Bukefalos 28 år!

Natasja

Trådstartare
Vad har era travare för vilopuls?

Ni som köpt den nya pulsmätaren har ju guldläge att kolla upp det!

Min fyraåring har 29-30 normalt, har dock inte haft möjlighet att kolla en hel natt.

Har hört talas om att Varenne har/hade 24!
 
Sv: Vilopuls?

Jag har bara testat den under att jag masserade pållan en timme i går. Då var snittet ungefär 33 slag/min.
Jag har en tabell med normalpulsar där det det står följande:

Normalpuls:
Hingst 26-35 slag/min
Valack 31-39 slag/min
Sto 32-40 slag/min

Så det är intressant vilket kön hästen har också när man pratar puls.
 
Sv: Vilopuls?

Vad har era travare för vilopuls?

Ni som köpt den nya pulsmätaren har ju guldläge att kolla upp det!

Min fyraåring har 29-30 normalt, har dock inte haft möjlighet att kolla en hel natt.

Har hört talas om att Varenne har/hade 24!

Tillägger att det är ett sto!
 
Sv: Vilopuls?

Har läst att Jaggen har(hade kanske?) 19 i vilopuls!
 
Sv: Vilopuls?

Jag har en tabell med normalpulsar där det det står följande:

Normalpuls:
Hingst 26-35 slag/min
Valack 31-39 slag/min
Sto 32-40 slag/min

Så det är intressant vilket kön hästen har också när man pratar puls.

Gäller de siffrorna för travare eller för hästar i allmänhet? De låter ganska höga.
 
Sv: Vilopuls?

Den tabellen kommer från samma dokument som den i Konies tråd om att träna med pulsmätare och handlar framför allt om travhästar även om en del andra grenar berörs ytligt.
 
Sv: Vilopuls?

Vet inte om man man ska lita 100% på siffror....Ska man ? Vi har en som ligger på 45 som normalt. Stiger inte mycket under ett hårt lopp ens..... Men har alltid legat runt 45 under sina tävlingsår, är nu 10.
 
Sv: Vilopuls?

Jag har aldrig haft någon med över 35 i puls (sedan jag började pulsa) så jag har ingen erfarenhet av hästar med högre puls.
 
Sv: Vilopuls?

Vi trodde inte på det när hon kom till oss som 7 åring, men hon ligger fortfarande likadant nu som 10 åring. Skumt är också att hon maxar på 73 efter lopp..... Har vad jag vet inte kommit upp i högre och då har jag kollat med tränaren som hade henne förut också. Brukar dock vara nere på hennes normala värden efter 20 minuter igen. Så hennes återhämtning tycks vara bra i alla fall......

Någon som har en susning om hur det kan komma sig att hon inte går upp i loppen? Själv har jag ju blivit van vid det och har inte funderat riktigt på det förren nu. Kan tillägga att hon startat på V75:an ett antal gånger med bra placeringar så det är ingen B-lopps häst ddirekt....
 
Sv: Vilopuls?

Antingen så är den sjuk och det väl inte så troligt om hon dög på V75, eller så brukar den sig inte.

Vad menar du med maxar på 73? Efter hur lång tid?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilopuls?

Hur ser denna nya pulsmätare ut o hur många tusen kostar den?

Det är en klocka (tidtagarurs storlek) med trådlös förbindelse till sändaren som sitter på ett elastiskt band runt hästen + hastighetsmätare att montera på vagnen. Man får också med programvaror till datorn så att du kan lägga in pulskurvor mm. Kostar strax under 5000 kr.
 
Sv: Vilopuls?

Max-puls = den maximala puls hästen har, kan bara mätas under ansträngning då den sjunker direkt när man sänker farten.

Om pulsen sjunkit till 73 efter ett antal minuter så visar det att hästen återhämtar sig bra efter lopp eller att den håller igen och inte tar ut sig.

För att veta vilket av det måste man ha två pulsvärden vid olika tidpunkter att jämföra med.
 
Sv: Vilopuls?

Hon har alltid återhämtat sig helt på 20 minuter. Pulsen är tagen med pulsmätare (olika som gett samma värden). Har återhämtnings % på diskett som jag inte hittar i byggröran här hemma.
Hon dög klart till V75 då hon startad där ett större antal gånger under åren, har ett "bokslut" på dryga 850 000:- nu som pensionerad.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 032
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 858
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 559
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp