Vinna på lotto

Suspiria

Trådstartare
Skulle ni berätta för släkt/vänner?
Någon som vunnit och blivit bemött på ett negativt sätt?

Det känns lite svårt iom "fattiga " vänner. Klart man vill ge och hjälpa men det går ju inte hur mycket som helst.
 
Jag skulle berätta för familjen och närmaste vännerna. Tror risken i allmänhet är stor att bli bemött med avundsjuka och att vissa personlighetstyper som har det sämre ställt tror det är fritt fram att "låna" pengar, utan för avsikt att betala tillbaka, dock skulle jag inte kalla sådana vänner. Ge av fri vilja skulle jag gärna göra till vissa anhöriga/någon nära vän som har det dåligt ställt, men att någon skulle förvänta sig det av mig finns nog inte i min omgivning.

Sedan beror det väl lite på hur stor summan är, 100 000 är ju t.ex. ingenting i dagsläget och 1000 000 sväljs lätt upp av t.ex. köp/byte av bostad och sådant, så det är inte konstigt om man inte har några kronor över att skänka till sämre beställda i omgivningen. Men vinner man säg 10 mille kanske vissa förväntar sig att få ta del av kakan.

Jag tror helt enkelt man får avgöra hur väl man tror man känner sin omgivning innan man går ut med att man har pengar.
 
Troligen skulle jag berätta, var det en större summa skulle jag gärna dela med mina nära och kära så då finns ingen anledning att hålla det hemligt.

Men nu spelar inte jag lotto så mitt svar är väldigt hypotetiskt. Köper nån skraplott om året. Chansen att vinna stort är minimal!
 
Upp till någon miljon skulle jag förmodligen vara öppen med. En brutalstor vinst (läs: >100 mkr) skulle jag försöka hålla hemlig och diskret utom för de absolut närmaste, möjligen ljuga publikt om att vinsten var mycket mindre än den var. Jag skulle inte oroa mig så mycket för tiggeri och avundsjuka, utan för risken för utpressning och/eller kidnappning.
 
Skulle ni berätta för släkt/vänner?
Någon som vunnit och blivit bemött på ett negativt sätt?

Det känns lite svårt iom "fattiga " vänner. Klart man vill ge och hjälpa men det går ju inte hur mycket som helst.


Inte vunnit på lotto, men däremot fått ett mkt generöst stipendium för ett års utlandsstudier som inkluderade terminsavgift, boende och fickpengar. Det var ju inte en summa som det gick att dela med sig av, det var öronmärkt. Men jag fick en del negativ respons på det med trista kommentarer.

Kom jag över en större summa pengar sådär apropå - arv / lottovinst / bankrån... skulle jag vara lite försiktig med vem jag berättade det för. Mina allra närmaste givetvis (och lätt även ge dem pengar vid behov), men utanför den kretsen skulle jag hålla lägre profil.
 
Det finns några i min bygd som vunnit större summor på lotterier och trav. En granne fick 5 mille. En annan bekant vann nån miljon på trav. Det har inte lett till några märkvärdigheter.

Jag skulle nog berätta. Inte så jag skulle skrika ut det på fb eller så, men de närmaste vännerna skulle få veta och jag skulle inte neka om nån frågade.
 
Jag hade berättat.
Hade vi vunnit ett gäng millar hade det känts svårt att förklara för folk man känner varför vissa vanor förändrades, varför vi började jobba mindre och varför vi började resa mer.
 
Nej hade hade hållt det för mig själv. Möjligen för närmaste familjen, de hade väl börjat undra annars varför jag började spendera en massa pengar....
 
Hade inte berättat för någon annan än närmaste familjen. Alldeles för privat tycker jag.
 
Jag skulle vara väldigt försiktig med vem som fick veta. Troligtvis bara närmaste familjen.

Har (eller ja, är väl fortfarande) varit i en liknande situation fast då med ett arv istället för en lottovinst. Där är det ju svårt att hålla hemligt för folk att man ärvt pengar då folk i ens närhet oundvikligen vet att en person gått bort. Den exakta summan är det däremot bara de andra arvtagarna som vet, ett par nära vänner har en aning om vilket intervall det handlar om. Jag tycker precis som tidigare personer i tråden att sådan information är för privat för att dela med sig av till vem som helst. Varför skulle jag liksom?
 
Njäe. Jag skulle göra saker för ett par speciella personer så de skulle ju veta men i övrigt försöka vara diskret.
 
Beroende på summa hade jag i den mån jag kunnat hjälpt närmasta familjen och betalat av deras lån (hus, lägenhet, bil osv...) efter att jag själv investerat i ett eller fler bostäder.

Förmodligen köpt business class flygbiljetter för allihop tur och retur till Australien all inclusive 3-4 veckor också för mina förräldrar och syskon med familjer! :)
 
Jag har aldrig haft problem med att säga NEJ! så tiggare skulle jag inte ha så ont av.
Jag är fascinerad av scenariot, att folk ringer upp nyblivna rika och tigger pengar.
Ring någon gammal miljonär istället som redan köpt det dom behöver.


Men;
Med 1-5 miljoner i vinst; Skulle ju inte bli några direkta pengar över för någon att tigga av, prio vore ju betala in lån, köpa nya vettiga bilar, investera i underhåll av fastigheten, spara/investera några tusenlappar.
5-10 miljoner;Jag skulle först göra lite fastighetsaffärer och då inte avslöja summan och sen är det heller inga pengar kvar att tigga.
10-50 miljoner; Nu skulle det ju märkas. Jag skulle utan att skämmas ge pengar till nära släktingar som skulle behöva slippa vardagslånen även om det innebär att det blev "orättvist".
Skulle sen snabbt "låsa" överskottet i mark.
Kidnapparen/tiggaren; -Ge mig pengar! Jag; -Ok vill du ha det i flis eller timmer?
 
Haha, jag och mina vänner spekulerar ibland om detta. Vinner man en livsomvälvande summa är det ju svårt att ändra livsstil utan att det skulle märkas. Hur betalde hon för den där hästgården och moderna lägenheten i London liksom?

Som ett första steg skulle jag ju lösast familjen från alla slags lån. Se till att mormor har det riktigt bra på ålderns höst.
Sen hade jag nog kunnat köpa en blygsam lägenhet (ingen behöver ju veta att du köpt kontant) och kanske ta tjänstledigt från jobbet några månader.

Ho hum. Den dagen, den sorgen!
 
Oavsett summa berättar jag för de jag vill berätta för. Blev det en oerhört stor summa (dvs jag blir skuldfri och på tämligen grön kvist resten av livet) skulle jag ge till välgörenhetsorganisationer jag tycker gör ett bra jobb. Jag har inget behov av att diskutera ev vinst med min släkt och skulle någon tigga pengar (släkt eller ej) är det ett väldigt bra sätt att inte få några.
 
Jag skulle nog vara mer benägen att berätta om jag vunnit 10 000 kr än tio miljoner. Vissa personer skulle jag nog berätta för oavsett, men hade ju inte gärna velat att snacket gick på stan.
Hade jag vunnit en storvinst där det blivit mycket över efter att vi köpt den gård vi vill ha, löst tidigare lån, skaffat bättre bil och sånt där så hade jag gärna gått in med punktinsatser för att göra livet lättare/bättre hos vissa närstående (inköp av robotgräsklippare t.ex.). Men vid rena tiggerier så hade jag blivit mer avigt inställd, och att låna ut pengar känns som ett bra sätt att bli osams.

Om en vän/släkting skulle vinna så hoppas jag innerligt att jag skulle bemöta den personen precis som annars. Min ekonomi är min, deras ekonomi är deras. Det närmsta jag kan komma är när en hyfsat närstående sålde mark som hen ärvt, med en förtjänst på ett högt sjusiffrigt belopp. Det skulle aldrig falla mig in att gå till hen och tro att jag skulle ha minsta lilla rätt till något av dom pengarna, och jag ser på hen precis likadant som innan arvet.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 991
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 093
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 696
Senast: Badger
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp