Bukefalos 28 år!

Rie

Trådstartare
Vårt vindskydd gick hädan i den blåst (inkl tromb) som gjorde en snabbvisit vårt område i lördags.
Vi hittade hästarna förskräckt inklämda i hörnet längst bort i hagen.
Alltså måste vi göra ett nytt vindskydd.

Så jag tänkte få tips från de Bukefalister som har bra vindskydd - så vi kan göra ett ännu bättre än det vi hade.
(Det har ju hållit för diverse oväder i 10-15 år så så dåligt var det ju inte).

Vad tycker ni är bra med ert vindskydd?
Och vad avråder ni ifrån?
 
Sv: Vindskydd

Lägg gärna in bilder på era vindskydd så kanske jag kan få några ideer därifrån.
 
Sv: Vindskydd

vi har ett par olika i vinterhagarna, bland annat en "tälthall". Den sitter ankrad i marken med "skruvar". Den är stabil och himla bra... men stormen förra helgen klarade den tyvärr inte. Den är dock hel, om än omkullblåst. (ursäkta allt gödsel i hagen, bilden är tagen vid inflyttning på gården)

DSC_0031.JPG


Förutom det så har vi även ett vindskydd i trä, med jordankare, träväggar och plåttak, och det klarade sig bra. Förmodligen tack vare att det står bakom ladugården, men ändå.

Om du hade sån storm som vi hade så är det nog inte så mycket att göra, vi har ett antal träd som rasat ner både över staket och innanför..
 
Senast ändrad:
Sv: Vindskydd

Vårt vindskydd gick hädan i den blåst (inkl tromb) som gjorde en snabbvisit vårt område i lördags.
Vi hittade hästarna förskräckt inklämda i hörnet längst bort i hagen.
Alltså måste vi göra ett nytt vindskydd.

Så jag tänkte få tips från de Bukefalister som har bra vindskydd - så vi kan göra ett ännu bättre än det vi hade.
(Det har ju hållit för diverse oväder i 10-15 år så så dåligt var det ju inte).

Vad tycker ni är bra med ert vindskydd?
Och vad avråder ni ifrån?

Hej Rie :)

Det jag tycker är bra med vårt vindskydd (som snarare är en veranda till själva lösdriften) är att vi har grävt ner ölandsplattor till hälften i backen så att det blivit som en sarg runt hela vindskyddet. Denna sarg har vi fyllt med väggrus vilket gör att bottnet är förhöjd gentemot omgivande mark. Detta är bra då vi har en lite dum markutning mot vindskyddet. Det är alltid torrt och fint där inne och gruset håller sig på plats.

Annat som vi är nöjda med är att vi har tre öppningar á 2 meter, en i vardera ände av långsidan och en på mitten. Själva byggnaden tror jag är 13 meter lång och ca 4 meter bred. Nästan mitt i vindskyddet har vi testat att ha en utstickande vägg om ca 1,5 meter och det gör att vindskyddet får som två rum, ger en rätt ombonad och mindre korridoraktig känsla. Hästarna älskar att stå i varsin öppning och kika och det är aldrig någon fara för trängsel.

Vi har tre mindre fönster på baksidan med plexiglas och det i kombination med att vi har plasttak gör att det är ljust och fint! Lite varmt om sommaren när solen ligger på kanske, men då används i huvudsak den svalare lösdriften som insektsskydd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 802
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp