Bukefalos 28 år!

Vilt hos veterinären

Här i Dalarna finns det en viltjour som tar emot skadat vilt och behandlar eller avlivar om det behövs. Jag körde dit en harunge som jag hittade i trädgården. Hörde något konstigt ljud,kikade ut och såg 2 skator flyga och dyka mot marken,sprang ut och då ligger det en harunge och trycker i gräset och den är ganska skadad. Ringde kommunen som kopplade till polis,som sa typ att vi gör inget åt det,lägg tillbaka den igen så får naturen sköta det! :eek: Som om jag skulle kunna lägga tillbaka det lilla livet som skrikit för full hals ut till skatorna igen? Aldrig!

Gjorde efterlysning på Facebook,och fick då svar att ett djurgymnasium ev kunde ta emot,så var på g att ringa dom,men i samma veva så fick jag att det fanns en viltjuour som jobbade med just detta,så ringde dit,och vi var välkomna på direkten. Tyvärr överlevde den inte,men vi försökte.

Man kan googla på viltjour och sitt län tex så bör man få upp information. Ville bara meddela att det oftast finns hjälp,trots att själva veterinären nekar.
 
Senast ändrad:
Viltrehabiliterare + län kan man också söka på. Jag har våran närmaste inlagd i mobilen,man vet aldrig vad man stöter på ute i naturen.
 
När jag var liten hittade vi barn en anka som var skadad som vi tog hem så pappa tog den till en veterinär som bodde i byn. Ankan var så dålig att den fick avlivas. Pappa var beredd att betala, men veterinären tyckte att han inte behövde det eftersom det var ett vilt djur.

Är säkert olika hur veterinärer hanterar det.
 
När det gäller vilda djur får man inte ta hand om dem hur som helst, finns en tidsgräns på 48 timmar om jag inte är helt ute och cyklar (amningshjärna...) som den som inte är viltrehabiliterare får ha ett vilt djur i fångenskap. På den tiden hinner få djur bli friska även om de får veterinärvård, och att vara i fångenskap är dessutom otroligt stressande för ett vilt djur. Därför kan de flesta veterinärer endast bistå med avlivningshjälp när det gäller små vilda djur tex ekorre, harunge mfl. Det brukar man inte ta betalt för. När det gäller trafikskadat större vilt såsom rådjur, älg mfl måste man ringa polisen och anmäla skadan och de ringer sedan ut jägare om djuret sprungit från platsen. Viltet tillhör den som har jakträtten på marken så ett skadat rådjur el liknande får du inte bara ta med dig!
Det kan vara svårt för en "lekman" att se det som humant att avliva skadade vilda djur som "borde" gå att laga, men ur djurskyddsskäl är väl det bästa. Sen kan det ju låta hårt att låta naturen ha sin gång och låta en harunge bli uppäten av skator men det är ju faktiskt det går till på riktigt i den hårda verkligheten... Det är inte meningen att alla harungar ska bli vuxna, det skulle inte finnas mat åt alla om sådant inte hände.
 
För kanske... 15 år sedan? hade min kompis familj en pool/damm på sin baksida. Där brukade det varje dag komma två änder, ett par. När vi matade dem upptäckte vi en dag att något var fel med honan. Det var så mycket mat runt henne hela tiden, flöt i vattnet. Då såg vi att hon hade ett hål i halsen in till matstrupen... Vi höll på att svimma. Det blödde inte eller så, var nog gammalt, men var rätt stort för att vara på en and. Vi plockade upp anden ur poolen och la henne i en transportbur för hundar och åkte till den lokala veterinären. Han sydde ihop såret och strupen och vi fick ta med henne hem igen, han tog inte betalt för detta men vi hade med oss våran månadspeng både jag och kompisen.
Sen bodde andhonan i en utebur för kaninen i några dagar (alltså med än 48 timmar...:P), hon gick där och betade och varje dag kom hanen och hälsade på. Jag kommer inte ihåg hur det var med stygnen, men hon blev utsläppt sen i alla fall och andparet fortsatte att komma till poolen varje dag på lite kvällsfika :)
 
För kanske... 15 år sedan? hade min kompis familj en pool/damm på sin baksida. Där brukade det varje dag komma två änder, ett par. När vi matade dem upptäckte vi en dag att något var fel med honan. Det var så mycket mat runt henne hela tiden, flöt i vattnet. Då såg vi att hon hade ett hål i halsen in till matstrupen... Vi höll på att svimma. Det blödde inte eller så, var nog gammalt, men var rätt stort för att vara på en and. Vi plockade upp anden ur poolen och la henne i en transportbur för hundar och åkte till den lokala veterinären. Han sydde ihop såret och strupen och vi fick ta med henne hem igen, han tog inte betalt för detta men vi hade med oss våran månadspeng både jag och kompisen.
Sen bodde andhonan i en utebur för kaninen i några dagar (alltså med än 48 timmar...:P), hon gick där och betade och varje dag kom hanen och hälsade på. Jag kommer inte ihåg hur det var med stygnen, men hon blev utsläppt sen i alla fall och andparet fortsatte att komma till poolen varje dag på lite kvällsfika :)

Vilken söt historia!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 330
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 113
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp