Bukefalos 28 år!

Vilt hos veterinären

Piek

Trådstartare
Konstig rubrik kanske hehe.
Men jag sitter och kollar på Veterinärerna på tv där de just fick in en skadad svan.
Tanken slog mig då hur funkar det om man hittat skadade vilda djur och tar dem till veterinären? Blir den som lämnar in djuret betalningsskyldig tex?
 
Här tog dom inte ens emot fågeln som jag hade kört på och ville lämna in. Jag hade betalt för den om dom bara hade tagit den.
 
Jag hittade en väldigt svårt skadad iller/mård vaddetnuvar utanför vårt hus för en massa år sen. På med skyddshandskar (den stackars kraken var halvblind av skador i ansiktet och högg hejvilt omkring sig :( ) och upp med den till vår vetstation. Den var så svårt skadad att den fick avlivas, vilket vår vet skötte snabbt och snyggt och utan kostnad för oss (hade betalt om det behövts). Sorgligt men underbart att den stackaren slapp lida mer och självdö...
 
Konstig rubrik kanske hehe.
Men jag sitter och kollar på Veterinärerna på tv där de just fick in en skadad svan.
Tanken slog mig då hur funkar det om man hittat skadade vilda djur och tar dem till veterinären? Blir den som lämnar in djuret betalningsskyldig tex?

Överallt där jag har jobbat har man tagit emot och avlivat skadade vilda djur utan kostnad men ej behandlat. Men finns säkert ställen där den som lämnar in djuret får stå för avlivningskostnaden.

För att kunna behandla ska det dels finnas möjlighet till rehabilitering hos någon med tillstånd, dels ska det vara etiskt försvarsbart och dels ska någon vara villig att stå för kostnaden.
 
@Ainon tack för svaret! Jag lämnar mycket hellre in ett skadat djur för avlivning än att djuret ska behöva lida.
Så som lagarna ser ut så får man väl inte avliva ett vilt djur om man inte är jägare? Och vem vet hur länge man får vänta på jägaren...
 
Konstig rubrik kanske hehe.
Men jag sitter och kollar på Veterinärerna på tv där de just fick in en skadad svan.
Tanken slog mig då hur funkar det om man hittat skadade vilda djur och tar dem till veterinären? Blir den som lämnar in djuret betalningsskyldig tex?
Det här hände för säkert tio år sedan: Jag var på väg till en kompis i Bagarmossen. Utanför hennes hus hörde jag ljud; fasansfulla skrik, hundskall och människor som skrattade. Det var några ungdomar som hetsade en hund att anfalla en igelkott. För att göra en lång historia kort, tog jag igelkotten till djursjukhuset där. Jag sa att jag kunde betala för avlivningen (kotten var så illa däran), men det behövde jag inte. Men skriken från igelkotten glömmer jag aldrig.
 
@Ainon tack för svaret! Jag lämnar mycket hellre in ett skadat djur för avlivning än att djuret ska behöva lida.
Så som lagarna ser ut så får man väl inte avliva ett vilt djur om man inte är jägare? Och vem vet hur länge man får vänta på jägaren...

Du får avliva vilda djur, även fredade, av djurskyddsskäl, du behöver ej vara jägare, veterinär el liknande. Såklart ska detta göras snarast möjligt och på lämpligast sätt. Det ska anmälas till jakträttsinnehavaren, samt polis om det är utanför jaktsäsongen för arten eller såklart om arten är konstant fredad.
 
Du får avliva vilda djur, även fredade, av djurskyddsskäl, du behöver ej vara jägare, veterinär el liknande. Såklart ska detta göras snarast möjligt och på lämpligast sätt. Det ska anmälas till jakträttsinnehavaren, samt polis om det är utanför jaktsäsongen för arten eller såklart om arten är konstant fredad.

Tack då är det lite klarare!
Vet när en kompis med jaktlicens syster körde på ett rådjur var det knappt att han fick åka ut och skjuta det utan det var ansvarig jägare som skulle göra det. När de sen inte fick tag på denne jägaren fick han det godkänt av polisen att få skjuta.
 
Eftersom man får betala själv för upphittade tamdjur som är skadade så antar jag att man får betala även för vilda djur om man tar dem till veterinären. Jag har tagit hand om många hemlösa katter och jag har fått betala för den vård de har behövt. Även avlivning har jag fått betala vid de tillfällen det har varit det bästa för katten.
Det tycker jag är ganska självklart visserligen för annars hade ju folk kunnat säga att deras påkörda katt är en hittekatt och fått vården gratis som annars hade kostat multum.
 
Tack då är det lite klarare!
Vet när en kompis med jaktlicens syster körde på ett rådjur var det knappt att han fick åka ut och skjuta det utan det var ansvarig jägare som skulle göra det. När de sen inte fick tag på denne jägaren fick han det godkänt av polisen att få skjuta.
När min syster körde på ett rådjur för nåt år sen åkte hennes man ut och avlivade det. Men han sköt det inte då det var inom område bland hus, så han avlivade med kniv. Han är jägare. Givetvis måste man kontakta markägaren, men man får avliva ett allvarligt skadat djur akut själv om man har kunskapen och inte får tag på markägaren direkt.
 
Det här hände för säkert tio år sedan: Jag var på väg till en kompis i Bagarmossen. Utanför hennes hus hörde jag ljud; fasansfulla skrik, hundskall och människor som skrattade. Det var några ungdomar som hetsade en hund att anfalla en igelkott. För att göra en lång historia kort, tog jag igelkotten till djursjukhuset där. Jag sa att jag kunde betala för avlivningen (kotten var så illa däran), men det behövde jag inte. Men skriken från igelkotten glömmer jag aldrig.
Du passade inte på att ta ungdomarna till veterinär för avlivning i samma veva?
 
Nödvändigt, tyckte jag. De bara skrattade när jag sa åt dem.
Det är ett så fruktansvärt sjukt beteende som jag tycker är rent skrämmande. Psykopater börjar i regel med djur innan de ev. går över till att ge sig på människor i stället. Bra att markera för de små asen att det inte är ok någonstans. Följer polisen upp såna saker eller struntar dom i det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 330
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 112
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp