problemen kunna lösas.

Lycka till!:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: tessan.g
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 927
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 609
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp