Bukefalos 28 år!

Vilodagar eller inte?

Melrose

Trådstartare
Vad tycker ni om sk. vilodagar? Min häst (8 år, fullt frisk) brukar inte ha några direkt vilodagar, idag tänkte jag istället skritta ut vilket jag gör ibland. Jag broddade på alla 4 och sen började jag rida min lilla tur på en halvtimme som jag tänkt. Iaf så var det otroligt halt idag, ej sandat där jag skulle rida, så jag vände efter bara en kort stund och var ute ca 15 min och skrittade. Kom tillbaka till stallet och funderade på att gå in i ridhuset en stund, men tänkte att jag inte ville rida där igen eftersom tanken bar ju att vi skulle komma ut idag.
Iaf poängen ;) nu har jag lite dåligt samvete :( Iof tror jag inte hästen tar skada av att vila en dag, och såhär på vintern blir det ju svårt att komma ut ibland. Skulle ni ridit en sväng i ridhuset också? Har nu några vilodagar till era hästar?

Min häst schema den här veckan för övrigt var ungefär:
D1 Rida ut 60 min
D2 Dressyrlektion 60 min
D3 Rida ut/Ridhus
D4 Hoppning 60 min
D5 Rida ut
D6 Dressyr 50 min
D7 Idag skritta ut 15 min
 
Sv: Vilodagar eller inte?

jag tycker ditt schema ser bra ut, en vilodag behöver ju inte vara att stå i hagen 8 timmar för att sedan stå i boxen resten av dygnet.

Det är väl kul att kunna bara skritta ut och njuta tillsammans med hästen, jag tror hästen trivs med att man emellan alla krav man ställer på den tar ett kravlöst ridpass.

Sen tycker jag inte du behöver ha dåligt samvete om hästen får stå heller, jag varierar min hästar och låter dom ha lite vilo pauser då och då istället för en hel sommar. tex 8 veckors träning men 1 vilodag var 14de dag och sedan 4 dagars vila, men jag skrittar mina hästar mycket.

jag har inget ridhus så nu under vintern så rids dom inte så intensivt. 30-40 min pass på åkern ca 4 dagar i veckan då skritt och lite trav, men det beror ju på vädret ;)
 
Sv: Vilodagar eller inte?

jag tycker ditt schema ser bra ut, en vilodag behöver ju inte vara att stå i hagen 8 timmar för att sedan stå i boxen resten av dygnet.

Det är väl kul att kunna bara skritta ut och njuta tillsammans med hästen, jag tror hästen trivs med att man emellan alla krav man ställer på den tar ett kravlöst ridpass.

Sen tycker jag inte du behöver ha dåligt samvete om hästen får stå heller, jag varierar min hästar och låter dom ha lite vilo pauser då och då istället för en hel sommar. tex 8 veckors träning men 1 vilodag var 14de dag och sedan 4 dagars vila, men jag skrittar mina hästar mycket.

jag har inget ridhus så nu under vintern så rids dom inte så intensivt. 30-40 min pass på åkern ca 4 dagar i veckan då skritt och lite trav, men det beror ju på vädret ;)

Ok, skönt att höra :)
 
Sv: Vilodagar eller inte?

jag tycker verkligen ditt schema ser bra ut o du behöver inte ha dåligt samvet :)!!!
mina går varannan dag nu på vinter då jag här ute på landet inte heller har tillgång till ridhus. dom dag dom inte rids/körs kan jag leka med dom i hagen eller longera eller så men dom tycker de e skönt med vila ibland dom oxå ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 106
Senast: Amaranthe
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 290
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp