Bukefalos 28 år!

Vinställ/Vinförvaring

Idas

Trådstartare
Hur förvarar ni ert vin/annan alkohol? Vi bor väldigt litet men har ingen förvaring alls för detta. Har plats för något slags vinställ för ca 6-8 flaskor som kan stå på en hylla, alternativt ett man hänger på väggen men hittar inga snygga. Har ni något tips? Hur ser det ut hos er? :)
 
Vinet förvaras i jordkällaren, Där har jag ena väggen täckt med gamla tegelrör som man täckdikade med förr. Dimensionen rymmer precis en flaska'
Öl, söt dricka i backar i samma rum. Jordkällaren är bygd i anslutning till boningshusets källare så tillgång direkt från kåken.
Eftersom jag åker söderöver någon gång då och då fylls förrådet av vin på kontinuerligt.
 
Har inget själv, men om du googlar Lönneberga snickeri så tycker jag deras vägghängda är fina.
 
Har inget själv, men om du googlar Lönneberga snickeri så tycker jag deras vägghängda är fina.
Tack, de var ju superfina!

Jag hade gärna förvarat dem i skafferiet eller i eventuell jordkällare men bor man i lägenhet på 25 kvm har man inte oändligt med plats :D
 
Vinet förvaras i jordkällaren, Där har jag ena väggen täckt med gamla tegelrör som man täckdikade med förr. Dimensionen rymmer precis en flaska'
Öl, söt dricka i backar i samma rum. Jordkällaren är bygd i anslutning till boningshusets källare så tillgång direkt från kåken.
Eftersom jag åker söderöver någon gång då och då fylls förrådet av vin på kontinuerligt.
enda nackdelen är att jag måste ha rören numrerade för de flaskor som ligger flera år. Etiketterna släpper i fukten. Så om man inte passar sig så får man upp ett kvarglömt billigt surt spanskt rödvin istället för den fina bordeaux man tänkt dela med någon god vän....
Men det fina är att största delen av året så håller tempen ca 12 grader. Så man behöver inte vänta så länge på att vinet ska nå lagom temp Brukar räcka med att man dekanterar det och sedan kan man servera det.
 
Hur förvarar ni ert vin/annan alkohol? Vi bor väldigt litet men har ingen förvaring alls för detta. Har plats för något slags vinställ för ca 6-8 flaskor som kan stå på en hylla, alternativt ett man hänger på väggen men hittar inga snygga. Har ni något tips? Hur ser det ut hos er? :)

Vi har en gjutjärnsvariant som hänger högt upp på väggen:
dph8is.jpg
 
Ah, röde baron. Det var länge sen.

Jag som bara plockade den för några veckor sen på Systemet i kategorin, prova nytt för lagom peng - rödvin. Shiraz från Down-Under brukar vara ganska stabilt dock. Har aldrig smakat förut. Vad kan förväntas?

Flaskan som hänger strax under (Les Hauts de Granget 2010) är en riktig goding däremot. Tyvärr får jag inte längre tag på 2005-flaskor som är "best red wine ever".
 
Jag som bara plockade den för några veckor sen på Systemet i kategorin, prova nytt för lagom peng - rödvin. Shiraz från Down-Under brukar vara ganska stabilt dock. Har aldrig smakat förut. Vad kan förväntas?

Flaskan som hänger strax under (Les Hauts de Granget 2010) är en riktig goding däremot. Tyvärr får jag inte längre tag på 2005-flaskor som är "best red wine ever".
Av den röde baronen? Det var en välgärning att skjuta ner den, ingen favorit hos mig. Köpt en gång för flera år sedan och aldrig mer, men vi kan ju ha helt olika smak och din årgång är kanske jättegod medan min flaska var ett bottennapp.
 
Jag är väl simpel i mina smaker, men jag gillade den. Visst, det finns säkert mycket som är bättre. Men för mig är den prisvärd nog att köpa igen.
 
Vi har också vinet i källaren, det vita inne i matkällaren där det håller ca 6-8 grader och rödvinet i källaren där det är 12-14 grader. Vi har dem i hyllor från IKEA:Omar, heter den.
Funkar jättebra! Den ser ut som en sån där ranglig badrumsförvaring, men är väldigt stabil och i rostfritt. Man får bra översyn på flaskorna utan att dra ut dem och man kan även lägga dit tjocka champange- och cavabuteljer utan problem.
 
Jag fick det har vinstallet i julklapp for nagra ar sedan. Dar har jag stoppat in riktigt dyrt vin (pinot noir, tyvarr inte min favorit) som jag sparar till ett "bra tillfalle":p

Freya_zpslb4ssvr7.jpg


Sedan kopte jag sa mycket riktigt bra vin till super bra priser nar jag var i Californien's vindistrikt med husvagnen att jag gjorde om min IKEA koks o till ett vinstall. Jag kopte IKEA's tra vinstall och sagade av dem sa de fick plats. Med jamna mellanrum tanker jag pa att jag behover mala dem vita, men da jag har huset till salu och alltid maste ha det redo for folk att komma och titta kommer jag mig helt enkelt inte for. O_o

wine_zpsqblm20xx.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 334
Senast: Snurrfian
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 333
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 677
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp