Bukefalos 28 år!

Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Har snackat med en kompis om Modivagnarna, det hade varit med på Plus på TV för att de vägrade ta emot reklamationer.

Hjul som lossnade och även handtag. Vet ej om det är så illa med de senare. Ska kolla på annat med.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Bara det inte betyder att min bebis tänker vänta tills efter nyår :eek: Jag har faktiskt inte tid att vara gravid så länge!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Vi köpte begagnad Emmaljunga duo från 04 för 500 kr på blocket. Perfekt, hoppas vi. Och passar den inte Mollis sen när hon är ute (snälla, låt det gå fort, jag är så trött på att vara gravid nu! :o) så kan vi säkert sälja den vidare utan större förlust!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Typ 1 vecka före utbetalningen om du begär med e-leg. Anmäld är du redan när du skicka in moderskapsintyget!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Just D, moderskapsintyget måste jag ju skicka in. Det har legat här hemma över en månad nu :o. Ibland behöver man en påminnelse :angel:...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

okej, men rent teoretiskt sett om jag vill gå på fp imorgon kan jag anmäla det idag?

Eller måste det vara 1v innan eller nått.

Påtal om fp, blir så less på mitt jobb. Jag har sagt att jag kommer jobba som längst till den 13 januari sen går jag hem. Har frågat om jag ska fylla i något papper eller något så att även cheferna på vårt huvudkontor vet om det, nä det hade chefen inte varit med om förut att man behövde men han skulle kolla upp det (detta var för 4 v sen fortfarande inget svar). Så ja, det enda beviset jag har är att jag skrivit på mitt schema att jag går på fp den 13e januari och tillsvidare. Blir så less, måste höra med dom andra på jobbet som oxå är gravida hur dom har gjort..
 
Senast ändrad:
Sv: Vinter 09-10 mammor

Ja om du får gå på Fp nu (dvs 60 dagar innan Bf)

Jag kommer göra så att jag redan nu i december kommer begära föräldrapenning för januari och februari. För att slippa hålla på med det när bebis är nyfödd. Sen fr.om. mars kommer jag begära månad för månad. Ska bara dubbelchecka med FK om de fortfarande kör samma datum som med Rasmus.

Då satte jag mig ner den 20e varje månad och begärde Fp. T.ex. om vi tar för utbetalningen den 25 november, satte jag mig den 20e när alla räkningar kommit in och räkna ut hur mkt jag behövde ta ut. Sen begärde jag det antalet dagar mellan den 20 oktober - 19 november. Och pengarna kom sen den 25 november.


Du måste väl söka tjänstledigt?
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Ja du, jag har ingen aning om vad min chef pysslar med.

Jag har sagt till honom att jag går hem den 13e januari o blir borta tills senast december (kommer antagligen tillbaka tidigare o kommer även bryta FL för att ta ut semester).
Sen har jag ingen aning om hur jag ska göra. Han säger att när dom andra sökt så har dom endast sagt till honom o han i sin tur har meddelat schemaläggaren om det, dom har inte behövt skriva i någon lapp eller så. :confused:

Jag tro att jag har frågat kanske 3-4 ggr hur man ska göra o han säger att "nä jag tror inte du behöver fylla i något!" o jag kontrar alltid med att ja men jag måste väl ansöka om ledigt eller nått. Men inget svar mer än att han ska ta reda på det åt mig.

Ska prata med en kollega som ska ha 1 v efter mig om hon fått något svar.

Det skulle inte förvåna mig om det strular till sig. Men han som lägger schemat vet iaf att jag blir borta.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Du har inte någon personalavdelning att vända dig till och fråga? Vi har en ledighetsansökan att fylla i. Samma som om man vill ha semester eller annan ledighet, finns lite olika alternativ att fylla i. Den skriver sen chefen på att han godkänt.

Dubbelkolla!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag vet inte ens hur jag får tag på personalavdelningen eller vad dom har mail/telefonnummer. Jag skulle visserligen kunna maial direkt till schemaläggaren och höra med honom. Han borde juh veta iom att det rimligen är han som får ledighetsansökan :crazy:

Jag orkar inte tjata, efter att ha frågat ungefär 6 ggr så har jag gett upp. Jag har tom frågat om det inte är samma blankett för semester o dyligt, men nä det hade han aldrig varit med om :grin: Jag ahr 2 chefer på mitt kontor, och båda två är som dom är. Ingen har koll på något! *suck*
 
Senast ändrad:
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag och min man köpte en begagnad Teutonia på Blocket. Liggdel och sittdel, den kostade 1100 kr. Vi bor på landet och behövde en stadig vagn med bra hjul, och det fick vi! Har dock inte provkört den ännu, kan bli lite pinsamt om grannarna kommer framrusandes för att se underverket och vagnen är tom...

Har gått över 4 dagar och är less på att vänta. Fördriver dagarna med att promenera hunden, titta på tv, sova och kanske baka en kaka. Vanligtvis ett härligt sätt att tillbringa en dag men börjar bli tråkigt nu, i tre veckor nu har varje dag sett likadan ut. Sedan i onsdags då jag hade riktiga känningar av värkar har jag inte kännt något alls. Min brors dotter var 6 dagar sen och min kusin som fick barn för en månad sedan gick också över 6 dagar så jag siktar på onsdag om det ska gälla för mig också.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Vad segt att gå över tiden, det blir ju sån väntan. Men du har ju din bebis i famnen senast om 10 dagar i alla fall (jag antar att man inte får gå över hur länge som helst hos er heller).

Vi får sitta här och heja på sålänge så får vi se om din bebis blir nästa vinterbebis eller om Cassic hinner före.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Förstår att du börjar känna dig nöjd med att vara gravid nu! Hoppas den lilla vill titta fram snart!!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Oj, då kan det ske vilken sekund som helst nu då. Och förhoppningsvis inte om tio dagar.;)


Vem är näst i skaran? Vindvissla?
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Var hos BM idag och hon nämnde att när jag gått 42 veckor så sköter mödrahälsovården på sjukhuset kontrollerna hon gör idag, så det lät inte som om dom automatiskt sätter igång mig, utan jag kan nog i värsta fall behöva gå ett tag till om allt ser bra ut... Försöker att inte se så långt fram i tiden, förhoppningsvis så är bebis ute långt innan dess!
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag tror cassic_bambi är emellan också.

Idag var jag på ultraljud på sjukhuset. Först fick jag prata med en barnmorska (samma som förra gången):

- Du har ett ovanligt namn, var kommer du ifrån?
- Jag är svensk.
- Åh jag tänkte att det nog inte var ett polskt namn *ler*. Du har ju ingen brytning alls, låter som en inföding. De där hemma (i Sverige) måste vara förvånade.
- Eh... alltså jag pratar ju svenska med dem.... (dessutom hör väl inte svenskarna om jag låter som en inföding eller inte).
- Jaha... Har någon pratat med dig om hud mot hud kontakten efter födseln?
- Nej inte denna gången.
- Det är jätteviktigt för bebisen. När den är född så läggs bebisen på din mage (a fan) hud mot hud och så får ni ligga så en stund.
- Jättebra.
- Sen får barnet ligga i en plastbalja (vad de nu kallar dem) bredvid dig på salen istället för att den tas bort till the nursery.
- Jaha det var ju också jättebra att jag får behålla mitt barn hos mig sen...


En stund senare fick jag komma in och träffa en kinesisk kvinna och en mörkhyad man, vet inte vem som var vad men kvinnan ultraljudade mig. Bebisen ligger med huvudet ner för tillfället och vi pratade lite om vilken vecka jag var i. Enda gången det kommer göra skillad är om jag behöver sättas igång, men jag tror inte det är speciellt troligt så vi tar det lugnt. Min egen doktor sa ju att jag skulle räkna på mitt datum men den mörka doktorn tyckte jag skulle räkna på det svenska ultraljudet eftersom det gjordes tidigast (v 22). Jag fick med mig en ultraljudsbild hem och måste bara visa den för er, underbara irländska apperatur :D

jerseyko du kanske kan hjälpa mig att tyda upp och ner? :)

 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Vad bra att han har vänt sig :bump: dom kunde inte mäta honom då?

Är det inte näsan tryckt uppåt (mot livmoderväggen?) den mörka fläcken är ögonhålan, den lite mer markerade benet precis nedanför ögonvrån som sitte rihop med kindbenet och sen den lite ljusare fältet som ser ut lite som ett liggande D är örat?
Sen blir det ju hakan, lite mullkinder, halsen ner och då syns adamsäpplet som den lilla knölen.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jo hon sa något om ögonhålan så det kan det säkert vara. Så sjukt dålig kvalité!

Ja jätteskönt att han har vänt sig, en sak mindre att oroa sig över!

Cilla hälsar att hon mår bra, de är kvar på sjukhuset men kommer snart hem med sin lilla goding och kan berätta resten själv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp