Vinstmarginalbeskatting?

T

Tjockelina

Vad innebär det, har läst på men fattar inte riktigt tror jag. Om jag som företagare köper en häst av en person som använder sig av vinstmarginalbeskatting, påverkas priset på något sätt (tänker moms)? Hur bokförs affären?
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Frågan är vad är det för häst och är den köpt av uppfödaren och vad ska hästen användas till .

En häst är inte en begagnad vara förrän i ledet efter uppfödaren -köpare och sen nästa ( köpare kan använda vinstmarginalbeskattning )

Så allt beror på omständighetrna runt omkring affären .

Om säljare verkligen kan använda vinstmarginalbeskattning och betalar då endast moms på vinsten av hästen .

Dvs köpte hästen för 2 0000 utan moms och sen säljer den för 30000 så ska den skattas på dessa 10 000 kr dvs då 2000 kr och det torde vara det du kan momsa av själv sen .

Man kan inte momsa av något som man själv aldrig betalat moms på .

Jag hoppas allt blev rätt nu ,läste på om dett och timlånga samtal med skattemyndigheten :eek:

Mia
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Det innebär helt enkelt att om du är egen företagare och köper en häst in i din verksamhet så har du inte rätt att dra av moms för denna häst för du har inte betalat någon. Affären bokförs som en helt vanlig utgift.

För säljarens del kommer hans eller hennes sammanlagda vinst under året att räknas ihop och denne kommer att betala SKATT på vinsten. Räknas det samman så att säljaren går back dvs gör en förlust betalas ingen skatt överhuvudtaget. Det är skillnad på skatt och moms!

Det som Miaa skrev: "Dvs köpte hästen för 2 0000 utan moms och sen säljer den för 30000 så ska den skattas på dessa 10 000 kr dvs då 2000 kr och det torde vara det du kan momsa av själv sen ."
Är helt felaktigt. Du kan aldrig dra av moms för något som någon annan har betalat skatt för.

För dig som privatperson och köpare innebär vinstmarginalbeskattning i praktiken ingenting alls.
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Nu var ju båda personerna företagare även Ts ? Och frågan var ju hur hon som företagare skall få in hästen korrekt momsad i sitt företag om säljare företag använder vinstmarginabeskattningen .

Jag kan dock ha fel i det jag sa ,men ditt svar är inte heller korrekt till TS .

Ts läs Björn Lundens böcker om hästverksamhet så tror jag du får en bra förklaring .

Dessa böcker är väldigt lättlästa även för en nybörjare i bokföring .

Mvh Mia
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Skatteverket har faktiskt riktigt bra info på sin hemsida.
---
Om du säljer begagnade varor m.m. kan du i vissa fall välja att beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris och ditt inköpspris, i stället för enbart på försäljningspriset. Metoden kallas vinstmarginalbeskattning (VMB) och tillämpas av EG-länder.

Som säljare är du inte tvungen att tillämpa VMB vid varje försäljning utan du har alltid rätt att lägga på moms enligt de allmänna reglerna
---
källa: http://www.skatteverket.se/foretago...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html

I de fall det handlar om b2b hade jag lagt på moms på hela beloppet, köparen lyfter ju hela momsen ändå (se sista raden i citatet ovan)
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Om du köper in varan enligt VMB så bör det bli mest förmånligt att sälja den enligt VMB eftersom du inte fått dra av "hela" momsen vid inköp...

Om du köper en häst för 10.000 som säljaren VMB säg att den köpt hästen för 9000, då är det 800 kr vinst och 200 kr i moms du som inköpare får inte dra av mer i moms än vad den som säljer har deklarerat för och vad som är specat på kvittot i utgåendemoms....använder du dig av VMB så deklarerar du momsen först vid försäljning av hästen.

Du som säljare får ju betala en hel del extra i utgående moms om du sedan väljer att lägga på momsen på försäljningspriset vid försäljning så jag förstår inte värdet av det överhuvudtaget? Om man inte tycker som Sahlin att det är Häftigt att betala skatt :)
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Häftigt att betala skatt :)

Mot OT:
Fast det är ganska häftigt att betala skatt även om man inte är socialdemokrat. Däremot så ska man givetvis följa de regler som finns och det finns ingen större anledning att betala mer än vad reglerna anger - förmodligen är man som entusiastisk företagare duktig med att hantera sina investeringar och pengarna kommer tillbaka tiofalt i framtida moms och skatteintäkter för staten.

Jag tycker i alla fall att det är häftigt att jag med min inkomst, förmåga och drivkraft kan se till att flera andra som har svårare att försörja sig själv av diverse olika anledningar, kan få en dräglig tillvaro.

När det gäller vinstmarginalmoms är det bara att läsa på fakturan vilken moms som erlagts av säljaren, det är den man får påföra sin ingående moms.
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Jo, jag tycker också det är ok att betala skatt. Tex för varje krona jag ger ut vet jag att staten får in minst lika många kronor i skatt. (via arbetsgivar avgift, min inkomstskatt, moms på varan jag köper) Därför är det en självklarhet att betala tex stallhyra och skoning vitt.

Väldigt ot.

Det är därför vi har vårt välstånd som vi a l l a arbetar för i detta land och kan försörja de som pga av olyckliga omständigheter inte klarar av det just nu.
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Nu var ju båda personerna företagare även Ts ? Och frågan var ju hur hon som företagare skall få in hästen korrekt momsad i sitt företag om säljare företag använder vinstmarginabeskattningen .

Jag kan dock ha fel i det jag sa ,men ditt svar är inte heller korrekt till TS .

Ts läs Björn Lundens böcker om hästverksamhet så tror jag du får en bra förklaring .

Dessa böcker är väldigt lättlästa även för en nybörjare i bokföring .

Mvh Mia

Det spelar ingen roll i detta fall. Ingen moms har betalats och ingen moms kan dras av.
Om säljaren kör med VMB så är det upp till denne, inget som påverkar dig som köpare, näringsidkare eller ej.

Var har jag varit okorrekt i mitt svar menar du?
 
Sv: Vinstmarginalbeskatting?

Och var har jag sagt att köparen får dra av moms som denna inte betalat ??

Det handlar ju om vad säljaren skall betala i skatt och det rör ju inte köparen om denna är företagare så köper ju denna vara med moms oavstt hur säljaren själv deklarerar sin försäljning när det gäller vinstmarginal beskattning så ska ju denna sälja varan med moms eller ..
Mia
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 537
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp