Bukefalos 28 år!

Vill skolan skapa ätstörningar och galen kroppsbild?

Men alltså hur mycket muskler har en 8åring? Knappast så mycket att det tippar över vikten så att bmi blir felvisande?
Nej det är nog extremt ovanligt... Däremot kan det vara så att barnet växer tidigt, kompisarnas barn är grova och stora och har växt tidigt så de följer nog inte någon "normal kurva" men de följer sin egen kurva som de ska även om de ligger lite "före".
Min yngsta är 9 snart 10 och har tränat innebandy hela vintern 2-3 gånger i veckan med fokus på styrka och kondition, de har blivit starkare och orkar mer men några muskler som sticker ut har ingen av grabbarna i laget...
 
Nej det är ju inte som att han har synliga muskler, men han är grov. Inte tjock, men grov. Hans pappa har samma kroppstyp och han inte heller tjock, men grov.
Huruvida han följer sin egen kurva eller inte vet jag inte. Vet bara att skolsköterskan sagt att han är tjock.
 
http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/sa-funkar-en-tillvaxtkurva/

Här står mycket intressant @purity_666

Om man tänker sig att barnet plötsligt börjar avvika kraftigt från sin egen kurva är det ju nåt som måste uppmärksammas. Kurvan görs ju inte enbart enligt andra barns vikt och längd, utan alla har sin egen kurva.

Ja absolut ska man uppmärksamma om något sticker iväg åt något håll. På syrran lät det dock som att han i jämförelse med normalkurvan är tjock. Självklart är det bra att uppmärksamma barn i riskzonen men man kan ju inte stirra sig blir på enbart siffror, de måste ju titta på hur barnet ser ut. Han är helt enkelt inte tjock. Bred och grov, visst, men inte tjock.
 
Min syster har en kille på 8, snart 9 år. Han är inte sådär gänglig som killar kan vara, han är grov och rejäl, men inte tjock. Han är verkligen inte tjock någonstans. Han har det efter sin pappa som också är grovt byggd. Han har spelat amerikansk fotboll på SM-nivå, är mer byggd åt det hållet alltså. Inte tjock, ingen mage, men grov.

Hursomhelst hade de hälsokontroll i skolan och syrran fick höra att sonen är för tjock. Jag fattade ingenting när jag fick höra det. Dels är han absolut inte tjock. Han är ju inte ens sådär småbarnsmullig som de kan vara, inget fett i ansiktet eller nåt. Sen är han väldigt aktiv, spelar hockey hela vintern och fotboll hela sommaren. Det är inte ett barn i riskzonen på något sätt. Hela familjen är väldigt aktiv och min syster ger verkligen inte barnen godis/kakor i onödan.

Det får mig bara att fundera på vilka mått de följer i skolan? Om de beskyller en sund elev för att vara tjock bara för att han inte är slank som de andra, utan mer grov och musklig. De är ju ändå i såpass ålder så de börjar fatta vad de hör. Det kan ju skapa rejäla problem. Jo jag förstår om man varnar om ett barn är stillasittande och har ohälsosam livsstil, men systersonen är tvärtom sån som aldrig sitter still.

Är deras metoder förlegade? Finns inget sunt förnuft alls? Kan de inte se att alla inte är stöpta i samma form?

Jag fick höra det under större delen av min skoltid (fram tills jag som 12-åring sköt iväg på höjden och blev nästan lika lång som idag och normalviktig vilket jag fortfarande är..) Det la grunden för år av ätstörningar för min del, inget som syntes, jag lyckades prestera på elitnivå inom en idrott under flera år men som till slut satte spår av hjärtrytmrubbningar pga kaliumbrist.
Jag kan absolut förstå att man slår larm om ett barn sticker iväg åt ena eller andra hållet, men precis som du skriver är jag allergisk mot att gå på i övrigt sunda barn. Jag var bäst i klassen på idrott, vann alla skolmästerskap på kommunnivå hela min låg och mellanstadieperiod oavsett om det gäller 60 meter eller 2,5 km . Hoppade högst och längst och tränade flera idrotter. Och ändå lyckades 2 satmaror till skolsköterskor lägga grunden till en allvarlig ätstörning genom att öppet för mig påpeka att jag var för tjock för min längd, kommer inte ihåg några siffror exakt men vägde nog runt 35 när jag var 135 osv och följde den kurvan rätt väl.

Jag blir arg när jag tänker på det.

Idag som snart 30 har jag en hyfsat sund inställning till mat och tränande, men så mkt jag tror jag hade kunnat slippa om det inte var för de där två, som jag hade ångest över att gå till i flera dagar innan..
 
De kanske pratade om hans normalkurva?
Nej, standardkurvan. Om man jämför med hur en kille i hans ålder borde ligga så är han tjock, om man enbart kollar på pappret. Kollar man på ungen så är han inte tjock. Jag är bara tacksam att det hände just honom som inte bryr sig om vikt och sånt. Ett annat barn hade ju kunnat påverkats väldigt negativt.
 
Jag fick höra det under större delen av min skoltid (fram tills jag som 12-åring sköt iväg på höjden och blev nästan lika lång som idag och normalviktig vilket jag fortfarande är..) Det la grunden för år av ätstörningar för min del, inget som syntes, jag lyckades prestera på elitnivå inom en idrott under flera år men som till slut satte spår av hjärtrytmrubbningar pga kaliumbrist.
Jag kan absolut förstå att man slår larm om ett barn sticker iväg åt ena eller andra hållet, men precis som du skriver är jag allergisk mot att gå på i övrigt sunda barn. Jag var bäst i klassen på idrott, vann alla skolmästerskap på kommunnivå hela min låg och mellanstadieperiod oavsett om det gäller 60 meter eller 2,5 km . Hoppade högst och längst och tränade flera idrotter. Och ändå lyckades 2 satmaror till skolsköterskor lägga grunden till en allvarlig ätstörning genom att öppet för mig påpeka att jag var för tjock för min längd, kommer inte ihåg några siffror exakt men vägde nog runt 35 när jag var 135 osv och följde den kurvan rätt väl.

Jag blir arg när jag tänker på det.

Idag som snart 30 har jag en hyfsat sund inställning till mat och tränande, men så mkt jag tror jag hade kunnat slippa om det inte var för de där två, som jag hade ångest över att gå till i flera dagar innan..
Ja hade hans syster, som är 10, fått höra att hon är tjock så hade hon börjat banta direkt oavsett om vi talat om för henne att hon inte är det. Hon är mer medveten om kroppen och hur det hör ihop med mat.

Tråkigt att du hade den upplevelsen!
 
Jag har helt släppt den nu men blir så frustrerad över att det fortsatt förekommer.. Är barnet sunt i övrigt, låt det vara.
 
Fast jag måste säga som lärare att det är ju inte skolan (lärare och elever) i sig som skapar ätstörning och en galen kroppsbild i detta fall. Här är det ju skolhälsovården som är "boven". Mellan skola och skolhälsovård är det vattentäta skott. Det som sägs där kommer aldrig fram till oss.
 
Nej det är ju inte som att han har synliga muskler, men han är grov. Inte tjock, men grov. Hans pappa har samma kroppstyp och han inte heller tjock, men grov.
Huruvida han följer sin egen kurva eller inte vet jag inte. Vet bara att skolsköterskan sagt att han är tjock.

Men hur vanligt är det att en 8årig pojke har en "vuxen mans kropp"? Det här med "grov benstomme" är väl en myt, och ingenting som existerar om jag förstår det rätt?

Hur lång är han och hur mycket väger han? Som sagt, det är ju jättesvårt att svara på och diskutera när man inte vet alla relevanta fakta.

Men att skolan vill "skapa ätstörningar" tror jag inte på. Jag tror att skolan värnar om barnens och individernas bästa. Studier från 2011 visade att var femte barn i skolan är överviktiga. Det är enormt mycket!
 
[QUOTE="californication, post: 16931656, member: 14188"
Hur lång är han och hur mycket väger han? Som sagt, det är ju jättesvårt att svara på och diskutera när man inte vet alla relevanta fakta.[/QUOTE]
Du vill alltså ha samma måttstock som skolsyster och döma honom på samma sätt. Bara stirra på siffror utan att titta på hur barnet ser ut. Det är ju det jag säger blir fel. Man måste ju titta på hur personen ser ut. Människor kan ha samma BMI men se totalt olika ut i kroppen. Skolsyster har stirrat på siffrorna utan att titta på hur barnet faktiskt ser ut. Han är grov men inte tjock. Han har inte "babyfett" i ansiktet, inget fett som lägger sig vid byxlinningar eller liknande. Det enda bevis jag skulle kunna ge vore ju att ge en bild och det tänker jag självklart inte göra.
Han är inte den första som råkat ut för det och inte den sista om man inte gör om systemet och tittar på individen också, inte bara papper.
 
[QUOTE="californication, post: 16931656, member: 14188"
Hur lång är han och hur mycket väger han? Som sagt, det är ju jättesvårt att svara på och diskutera när man inte vet alla relevanta fakta.

Du vill alltså ha samma måttstock som skolsyster och döma honom på samma sätt. Bara stirra på siffror utan att titta på hur barnet ser ut. Det är ju det jag säger blir fel. Man måste ju titta på hur personen ser ut. Människor kan ha samma BMI men se totalt olika ut i kroppen. Skolsyster har stirrat på siffrorna utan att titta på hur barnet faktiskt ser ut. Han är grov men inte tjock. Han har inte "babyfett" i ansiktet, inget fett som lägger sig vid byxlinningar eller liknande. Det enda bevis jag skulle kunna ge vore ju att ge en bild och det tänker jag självklart inte göra.
Han är inte den första som råkat ut för det och inte den sista om man inte gör om systemet och tittar på individen också, inte bara papper.

Nej, det är inte vad jag är ute efter. Men självklart är det skillnad på om det handlar om 1 kg övervikt enligt tabell, eller 10 kg. Som jag skrev tidigare; det kan ju faktiskt handla om att dom reagerar för att barnet utvecklas "för tidigt" också. Det kan ju bero på flera orsaker, inte enbart fetma.

När det gäller att "ha samma bmi men se olika ut i kroppen" så handlar det väl ändå främst om vuxna. Barn ser ju mångt och mycket relativt likadana ut i kroppen innan puberteten.

Tro mig, jag har själv varit utsatt för en lång, lång process av skolhälsovården på grund av min vikt. Där jag till slut utvecklade osunda matvanor och en form av ätstörning så jag är mycket väl medveten vad skolhälsovården kan pyssla med.
 
Nej, det är inte vad jag är ute efter. Men självklart är det skillnad på om det handlar om 1 kg övervikt enligt tabell, eller 10 kg. Som jag skrev tidigare; det kan ju faktiskt handla om att dom reagerar för att barnet utvecklas "för tidigt" också. Det kan ju bero på flera orsaker, inte enbart fetma.

Om det handlar om något annat är det ju ännu mer korkat att säga rakt ut att killen är tjock. Han lär ligga på gränsen. Om du skulle radda upp honom med jämnåriga så skulle han se ut som medel. Inte smal som de som är tunna, inte tjock som de som har "babyfett" kvar. Han sticker inte ut på nåt sätt.

Jag tycker helt enkelt att det måste finnas plats för individen. Titta på barnet, inte bara på pappret. Min kompis kille kan jag absolut förstå. Han hade en del babyfett kvar, var rund i ansiktet och mullig liksom. Han var inte tjock sådär så man reagerar, men mullig.
Sen att säga en sån sak så barnet hör är ju ännu värre.
 
Om det handlar om något annat är det ju ännu mer korkat att säga rakt ut att killen är tjock. Han lär ligga på gränsen. Om du skulle radda upp honom med jämnåriga så skulle han se ut som medel. Inte smal som de som är tunna, inte tjock som de som har "babyfett" kvar. Han sticker inte ut på nåt sätt.

Jag tycker helt enkelt att det måste finnas plats för individen. Titta på barnet, inte bara på pappret. Min kompis kille kan jag absolut förstå. Han hade en del babyfett kvar, var rund i ansiktet och mullig liksom. Han var inte tjock sådär så man reagerar, men mullig.
Sen att säga en sån sak så barnet hör är ju ännu värre.

Du försöker svartmåla skolan och skolsköterskan, jag försöker se det ur en diplomatisk synvinkel med tänkbara scenarion.

Det är klart det skall finnas plats för individen, men som jag tidigare ifrågasätter är ju just det att innan puberteten så skiljer det faktiskt inte så mycket som det gör för vuxna. Och att normalvikt i folks ögon har börjat luta mer och mer åt övervikt.

Nej, man skall inte säga rakt ut inför ett barn att "du måste banta, du är tjock", men jag tror inte riktigt att det är så det har gått till heller. Det kanske har uppfattats så, men jag tror att det bara har blivit fel. Trist för alla. Men som sagt, jag tror inte att dom försöker bidra till osunda ideal, nej. Snarare tvärtom.
 
Det är klart det skall finnas plats för individen, men som jag tidigare ifrågasätter är ju just det att innan puberteten så skiljer det faktiskt inte så mycket som det gör för vuxna. Och att normalvikt i folks ögon har börjat luta mer och mer åt övervikt.
.
I folks ögon ja kanske. Med min systers historik hör hon inte till "folk". Hon har osunda värderingar åt andra hållet så det är ju skönt att hon inte reagerade starkare heller, även om hon fick panik där en stund.
Eftersom killen var närvarande vid diskussionen är det ju rätt självklart att han hör vad som sägs. Konstig rutin bara det. Det var inte vänt till honom, men han var ju där.

Jag försöker inte svartmåla just den sköterskan. Jag ifrågasätter systemet om det är så att man enbart går efter pappret. Det händer ju tyvärr inte bara honom.
 
I folks ögon ja kanske. Med min systers historik hör hon inte till "folk". Hon har osunda värderingar åt andra hållet så det är ju skönt att hon inte reagerade starkare heller, även om hon fick panik där en stund.
Eftersom killen var närvarande vid diskussionen är det ju rätt självklart att han hör vad som sägs. Konstig rutin bara det. Det var inte vänt till honom, men han var ju där.

Jag försöker inte svartmåla just den sköterskan. Jag ifrågasätter systemet om det är så att man enbart går efter pappret. Det händer ju tyvärr inte bara honom.

Nej det skall ju inte diskuteras inför barnet ifråga.

Hur går skolan vidare med det här då? Var det enbart påpekan att barnet ligger i överkant eller var det "ni måste banta"? Skall fler utredningar göras?
 
Det där med att inte se tjock/smal ut vara grov/tunn... Det beror ju så mycket på hur man lägger fettet!
På mig är det otroligt jämt fördelat, när jag går upp i vikt så har jag kallats rejäl/stark/stor men jag är faktiskt fläskig och musklig, när jag väger lite kallas jag tunn/nätt. Och här snackar jag en variation i BMI mellan 19 och 24.
Jag vet hur min friska och normalsmala kropp ser ut, men ingen reagerar om jag nästan är överviktig ;).

Att säga något inför barn om vikt är bara fel, men att uppmärksamma avik tycker jag är viktigt- skolsköterskan kan ju inte veta hur det ser ut hemma?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 158
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp