Bukefalos 28 år!

Villig att betala i stallhyra.

Hej!

Jag hade inte betalt alls. Jag hade aldrig orkat ta alla pass själv. När jag var 20, visst. Nu? Inte en chans.

Hade det gått att göra som kollektiv, dvs att alla som stog i stallet delade på passen på ett organiserat vis kanske 1000 kr.

/Lavinia
Inte enbart till dig :)
Men det är ju bara till ens egen häst man gör i ordning allt ju. Dvs en box, 3 hö påsar och en vatten hink. Är jobbigare för kroppen att ta ett helt stall i veckan. Har 2 hästar och eget stall som totalt tar max en timme utan ridning att göra allt från mockning till skura vattenhinkar. Och jag har ändå kassa leder och är inte direkt effektiv. Har räknat in in/utsläpp också.
och "alla pass" är ju inte nödvändiga att åka ut till stallet för. frukost i hagen och kvällsmat vid insläpp/ nattning och lunchgrind i hagen.
man gör saker så komplicerade man vill men stall jobbet kan minimeras väldigt enkelt även om man gör allt själv.
 
Inte enbart till dig :)
Men det är ju bara till ens egen häst man gör i ordning allt ju. Dvs en box, 3 hö påsar och en vatten hink. Är jobbigare för kroppen att ta ett helt stall i veckan. Har 2 hästar och eget stall som totalt tar max en timme utan ridning att göra allt från mockning till skura vattenhinkar. Och jag har ändå kassa leder och är inte direkt effektiv. Har räknat in in/utsläpp också.
och "alla pass" är ju inte nödvändiga att åka ut till stallet för. frukost i hagen och kvällsmat vid insläpp/ nattning och lunchgrind i hagen.
man gör saker så komplicerade man vill men stall jobbet kan minimeras väldigt enkelt även om man gör allt själv.

Men det hänger ju lite på hur långt dit man har också. Har man typ 3,4 mil tur och retur som jag hade, vilket inte ens är speciellt långt här, så hade jag inte haft tid/möjlighet/råd att åka ut mer än gång/dag.
Va ju en annan sak när man hade hästarna hemma och bara knallade ut på morgonen o släppte ut+fodra och sen fixade resten när man kom hem från skola/jobb.
 
Inte enbart till dig :)
Men det är ju bara till ens egen häst man gör i ordning allt ju. Dvs en box, 3 hö påsar och en vatten hink. Är jobbigare för kroppen att ta ett helt stall i veckan. Har 2 hästar och eget stall som totalt tar max en timme utan ridning att göra allt från mockning till skura vattenhinkar. Och jag har ändå kassa leder och är inte direkt effektiv. Har räknat in in/utsläpp också.
och "alla pass" är ju inte nödvändiga att åka ut till stallet för. frukost i hagen och kvällsmat vid insläpp/ nattning och lunchgrind i hagen.
man gör saker så komplicerade man vill men stall jobbet kan minimeras väldigt enkelt även om man gör allt själv.
Det handlar inte ett dugg om att det är fysiskt jobbigt eller komplicerat utan om att det inte går att ha ett jobb/liv vid sidan av stallskötsel och resor till och från stallet. Förutom detta så lär det bli kaos om man inte organiserar fodringar+ ut- och insläpp och så måste man bo extremt nära för att minimera resorn annars är det helt ohållbart.
 
Oorganiserade stall leder ofelbart till gnäll, gnissel, klagomål, missunnsamhet, ohjälpsamhet och otrivsel bland det mkt speciella "hästfolket"... så inget jag frivilligt skulle söka mig till.

Been there, done that och lider fortfarande av sviterna efter det och hoppas fortfarande att någon gång kunna repa mig från det och komma igång i hästlivet igen. Men just nu 4-6 år senare tvivlar jag fortfarande på min 42-åriga häst- och stallkunskap.
 
Vet några som bara hyr box och hage och fixar in/ut och fodringar själv, ridbana finns och hyran ligger runt tusen lappen.
Dom åker till stallet på väg till jobbet och tar ut i hagen och ger hö sedan in på kvällen rider, fodrar och mockar.
 
Hade betalat en tusenlapp per häst förutsatt att stallet låg nära (max 5 min med bil) och hösilaget var av bra värden.
Jag fodrar morgon och kväll (07 och 21) och det finns hö kvar till nästa fodring.
Att åka och fodra lunch och em skulle jag aldrig hinna med, möjligtvis om jag säger upp mig från jobbet, men då har jag inte råd att ha hästar istället :p
 
Bor du nära stallet? Hur lång tid tar det för dig att ta dig dit, och med vilket färdmedel? Ska hästen i så fall gå med andra hästar, och behöver du därmed rätta dig efter andra hästägare och deras tider? Det tycker jag är frågor man får ställa sig själv om det är värt det att stå i ett stall liknande det här.

Jag stod i fem år i ett stall där jag gjorde allting själv. Där betalade jag en ren kallhyra på 500 kronor i månaden, och jag skulle nog kunna tänka mig att betala en kallhyra på allting mellan 500-1000 kronor om det för övrigt var ett bra stall. Sen vill jag gärna ha möjligheten att välja foder/strö själv, så det är inget som stör mig att det inte ingår från början. Det tog helt klart mindre tid att ta alla pass själv i ovan nämnda stall, än vad det gjorde när jag stod i ett kollektivstall och "var tvungen" att lägga massa tid på andras hästar, och andras idéer. Aldrig mer kollektivstall, kan jag ju definitivt säga. Idag betalar jag en kallhyra på 900 kronor/månad och har möjlighet att köpa till hö samt in- och utsläpp, brukar landa på strax över 1500 kronor allt som allt. Mockar själv och fixar foder till min egen häst. Inhandlar strö själv. Det tycker jag är en bra deal.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.

Hyrde jag hela stallet och bodde på gården kunde jag betalat.
Annars är det inte intressant för mig. Av de skäl som redan nämts.

Jag vill ha rutiner där hästarna sköts trevligt. Om alla ska fodra och ta in och ut sin egen kan det bli lite jobbig stallmiljö för hästarna. Det kan funka för en del hästar. Men vissa kommer stressa och det smittar av sig.
Miljön mina djur lever i är jag mån om ska vara trevlig.

Sen vill inte jag binda upp mig så mycket för att sköta en eller två hästar på bortaplanen. Det blir så "dyrt" i tid.
Då betalar jag hellre någon för servicen och lägger den tiden på annat.
Det kan jag däremot betala rätt dyrt för.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.

1500-1600kr kanske, 900 kallhyra och 6-700kr för höet!
 
Vem har tid att åka ut flera ggr per dag? Skulle vara om man bor precis bredvid då.
Men att sköta utsläpp, insläpp blir ju bara det två vändor per dag.
Och jag skulle inte vilja ha det ansvaret. Tänk om man blir sjuk etc.
 
Hehe. Precis sadar fungerar manga stall i England. Jattevanligt. Man betalar en avgift per manad for att fa tillgang till box, hage, ridbana, sadelkammare osv men skota hasten far man gora sjalv, dvs man maste aka minst 2 ggr per dag. Vi har iofs alltid gras i hagarna har, vilket underlattar. Daremot finns det aldrig ridhus och sallan skrittmaskin, det brukar bara finnas pa storre anlaggningar eller privata gardar. I mitt nuvarande stall fodras alla hastar av den som kommer forst pa morgonen, och vi har en regel att ingen hast far lamnas sjalv i hagen, vi hjalps ocksa at sinsemellan, men jag har varit med om stall dar sa inte ar fallet. Det ar ratt primitivt har - jag blev chockad nar jag forst flyttade hit men man vanjer sig... ;-)
Daremot finns mangder av "freelance grooms" att tillga, dvs folk som aker runt till olika stall och skoter de dagliga sysslorna at folk som jobbar eller ar pa semester, det ar manga som forsorjer sig pa det har.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.

Är det så att kompisen är helt själv i stallet?
För annars förstår jag inte varför man inte delar upp sysslorna. Krävs dock att någon tar tag i det och är ansvarig.
Sen kan priset ändå vara i högsta laget för kollektiv kan man tycka.
 
Vem har tid att åka ut flera ggr per dag? Skulle vara om man bor precis bredvid då.
Men att sköta utsläpp, insläpp blir ju bara det två vändor per dag.
Och jag skulle inte vilja ha det ansvaret. Tänk om man blir sjuk etc.

Men det är ju samma om du har häst hemma, oavsett hur sjuk du är så måste du ju se till att djuren sköts om, ingen skillnad.
För att ha hästen i ett kollektivstall så "krävs" ju att man bor nära.
Jag hyr ett litet kallstall tillsammans med en annan och vi sköter allt själva, det fungerar bra.
Säg att detta stall skulle ligga lika nära som mitt nuvarande, då skulle jag lätt kunna lägga 2000/mån på det, om det runt omkring var till belåtenhet. (stallkamrater/hästar/hagar mm)
Vi betalar nu 1500:-/mån utan ridbana, med hagmaterial, dynghantering och plogning.

Att då lägga till 500:- och få spolspilta, fikarum, WC/dusch och en stor utebana PLUS Ensilage det vore LYX för mig...... Nackdelen skulle vara det dyra ridhuset, men å andra sidan så finns utebana och då skulle jag kunna lasta och åka till ridhus när jag vill vara inne.
 
Men det är ju samma om du har häst hemma, oavsett hur sjuk du är så måste du ju se till att djuren sköts om, ingen skillnad.
För att ha hästen i ett kollektivstall så "krävs" ju att man bor nära.
Jag hyr ett litet kallstall tillsammans med en annan och vi sköter allt själva, det fungerar bra.
Säg att detta stall skulle ligga lika nära som mitt nuvarande, då skulle jag lätt kunna lägga 2000/mån på det, om det runt omkring var till belåtenhet. (stallkamrater/hästar/hagar mm)
Vi betalar nu 1500:-/mån utan ridbana, med hagmaterial, dynghantering och plogning.

Att då lägga till 500:- och få spolspilta, fikarum, WC/dusch och en stor utebana PLUS Ensilage det vore LYX för mig...... Nackdelen skulle vara det dyra ridhuset, men å andra sidan så finns utebana och då skulle jag kunna lasta och åka till ridhus när jag vill vara inne.

Ja precis. Det var ju det jag skrev- "SKulle vara om man bor precis bredvid då."
 
Men det är ju samma om du har häst hemma, oavsett hur sjuk du är så måste du ju se till att djuren sköts om, ingen skillnad.
För att ha hästen i ett kollektivstall så "krävs" ju att man bor nära.
Jag hyr ett litet kallstall tillsammans med en annan och vi sköter allt själva, det fungerar bra.
Säg att detta stall skulle ligga lika nära som mitt nuvarande, då skulle jag lätt kunna lägga 2000/mån på det, om det runt omkring var till belåtenhet. (stallkamrater/hästar/hagar mm)
Vi betalar nu 1500:-/mån utan ridbana, med hagmaterial, dynghantering och plogning.

Att då lägga till 500:- och få spolspilta, fikarum, WC/dusch och en stor utebana PLUS Ensilage det vore LYX för mig...... Nackdelen skulle vara det dyra ridhuset, men å andra sidan så finns utebana och då skulle jag kunna lasta och åka till ridhus när jag vill vara inne.
Fast det är ju rätt stor skillnad på att släpa sig ur sängen och släppa ut sina hästar, däcka några timmar, släpa sig ut och mocka, däcka igen och sen släpa sig ut och ta in jämfört med att behöva köra säg 5 km enkel väg flera gånger under dagen innan dessa saker ska utföras. Är man hemma kan man ju dessutom mocka en box gå in och vila. Packa några höpåsar gå in och vila. Mocka nästa box vila osvosv
Nätr jag har feber är jag ofta direkt trafikfarlig och ska hålla mig från vägarna i så stor utstärkcning som möjligt. Det är därmed lämpligt att ta dagens stallpass under en period när febern sjunker för en stund om alla passen ska göras av en själv finns inte den möjligheten.
I övrig thåller jag med tidigare talare. Stalplatsen låter mer eller mindre värdelös om man inte kan tänka sig att hjälpas åt alls.
 
Har man stall hemma är det ju ett livsval, själv har jag häst för att jag tycker det är roligt men har inte lust att vara livegen.
Ett sådant stall om man inte kan få till ett fungerande samarbete skulle därför inte vara intressant.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 362
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp