Vill inte vara ensam i boxen.... (Hjälp!!)

J

jessicajosefsson

Hej!
jag har en c-ponny som verkligen inte vill vara själv i boxen... vi hyr en box.. och då finns de ett lite mindre stall som sitter ihop med de större... i de lilla finns det bara 2 boxar och i de större finns det 8a st..
och vi har ju min häst i de lilla... och då måste dom ju ibland gå in själva osv.. men direkt hon kmr in i boxen och ingen annan häst är där då stegrar hon sej och gnäggar... och jag är ju rädd att hon ska fastna elr göra sig illa! :cry:
hur ska jag göra?? :confused:
har ni några bra tips.. ??? för hon måste ju lära sej...
Verkligen tacksam för svar!
//Jessica
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen.... (Hjälp!!)

Hej jag har aldrig själv vart med om det men, står hon ensam i hagen också jag skulle nog gjort så att hon får stå själv ute men se andra hästar jag vet ju inte hur det ser ut där,men hon kanske kan få en box som är nära det andra stallet och så kanske du kan få ha dörren öppen (om det går) så attt hon ser andra hästar hela tiden. och tillslut lär hon sig nog att när hon hör att hon har andra hästar nära sig så lär hon bli lungn....
Om du är säker på att det är när hon är ensam i stallet och det inte är ngn annat som skrämmer henne tex Höpåsar min kompis häst gjorde ungefär samma sak och sen när dom tog bort dom blå höpåsarna ¨å vart hon lungn. ett litet tips bara..
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen.... (Hjälp!!)

tack för svar.. hon har en häst kompis bredvid sig (i stallet) och även i hagen.. men även om hon ser någon häst ute så börjar hon.. =/
jag har börjat öva lite nu att efter varje ridtur ta in henne i boxen och så får hon lite mat i krubban.. är de rätt tror du?
för nu börjar de ju bli vinter och kallt.. då vill man gärna kunna ha dom inne och fixa dom... vi har ju en vatten spilta dom kan stå i men som sagt den delar vi ju på och är 10 st.. :)
hö påsar har vi på golvet och hon ser inte dom så tror inte de har med det att göra.. tack ändå för tipset :)
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen.... (Hjälp!!)

jag tror att det är en jättebra början.
Vatten spiltan tror jag inte är en så bra ide :P
Vissa hästar kan vara rädda för trånga utrymmen har du märkt att hon är orolig eller är det bara en dålig vana att hon stegrar när hon går in i just boxen.
Är boxen stor eller liten?
jag menade att hon kanske kan få ha stall dörren öppen intill de andra hästarna så att hon kan höra dem och kanske se en häst eller två genom dörren.
då lär hon nog förstå att hon inte är ensam i stallet!=) det är nog det ända jag kan komma på just nu !?
men jag försökte i alla fall =D
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp