Bukefalos 28 år!

Vill skolan skapa ätstörningar och galen kroppsbild?

purity_666

Trådstartare
Min syster har en kille på 8, snart 9 år. Han är inte sådär gänglig som killar kan vara, han är grov och rejäl, men inte tjock. Han är verkligen inte tjock någonstans. Han har det efter sin pappa som också är grovt byggd. Han har spelat amerikansk fotboll på SM-nivå, är mer byggd åt det hållet alltså. Inte tjock, ingen mage, men grov.

Hursomhelst hade de hälsokontroll i skolan och syrran fick höra att sonen är för tjock. Jag fattade ingenting när jag fick höra det. Dels är han absolut inte tjock. Han är ju inte ens sådär småbarnsmullig som de kan vara, inget fett i ansiktet eller nåt. Sen är han väldigt aktiv, spelar hockey hela vintern och fotboll hela sommaren. Det är inte ett barn i riskzonen på något sätt. Hela familjen är väldigt aktiv och min syster ger verkligen inte barnen godis/kakor i onödan.

Det får mig bara att fundera på vilka mått de följer i skolan? Om de beskyller en sund elev för att vara tjock bara för att han inte är slank som de andra, utan mer grov och musklig. De är ju ändå i såpass ålder så de börjar fatta vad de hör. Det kan ju skapa rejäla problem. Jo jag förstår om man varnar om ett barn är stillasittande och har ohälsosam livsstil, men systersonen är tvärtom sån som aldrig sitter still.

Är deras metoder förlegade? Finns inget sunt förnuft alls? Kan de inte se att alla inte är stöpta i samma form?
 
Det är nog så att de bara följer de kurvor som finns. du är inte den enda som stött på sånt. Jag har en kollega som fick det utlåtandet om sin dotter som är 2½ år, av BVC. Hon är inte heller tjock, alls.
Om det är någon inom vårde som läser här, finns det riktlinjer som måste följas som baseras på bmi och säger att man måste varna vid vissa bmi?
 
Senast ändrad:
Det är nog så att de bara följer de kurvor som finns. du är inte den enda som stött på sånt. Jag har en kollega som fick det utlåtandet om sin dotter som är 2½ år, av BVC.
Om det är någon inom vårde som läser här, finns det riktlinjer som måste följas som baseras på bmi och säger att man måste varna vid vissa bmi?
Då får de ju göra om systemet. Hade de sagt något sånt till hans syster så hade hon börjat banta
 
Ehhh nej det kan dem inte! Jag har själv alltid varit stor och grov med tung benstomme inte tjock någonstans utan ser ut som en hårt kroppsligt arbetande människa, rört på mig osv .. Likförbannat tyckte sköterskan på skolan att min mamma skulle banta mig.. Vad i helskotta! dem går ju tydligen efter en mall, vid 10 års ålder ska man vara såhär lång och väga såhär mycket om man inte gör det så är man antingen för mager eller för tjock :rage::rage:
 
Han kan ju som sagt bara vara utanfor kurvan lite grand. Och det ar ingen fara forstas. Sadant skall sjalvklart tas upp med foraldrarna och inte framfor nagot barn oht. Eftersom barnen inte har kontroll over det.

Men sa har vi ocksa bara din sida av saken, din asikt. Inget illa menat men valdigt valdigt manga tror att overviktiga personer ser helt normalviktiga ut. Det ar fullt mojligt att det ar du som har en skev bild av vad som ar halsosamt.
 
Han kan ju som sagt bara vara utanfor kurvan lite grand. Och det ar ingen fara forstas. Sadant skall sjalvklart tas upp med foraldrarna och inte framfor nagot barn oht. Eftersom barnen inte har kontroll over det.

Men sa har vi ocksa bara din sida av saken, din asikt. Inget illa menat men valdigt valdigt manga tror att overviktiga personer ser helt normalviktiga ut. Det ar fullt mojligt att det ar du som har en skev bild av vad som ar halsosamt.

Nja, i det här fallet är det inte så. Min syster och hennes man lever väldigt hälsosamt, kanske lite för mycket ibland p.g.a. systers tidigare relation till mat. Hon är instruktör på gym. Killen tränar aktivt som sagt och hela familjen är väldigt aktiv. Ja han är grov, men det är inte fett. Jag kan absolut förstå att han ligger utanför kurvan om man bara går efter siffror eftersom han är grov, men nog borde en sjuksköterska se skillnad på om det är fettvikt eller kroppsbyggnaden i sig.
Ja tyvärr meddelades det så att han själv hörde det. Nu bryr han sig inte som tur är, men hade det varit någon annan, som tex hans syster, så hade det lett till bantning tyvärr.

Jag var tjock som liten (är fortfarande) så jag vet ju hur en tjock unge ser ut.
 
Ja da ar ju det nagot som bor tas upp med skolan, hur rutinerna ser ut.

Det ar ju bra att hela familjen ar aktiv men vad man kan tanka pa ar ju att som du sager, hans far tranar sa hart att han formodligen har regelbundna bulkningsperioder. Och det kan helt klart visa sig pa barnen att de lar sig fel portionsfordelning. For jag antar att det ar fadern som tranar pa smniva inte 9aringen.
Det var darfor jag inte tar for givet att en aktiv familj inte kan ha overviktiga barn eller barn som ligger i riskzonen.
 
Ja da ar ju det nagot som bor tas upp med skolan, hur rutinerna ser ut.

Det ar ju bra att hela familjen ar aktiv men vad man kan tanka pa ar ju att som du sager, hans far tranar sa hart att han formodligen har regelbundna bulkningsperioder. Och det kan helt klart visa sig pa barnen att de lar sig fel portionsfordelning. For jag antar att det ar fadern som tranar pa smniva inte 9aringen.
Det var darfor jag inte tar for givet att en aktiv familj inte kan ha overviktiga barn eller barn som ligger i riskzonen.

Nej hans pappa spelar inte längre. Det var mer ett exempel för att visa på byggnaden då de är rejäla killar, men inte feta.
Han tränar inte styrketräning eller sånt så ingen bulkning där.
De äter nyttigt p.g.a min syster som håller koll. Inga sockriga flingor, inte massa O´boy och sånt och sötsaker mest vid kalas. Jag kan tycka att hon är lite för strikt ibland, men det är ju hennes val.
Jag förstår vad du menar men i det här fallet är det en familj som äter nyttigt, inte äter godis varje vecka och är fysiskt aktiva. Sen tränar sonen utöver det familjen gör ihop. Jag kan jämföra honom med en kompis vars son fick höra samma sak och han är "plufsig" eller hur man nu ska kalla det så där kan jag se hur det blev så. Systersonen hör absolut inte dit.
 
Märkligt... Min dotter (14, går i åttan) ÄR överviktig/rund, men ingen har sagt ett pip om det, trots nyligen genomförda hälsosamtal. Så det kan nog vara lite olika.

Tror säkert att de går på BMI, och det kan ju vara lite missvisande på t.ex. personer med stor muskelmassa, då muskler väger mycket i förhållande till volym och därför snabbt ger "för högt" BMI.
 
De går via en kurva, det kan dock vara svårt att göra en individuell kurva om man aldrig hälsoundersökts tidigare. När jag var 12 år hade jag varit på många såna undersökningar eftersom jag opererade bort min njure som barn, jämfört med jämnåriga som inte ens hade tidigare resultat att gå efter. Med de barnen fick sjuksystern utgå från någon allmän kurva antar jag.

Hur som helst, angående ätstörningar så fick jag när jag var 12 år höra att "Du kan inte gå upp mer i vikt" när jag var där, vägde 64kg som 167cm lång. Tror inte att det var enbart den kommentarens fel men det slog rejält snett och jag började försöka gå ner i vikt som 12åring på ett hälsosamt sätt (föräldrar har tävlat VM osv inom tyngdlyftning så var väldigt insatt på det där med hälsosamt), fortsatte tills jag var 13-14 och då blev jag så besatt av det och utveckalde en ätstörning som förstört flera år av min skolgång. Vilket är väldigt synd. (Tar upp det pga att jag inte oroat mig för mycket om min kropp förrän jag fick höra det av skolsyster, och då har vi alltid varit en hälsosam familj men har kraftiga föräldrar).
 
Min syster har en kille på 8, snart 9 år. Han är inte sådär gänglig som killar kan vara, han är grov och rejäl, men inte tjock. Han är verkligen inte tjock någonstans. Han har det efter sin pappa som också är grovt byggd. Han har spelat amerikansk fotboll på SM-nivå, är mer byggd åt det hållet alltså. Inte tjock, ingen mage, men grov.

Hursomhelst hade de hälsokontroll i skolan och syrran fick höra att sonen är för tjock. Jag fattade ingenting när jag fick höra det. Dels är han absolut inte tjock. Han är ju inte ens sådär småbarnsmullig som de kan vara, inget fett i ansiktet eller nåt. Sen är han väldigt aktiv, spelar hockey hela vintern och fotboll hela sommaren. Det är inte ett barn i riskzonen på något sätt. Hela familjen är väldigt aktiv och min syster ger verkligen inte barnen godis/kakor i onödan.

Det får mig bara att fundera på vilka mått de följer i skolan? Om de beskyller en sund elev för att vara tjock bara för att han inte är slank som de andra, utan mer grov och musklig. De är ju ändå i såpass ålder så de börjar fatta vad de hör. Det kan ju skapa rejäla problem. Jo jag förstår om man varnar om ett barn är stillasittande och har ohälsosam livsstil, men systersonen är tvärtom sån som aldrig
Min syster har en kille på 8, snart 9 år. Han är inte sådär gänglig som killar kan vara, han är grov och rejäl, men inte tjock. Han är verkligen inte tjock någonstans. Han har det efter sin pappa som också är grovt byggd. Han har spelat amerikansk fotboll på SM-nivå, är mer byggd åt det hållet alltså. Inte tjock, ingen mage, men grov.

Hursomhelst hade de hälsokontroll i skolan och syrran fick höra att sonen är för tjock. Jag fattade ingenting när jag fick höra det. Dels är han absolut inte tjock. Han är ju inte ens sådär småbarnsmullig som de kan vara, inget fett i ansiktet eller nåt. Sen är han väldigt aktiv, spelar hockey hela vintern och fotboll hela sommaren. Det är inte ett barn i riskzonen på något sätt. Hela familjen är väldigt aktiv och min syster ger verkligen inte barnen godis/kakor i onödan.

Det får mig bara att fundera på vilka mått de följer i skolan? Om de beskyller en sund elev för att vara tjock bara för att han inte är slank som de andra, utan mer grov och musklig. De är ju ändå i såpass ålder så de börjar fatta vad de hör. Det kan ju skapa rejäla problem. Jo jag förstår om man varnar om ett barn är stillasittande och har ohälsosam livsstil, men systersonen är tvärtom sån som aldrig sitter still.

Är deras metoder förlegade? Finns inget sunt förnuft alls? Kan de inte se att alla inte är stöpta i samma form?
 
Ja, jag vet att detta hände i skolan och det var en skolsyster, men det får stå för deras (eventuelllt) förlegade (?) mätmetod. Jag har också fått en upprörd förälder som kontaktade mig som lärare över en liknande sak men då hade skolsyster ringt upp mamman, barnet hlrde och visste inget. Men jag visste heller inget och höll inte med skolsystern. Så det må vara skolsysterns bild men inte skolans. Gå på skolsysterns chef, du behlver antagligen inte påverka lärarna för det kom ibte därifrån.
 
Har en vän som arbetar som socialsekreterare med barn och ungdomar. Hen berättade att socialtjänsten på deras ort nyligen blev överösta av anmälningar från elevhälsan gällande övervikt hos barn. Där hade skolsköterskorna gått en utbildning i ämnet och som resulterade i att de fokuserade (för) mycket på barns vikt.
 
Hade en kille i parallellklassnär jag gick i skolan som under en sådan hälsokoll fick höra att han var för överviktig. Killen i fråga hade rejäla ben (muskler), magrutor, rejäla muskler på armarna. Såg ut som en mindre hulken ungefär. Tror inte det är så ovanligt att man följer BMI. Vi har bekymmer med övervikt i landet men vi har också bekymmer med att vårdpersonal stirrar sig blinda på siffror. Klart det inte är bra att vara tjock men när man inte heller får träna så man får större muskler än snittet har man missat något på vägen.
 
Min syster har en kille på 8, snart 9 år. Han är inte sådär gänglig som killar kan vara, han är grov och rejäl, men inte tjock. Han är verkligen inte tjock någonstans. Han har det efter sin pappa som också är grovt byggd. Han har spelat amerikansk fotboll på SM-nivå, är mer byggd åt det hållet alltså. Inte tjock, ingen mage, men grov.

Hursomhelst hade de hälsokontroll i skolan och syrran fick höra att sonen är för tjock. Jag fattade ingenting när jag fick höra det. Dels är han absolut inte tjock. Han är ju inte ens sådär småbarnsmullig som de kan vara, inget fett i ansiktet eller nåt. Sen är han väldigt aktiv, spelar hockey hela vintern och fotboll hela sommaren. Det är inte ett barn i riskzonen på något sätt. Hela familjen är väldigt aktiv och min syster ger verkligen inte barnen godis/kakor i onödan.

Det får mig bara att fundera på vilka mått de följer i skolan? Om de beskyller en sund elev för att vara tjock bara för att han inte är slank som de andra, utan mer grov och musklig. De är ju ändå i såpass ålder så de börjar fatta vad de hör. Det kan ju skapa rejäla problem. Jo jag förstår om man varnar om ett barn är stillasittande och har ohälsosam livsstil, men systersonen är tvärtom sån som aldrig sitter still.

Är deras metoder förlegade? Finns inget sunt förnuft alls? Kan de inte se att alla inte är stöpta i samma form?

Det kan vara bra att de lyfter frågan om det finns en avvikelse. Sen om man kommer fram till att sonen är 'tjock' pga muskelmassa eller något annat så har man i så fall tagit reda på anledningen till avvikelsen. Hur ska skolpersonalen veta något om sonens levnadsvanor om de inte frågar?

När jag var runt 12 år trodde skolsyster att jag hade anorexia och kallade in mig, skolläkaren och min mamma på möte. Hon hade helt rätt i att jag var kraftigt underviktig. Tyvärr ställde de inte rätt frågor, så jag fick ingen hjälp. Min mamma var upprörd över frågan och menade att jag "åt som en häst" hemma.
Sanningen var dock den att hemma så var maten kraftigt ransonerad (mest silverte och x skivor hårt bröd, sällan lagad mat) och i någon period då jag var i extra onåd var jag förbjuden att äta något alls.

/V
 
Det kan vara bra att de lyfter frågan om det finns en avvikelse. Sen om man kommer fram till att sonen är 'tjock' pga muskelmassa eller något annat så har man i så fall tagit reda på anledningen till avvikelsen. Hur ska skolpersonalen veta något om sonens levnadsvanor om de inte frågar?

När jag var runt 12 år trodde skolsyster att jag hade anorexia och kallade in mig, skolläkaren och min mamma på möte. Hon hade helt rätt i att jag var kraftigt underviktig. Tyvärr ställde de inte rätt frågor, så jag fick ingen hjälp. Min mamma var upprörd över frågan och menade att jag "åt som en häst" hemma.
Sanningen var dock den att hemma så var maten kraftigt ransonerad (mest silverte och x skivor hårt bröd, sällan lagad mat) och i någon period då jag var i extra onåd var jag förbjuden att äta något alls.

/V
Nej självklart kan de inte veta något om honom, men de kan ju titta på hur han ser ut. Han har inte fett, är inte sådär småplufsig som de kan vara. Det går ju inte att bara utgå ifrån siffror. BMI funkar ju inte på vuxna heller.

Vad synd att inte tillfället blev ett sätt för dig att få hjälp i det läget.
 
Skolsköterskan har vi haft bra kontakt med eftersom dottern pga sjukdom gick ner 15 kg på kort tid, vägde som minst 44 till 170 cm. :cautious:

Men skolläkaren ville skicka mej till dietist för att lära mej att laga mat då hon tyckte sonen var för stor... :meh:
Hon trodde att vi åt onyttigt eftersom min son och jag är kraftigt byggd, men min man och dotter är mkt smala så det är inte riktigt kosten utan gener som ligger bakom det tror jag. ;)

Men BMI tror jag inte att dom pratat om....
 
Jag tycker det är en svår fråga. I min mening så är det bra att dom reagerar i tid om barn ligger över viktkurvan. Övervikt har blivit skrämmande vanligt idag, och acceptansen för vad som räknas som "normalvikt" verkar höjas hela tiden. Många ser en överviktig och mullig person som normalviktig, trots att det egentligen inte är så.

Det är ju jättesvårt att svara närmre på det utan att ha sett hur barnet ifråga ser ut, men jag tror att det helt enkelt handlar om att försöka bromsa eventuell övervikt i god tid.

Men jag är inte så kunnig när det gäller barn så jag måste fråga; är det vanligt att så unga barn börjar "bygga muskler"? Annars kanske det även handlar om det, att han ev ligger före i utvecklingen och att det kan bero på något fel som dom i så fall vill snappa upp i god tid? Jag trodde grabbar började bygga muskler först i puberteten. :confused: :o
 
Jag är också skeptisk till att man kan bygga så pass mycket muskler i så låg ålder, så att muskelvikten har någon avgörande betydelse. Då jag har en rund tjej själv så har jag rätt så bra koll på det här med bmi för barn, och jag måste säga att normalspannet är ändå ganska stort, relativt sett.
 
Har under i stort sett hela min grundskoletid fått höra att jag vägt för mycket och massa annat skit (tänker inte ta upp här, av folk som definitivt inte borde arbeta som skolsköterskor/kuratorer :wtf:). Men i alla fall, jag var väldigt tidig i puberteten och hade växt klart både på längden och bredden redan vid 10-11 års ålder. Har since then fått höra att jag varit överviktig. Är 162 cm lång och väger runt/strax under 55 kg. Storlek 164 cl/XS/S i kläder. Nu är jag visserligen inte sjukvårdsutbildad, men jag har med dessa mått konstigt nog aldrig känt mig överviktig i alla fall. :grin:

Tycker däremot att det är bra att skolan påtalar i tid om det verkligen är något, säg att en 10 åring är 160 cm och väger 75 kg, tycker jag absolut att man kan dra i nödbromsen och säga till. Men inte "långt innan något eventuellt brutit ut", som i mitt fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 158
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp