Bukefalos 28 år!

Vill veta ALLT om Kromfohrländer!!

giowanna

Trådstartare
Jag tror jag hittat RASEN :laugh:

Släthårig Kromfohrländer. :love: Verkar såklart vara det svåraste hårlaget att få tag på! Men jag har inga problem att ta mig till annat land för rätt valp! Tyskland är ju inte långt bort, där de härstammar från. ;)

Nu vill jag veta vad ni tror?
 
Sv: Vill veta ALLT om Kromfohrländer!!

Hmm, vad ska vi tro om vad? Det var lite otydligt det där ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta ALLT om Kromfohrländer!!

Har träffat cirka 5 st Kromfohrländer, dock alla strävhåriga (vilket jag tycker är mycket finare ;)). De verkar vara väldigt trevliga hundar i en bra storlek och fräckt utseende. Inga "jag älskar allt och alla"-hundar, rätt lugna och reserverade dock utan rädsla.
Vet ej hur de är när det kommer till träning/tävling men det är en ras som tilltalar mig rätt mycket i alla fall när det kommer till det där tufsiga utseendet och den härligt sträva pälsen.
Vad som avskräcker mig är hälsan, autoimmuna och immunmedierade sjukdomar förekommer inom rasen och det är inget som är kul varken för hunden, ägaren och plånboken. Antar att det beror på att genpoolen inte är särskilt stor.
 
Sv: Vill veta ALLT om Kromfohrländer!!

Appropå släthårig (som jag också tycker är snyggast) så ska det finnas, eller har i alla fall funnits, en dansk kennel som föder upp det hårlaget :) Var själv lite inne på den släthåriga varianten för några år sedan, blev dock en annan ras sen till slut i alla fall då det kändes lite för bökigt att importera.

Dreamwishes kennel här i Sverige har även importerat en släthårig så hårlaget kanske kommer hit också sen så småningom. Den danska kenneln heter/hette Alabadoster men vet dock inte om de fortfarande håller på som sagt men annars så finns ju Tyskland inte så långt bort ;)
 
Sv: Vill veta ALLT om Kromfohrländer!!

Är inte så insatt i rasen, och har inte träffat många alls utan endast två. Dessa har jag träffat på Rallylydnadskurs samt agilitykurs - en på varje. Båda har varit skälliga, den ana var aggressiv mot mina tikar och jag fick då be ägaren hålla avstånd och vågade inte ha någon av mina hundar lösa om den hunden var för nära. Problematiskt på tävlingsförberedande kurs :crazy:
Jag har fördomar om rasen efter det, och kommer inte släppa mina hundar med den skälliga, hanhundsaggressiva hund som är med på agilityn.. Men jag vet också att om jag träffar en icke aggressiv, skällig, opålitlig hund av samma ras kan inställningen ändras. ;) För övrigt ser de inte ut att väga mycket, lätta och spänstiga hundar i lagom storlek. Lycka till med letandet efter den perfekta valpen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 570
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi förlorade mycket hastigt och oväntat vår hund för några veckor sedan. Den värsta chocken och den akuta sorgen börjar lägga sig och vi...
Svar
18
· Visningar
2 189
Senast: Asko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 989
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 657
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp