Bukefalos 28 år!

Villig att betala i stallhyra.

Piquer

Trådstartare
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.
 
Det finns ingen möjlighet att hjälpas åt med de dagliga passen? Blir ju en hel del åkande för alla om alla ska göra allting själva.

Om detta gick att lösa så att man slapp åka 4ggr/dag utan kanske 2 max 3 hade jag betalat runt 1200 beroende på hur mkt hösilage man använder.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.
Inte en krona. För att det ens ska vara värt att titta på stallet så behövs organiserat utbyte av tjänster så att man turas om att ta hand om passen. Max 1-2 stallpass i vecka och i så fall ska det vara max rimlig kallhyra+ rimlig foderkostnad för aktuellt område (500-2500) beroende på geografiskt område och vad som ingår i övrigt såsom ridhus, tvätt och torkmöjligheter, skrittmaskin,ridvägar, fikarum, förvaringsmöjligheter osv.
 
Håller med ovanstående, ett sådant stall är inte intressant över huvud taget på grund av att det saknas organiserad service. Jag tycker att hästarna som delar hage ska komma ut och in samtidigt, ingen ska lämnas ensam, och att hästar som delar stall ska fodras samtidigt. Och som ägare kan man ju inte åka fram och tillbaka flera gånger om dagen för att fixa, då blir det ett heltidsjobb att ha häst.

Det finns alltså väldigt stora nackdelar för både häst och ägare och stallets fördelar väger inte upp detta på långa vägar.
 
Jag skulle i dagsläget inte vilja hyra in mig på ett ställe där jag måste sköta in/utsläpp och fodringar själv. Det blir ju runt fyra gånger per dag, om jag till exempel har fem km dit blir månadskostnaden för enbart diesel MINST 1500 kr.
Om det inte går att lösa fodringen med automatik, men även då blir man väldigt låst i och med att man måste åka ut och släppa ut och in.

För tio år sedan däremot skötte jag allt själv, fick hyra de boxarna för 300 kr/st per månad.
 
Inte en krona. :p

Betala 1900 idag. Då ingår allt på vardagar utom göra sin mat och mockning.
Sen har vi en helgdag var 7e vecka själv. 2 ridhus, 3 ridbanor, terrängbana.
Dessutom ingår fri tillgång på grovfoder och halm :p Så det skulle inte locka mig.
 
Inte ens om det var gratis skulle jag flytta till ett sådant stall,
Eller jo kanske om jag var arbetslös utan något att göra om dagarna. och väldigt nära.
Kanske skulle kunna tjäna en slant på att göra de andra inackorderades sysslor.

Betalar idag 2200 förinkl mat/strö och fullservice exkl mockning alla dagar i veckan, Inga stallpass alls.
Ridhus med full hinderpark och ridbana
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.

Hur långt har du till stallet, och är det möjligt för dig att sköta alla sysslor på egen hand? Med allt som trots allt ingår tycker jag väl att boxplatsen i sig själv är värd ca 500 kr/månad. Lägg sedan till vad fodret kostar. Hagar, ridbana, toalett - allt detta kostar ju trots allt en slant att underhålla!
 
Alltså jag står i ett stall som är helt kollektivt, vi har ett snitt på 1,5 fodringar per vecka och det är knappt ska jag säga. Här ingår en box, hagar samt alla el till det stall vi står med tillhörande utrymmen. Vi har uppvärmda utrymmen såsom sadelkammare, fikarum, torkrum för täcken, omklädningsbod med tillhörande garderober, upplyst ridbana och även tillgång till ridhus fast då till en extra kostnad. Självklart finns varmt och kallt vatten även tvättmaskin.

Rutinerna är välutvecklade, passen går oerhört snabbt och det är lättarbetat. Vi betalar 1200 kr per månad för en box, om man inte väljer en stor box som kostar 1400 kr.

Så utan rutiner kan det bli oerhört svårt att tycka något om vad det kan vara värt. MEN te x ett fullt fungerande kollektiv i samma stall så mellan 1500-2000 kr beroende på fodrets kvalitet.
 
För att vara tvungen att ta alla pass? Mja.. alltså, i dagsläget skulle det inte vara värt många kronor för mig - om det inte låg nästgårds.

När jag stod i kollektivstall betalade jag 750:-. Då ingick box och hage, utrymme att förvara foder och strö och upplyst ridbana. Inget ridhus i närheten. Foder och strö fick var och en köpa in själv.

Passen delades upp mellan 7 boxar, man hade ett helt helgpass per box.
 
Hej!

Jag hade inte betalt alls. Jag hade aldrig orkat ta alla pass själv. När jag var 20, visst. Nu? Inte en chans.

Hade det gått att göra som kollektiv, dvs att alla som stog i stallet delade på passen på ett organiserat vis kanske 1000 kr.

/Lavinia
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.
500 spänn typ.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.

Jag skulle vilja ha betalt för att stå i ett stall jag behöver åka till fyra gånger om dagen :eek:

Hästen som i så fall skulle komma på fråga att installas under sådana förhållanden får iofs aldrig lunch (eller snarare får hö i samband med utsläpp) och skulle säkert kunna få en klumpfodring även vid insläpp utan problem. Och har man en sådan häst så känns det ju lite mer rimligt, men ändå, har folk inte jobb de måste vara på?
 
Jag stog i ett sånt stall, fast utan hö som ingick. Vi löste det genom att dela upp tjänsterna mellan oss som stod där, men skulle det inte vara möjligt skulle jag bara kunna tänka mig stå där om jag bodde typ granne med stället och inte hade något att göra på dagarna. ;)
I det stallet betalade vi 1200 i månaden, alltså utan hö som ingick.
 
Tack för alla era svar, det var detta jag misstänkte, & kommer framföra dessa synpunkter.

Är en bekants stall och de tar idag 2500kr/mån. Väldigt många som svarar på deras annons (där dom ej skrivit ut priset, endast fint stall på en fin anläggning för en billig peng)
Folk hör inte av sig igen när d får reda på priset.

Helinakorderingsstall (samma standard) runt omkring ligger på ca 3500kr inkl ridhus, & tränare som kommer 1dag/veckan.
 
Vad är ni villiga att betala i stallhyra, ( Box & endast höensilage ingå, ej spån) iaf ni måste göra all stalltjänst på egenhand, dvs, ut, lunch, in, nattning, mockning, hökassar, städa stall, fylla vatten i hagar.

Stallet är av varmstall, spolspilta, fikarum, boxar med skjutdörr, vattenkoppar, WC/dusch, täckesrum med fläkt, utebana 20*60, 5min skrittavstånd till ridhus (500kr) mån/häst.

Stallet ligger 8mil från större stad.
hade jag kunnat få det och ha mina 2 hästar i stor hage för 700kr per häst så vore jag väldigt glad :). Är mycket mer än vad jag har hemma i stallet och hade gärna tagit alla pass själv om det inte betydde att jag behövde anpassa mig efter ngn annan.
Är ju bara att åka ut 2 ggr om dagen för in/utsläpp och fordringar. Lunch hö kan ju ges med timer på grind.
Hade jag haft bra inkomst hade jag kunnat tänka mig att betala mer men för mig är 700kr max.
Hade dock haft halm inklusive och att hö köps själv.
 
Tack för alla era svar, det var detta jag misstänkte, & kommer framföra dessa synpunkter.

Är en bekants stall och de tar idag 2500kr/mån. Väldigt många som svarar på deras annons (där dom ej skrivit ut priset, endast fint stall på en fin anläggning för en billig peng)
Folk hör inte av sig igen när d får reda på priset.

Helinakorderingsstall (samma standard) runt omkring ligger på ca 3500kr inkl ridhus, & tränare som kommer 1dag/veckan.
Haha! :rofl: jag betalade inte ens 900 för att stå på en liknande anläggning med nybyggt ridhus, padock, fodringar och ibland in/utsläpp. Inget hö eller strö bara. 5 mil från stor stad.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 362
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp