Bukefalos 28 år!

Vill skolan skapa ätstörningar och galen kroppsbild?

Tja jag kan ju bara säga vad barnläkaren på neonatalen sa förra veckan då vi gjort hjärtultraljud på Elvira. Hon blir tre månader denna veckan. Är född två månader för tidigt och vägde då 2226 gram. Nu vägde hon 4730 gram. Detta påpekade läkaren var oroande -all gråt betyder inte hunger sa han. Varpå han sa att bvc har blivit jätteduktiga på det här med tjocka barn, för de som blir tjocka som barn har betydligt högre benägenhet för att vara tjocka som vuxna men han ansåg att bvc ska hålla koll på vikten på henne

Jag såg nog ut som värsta fågelholken och kände mig lite stött, för 1. han frågade inte hur ofta hon äter. 2. han frågade inte vilken mängd heller (flaskbarn, så vi har ju stenkoll). 3. ja sen tror jag att jag med mitt femte barn har duktig koll på gråt och skrik och en hel arsenal av erfarenhet att ta till och definitivt inte matar på för säkerhets skull.
Nyfiken som jag är så var jag ju bara tvungen att dubbelräkna hur mycket ersättning hon dricker per dag och hon äter helt efter rekommendationerna, inte ens max. Det gjorde mig ännu mer irriterad.

Jag svarade läkaren att äldste sonen snart 16 år gammal vägde 3110 vid födsel, på ettårsdagen klockade han in på 13180 gram och 79 cm på bvc. Idag är han 180 cm lång och väger 55 kg. Övriga syskon är inte heller i närheten av något gram för mycket på kroppen. Så jag oroar mig inte för övervikt öht.

I övrigt blir jag ledsen då min 9åriga dotter berättar att hon är rädd för att bli tjock och kan inte äta ditten eller datten. Eller att hon inte kan ha vissa kläder för då ser man fet ut. Detta är inget hon hört hemifrån, hon har inga föräldrar som bantar eller på annat vis diskuterar sin vikt, eller tränar extremt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 158
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp