Bukefalos 28 år!

Vindfleece

Ajda

Trådstartare
Vill köpa barnen varsin vindfleece.
Vet ni vilka affärer eller kedjor som säljer sånna förutom P.o.p? Dom har ju rabatt på sina nu men 800kr (+ frakt) för 2 stycken fleecetröjor är hiskerligt dyrt i mina ögon.
 
Vill köpa barnen varsin vindfleece.
Vet ni vilka affärer eller kedjor som säljer sånna förutom P.o.p? Dom har ju rabatt på sina nu men 800kr (+ frakt) för 2 stycken fleecetröjor är hiskerligt dyrt i mina ögon.


Jag är ett sådant ull freak som bara använder ullkläder till barnen större delen av året (september/oktober-maj

så jag tipsar om denna istället.

http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=104-126-138&mall=lista.php&id=2269

Den är lite tovad, men inte riktigt som polarn o pyrets. Mjukare och goare.

eller denna, den använder vi som ytterlager nu. Perfekt i vår. Går även använda som tröja under skalkläder.

http://malmooutdoor.se/klader/mellanlager/ull/jr-twist-cerise


Miljövänligare än vanlig plastfleece som är en stor miljöförstörare i vår natur (släpper ut massor av plastpartiklar varje gång den tvättas). Ullkläder behöver man inte tvätta särskilt ofta (jag har inte tvättat det som används som lager 2 sen i oktober) utan man hänger ut på vädring och då rengör ullen sig själv. :)

Värmer bättre och ullen reglerar kroppstemperaturen så barnet blir aldrig svettig. Dessutom värmer ullen även när den är blöt det gör inte plastfleece. :)
 
Jag är ett sådant ull freak som bara använder ullkläder till barnen större delen av året (september/oktober-maj

så jag tipsar om denna istället.

http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=104-126-138&mall=lista.php&id=2269

Den är lite tovad, men inte riktigt som polarn o pyrets. Mjukare och goare.

eller denna, den använder vi som ytterlager nu. Perfekt i vår. Går även använda som tröja under skalkläder.

http://malmooutdoor.se/klader/mellanlager/ull/jr-twist-cerise


Miljövänligare än vanlig plastfleece som är en stor miljöförstörare i vår natur (släpper ut massor av plastpartiklar varje gång den tvättas). Ullkläder behöver man inte tvätta särskilt ofta (jag har inte tvättat det som används som lager 2 sen i oktober) utan man hänger ut på vädring och då rengör ullen sig själv. :)

Värmer bättre och ullen reglerar kroppstemperaturen så barnet blir aldrig svettig. Dessutom värmer ullen även när den är blöt det gör inte plastfleece. :)

Vindfleece tycker jag är bra för den kan man ha som jacka vårdagar och kyligare sommarkvällar och dagar. Den värmer ju extra bra eftersom den är vindtät. Ull funkar bäst under andra kläder tycker jag. Lite smutskänslig också om man har den som ytterlager.
 
Vill köpa barnen varsin vindfleece.
Vet ni vilka affärer eller kedjor som säljer sånna förutom P.o.p? Dom har ju rabatt på sina nu men 800kr (+ frakt) för 2 stycken fleecetröjor är hiskerligt dyrt i mina ögon.
Kappahl har tror jag.
 
Vet att Kappahl har haft förut, men kikade på deras hemsida utan framgång.

Går emot strömmen och är inte jätteförtjust i lager-på-lager.
Eller jo, i tanken är det jättebra! Men när en 4 åring som helst ska ta på sig själv på dagis och en 6 åring som vill skynda sig ut på rasterna och inte ens stänger jackan så vill vi ha det enkelt. Vindfleece funkar som jacka varmare vårdagar.
Ull är bra under en jacka men sissodär utan (tycker jag).
 
@Ajda Har du provat Stadium? Deras Everest windstopperfleece har vi kört flera år. De är släta på utsidan och blir nästan som en softshell jacka. Det blir inte lika smutskänsligt som vanlig fleece. Vi är nöjda med dem. Aningens billigare än pop, 349kr st.

Mvh Miks
 
Vindfleece tycker jag är bra för den kan man ha som jacka vårdagar och kyligare sommarkvällar och dagar. Den värmer ju extra bra eftersom den är vindtät. Ull funkar bäst under andra kläder tycker jag. Lite smutskänslig också om man har den som ytterlager.

Fast då har du inte använt bra ull ;) och varför kan man inte använda jacka i kokt ull på våren/sommaren? Har du provat? Dom är gjorda för att vara ytterplagg.

Vi använder Ivanhoe jackan som ytterlager nu under vintern, under har vi en ullfleece tröja plus ull underställ barnet är varm och go. Fryser aldrig!
Nu när det är varmare används bara jackan från Ivanhoe plus ullunderställ. Står emot väta, vindtät och värmer bra. Bättre än vindfleecen och barnet blir inte svettig som i vindfleecen.

Att ull är känslig för smuts har du nog uppfattat fel, snarare tvärtom. Jag har haft vindfleece förut ALL smuts fastnade och blev fläckar.
Medan ullkläderna som jag använder som ytterlager (kokt ull på både jacka och byxor), låter man torka och sen borstar bort smutsen. Allt bara rinner av.

Som sagt jag har inte tvättat kläderna sen dom köptes i oktober och dom har inga fläckar trots lek i lera, annan gegga, mat mm.

Tvättar man ullkläder rätt, med ulltvättmedel som bevarar lanolinet (ev. Kurar ibland) så rinner all smuts praktisk taget av. :)
 
Vet att Kappahl har haft förut, men kikade på deras hemsida utan framgång.

Går emot strömmen och är inte jätteförtjust i lager-på-lager.
Eller jo, i tanken är det jättebra! Men när en 4 åring som helst ska ta på sig själv på dagis och en 6 åring som vill skynda sig ut på rasterna och inte ens stänger jackan så vill vi ha det enkelt. Vindfleece funkar som jacka varmare vårdagar.
Ull är bra under en jacka men sissodär utan (tycker jag).

Fast då har du inte provat rätt ullkläder ;) Det finns en uppsjö av ullkläder för olika ändamål. Och plastfleecen "härstammar" från ullfleecen (fleece är egentligen en tyg kvalité).
Så det finns ullkläder som har damma egenskaper (fast bättre) som vindfleecen.
Kokt ull är gjorda för ytterplagg. Samma material används i ullkappor.

Det är ingen skillnad att slänga på sig en ivanhoe jacka i kokt ull än vindstopperfleece... Det är samma princip med dom.
Förutom att ivanhoe jackan värmer bättre, blir inte lika smutsig, miljövänligare mm. :)
 
Här är sonen i ivanhoe jackan och ett par ullskalbyxor i -10 grader.

Han var den enda som inte frös av 4 barn, mest rörlig och torrast när han kom hem :)

20150117_135346_54f3a2b0e087c3143e493820.jpg
 
Här är sonen i ivanhoe jackan och ett par ullskalbyxor i -10 grader.

Han var den enda som inte frös av 4 barn, mest rörlig och torrast när han kom hem :)

20150117_135346_54f3a2b0e087c3143e493820.jpg
Jag hade fått panik på de där kläderna! Sorry! Snön sitter ju i kockor och allt kommer hamna på hallgolvet när man kommer in! :nailbiting:

Jag tycker bättre om kläder i material där snön inte fastnar. Jag förstår en del av grejen med ull men inte fullt ut.

Tur vi gillar olika :)

Mvh Miks
 
Later ju jättebra med ullkläder och sa farligt dyra var dom inte heller. Fast just som Miks skriver sa vill jag nog ha ngt som inte snön fastnar pa längst ut. Men under och när det inte är snö ska jag prova nästa gang vi behöver ngt nytt.
 
Vi har provat både Åhléns och pop. Jag är inte jättenöjd med någon... Jag gillar mudden i ärmslutet på pop, men modellen är fel för mina barn eg, med långa ärmar och kort kropp, mina barn är mer tvärt om... Åhléns är bättre i modellen men saknar mudden.
 
Jag hade fått panik på de där kläderna! Sorry! Snön sitter ju i kockor och allt kommer hamna på hallgolvet när man kommer in! :nailbiting: Jag tycker bättre om kläder i material där snön inte fastnar. Jag förstår en del av grejen med ull men inte fullt ut. Tur vi gillar olika :) Mvh

Nejdå man borstar av innan man går in och sen hänger in dom i badrummet o låter dom torka där.
Vi har inte mer snö i vår hall än vad vi brukar ha med overallerna.
Inte värre än när man får hänga in skalkläder som är dyblöta och leriga. :)

Det positiva väger upp det. Trots 4 lager ullkläder i varierande tjocklekar (-20 ute) så är han mer rörlig än med overallen.

Är det riktigt blött eller lerigt ute har han skalkläder på sig.
 
Senast ändrad:
Fast då har du inte använt bra ull ;) och varför kan man inte använda jacka i kokt ull på våren/sommaren? Har du provat? Dom är gjorda för att vara ytterplagg.

Vi använder Ivanhoe jackan som ytterlager nu under vintern, under har vi en ullfleece tröja plus ull underställ barnet är varm och go. Fryser aldrig!
Nu när det är varmare används bara jackan från Ivanhoe plus ullunderställ. Står emot väta, vindtät och värmer bra. Bättre än vindfleecen och barnet blir inte svettig som i vindfleecen.

Att ull är känslig för smuts har du nog uppfattat fel, snarare tvärtom. Jag har haft vindfleece förut ALL smuts fastnade och blev fläckar.
Medan ullkläderna som jag använder som ytterlager (kokt ull på både jacka och byxor), låter man torka och sen borstar bort smutsen. Allt bara rinner av.

Som sagt jag har inte tvättat kläderna sen dom köptes i oktober och dom har inga fläckar trots lek i lera, annan gegga, mat mm.

Tvättar man ullkläder rätt, med ulltvättmedel som bevarar lanolinet (ev. Kurar ibland) så rinner all smuts praktisk taget av. :)

Nej, det konceptet kände jag inte till. :) Tänkte bara på vanliga ullunderställ.
 
Jag hade fått panik på de där kläderna! Sorry! Snön sitter ju i kockor och allt kommer hamna på hallgolvet när man kommer in! :nailbiting:

Jag tycker bättre om kläder i material där snön inte fastnar. Jag förstår en del av grejen med ull men inte fullt ut.

Tur vi gillar olika :)

Mvh Miks
Fast hur tror du plastfleecen ser ut om man har den som ytterplagg i snö? Antingen lika mycket snö på eller så smälter det och blöter upp hela plagget och barnet fryser... Ull har helt klart fördelen av att även värma när den än blöt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 375
Senast: Wille
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 405
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp