Bukefalos 28 år!

Vinterångest

Ja.
Och sommaren -17 var i mina ögon väldigt bra vädermässigt.
Inte stekvarmt och inte nederbörd (tills i slutet av augusti; då öppnades kranarna...)
Håller med.
Jag tycker inte heller om för varmt på sommaren. Har svårt för extrema väderförhållanden i svenska mått mätt. Det var lagom den här sommaren.
 
Jag kom just hem från Israel och nu ska jag försöka härda ett par månader här innan jag drar till Kuba i februari. Därefter blir det Israel igen i april. Hade aldrig orkat med en hel vinter i Sverige utan avbrott för lite sol, ljus och värme!
 
D-vitamin gör stor skillnad för mig. Vettiga kläder och någon slags plan, tex så vilar alltid mina hästar i januari, egentligen enbart för att jag tycker det är en skittråkig månad.

Sen har jag precis inlett ett abonnemang på en ljudbokstjänst och börjat lyssna på en bok. Samma med tv-serier.
Och sover mer, ganska mycket mer, än på sommarhalvåret.
 
Jag kom just hem från Israel och nu ska jag försöka härda ett par månader här innan jag drar till Kuba i februari. Därefter blir det Israel igen i april. Hade aldrig orkat med en hel vinter i Sverige utan avbrott för lite sol, ljus och värme!
Önskar att jag också hade möjlighet att resa så mycket, men det har jag tyvärr inte med hästar, hund och jobb. Alla resor måste planeras i god tid.
 
Börjar boostra med d-vitamin från slutet av september. Sen försöker jag, på läkares inrådan, åka till varmare och soligare breddgrader en vecka i november december för att få rejält med d-vitamin. Förra året ar jag även iväg en vecka i början av februari, kände inte av min depression alls förra vintern.

Jag har inget emot en riktig vinter med snö. Hellre snö än utan, blir mycket ljusare då. Och renare. Just nu tänker jag att det dessutom bara är två månader kvar tills det, sakta visserligen, börjar bli ljusare igen.
 
Jag försöker hålla i mina rutiner trots att det är mörkare och tristare. Hunden behöver motioneras varje dag, båda hästarna ska ha sina träningsdagar varje vecka, jag själv ska träna några dagar i veckan och familjen ska göra saker tillsammans och göra de sysslor som behövs i huset och på gården. Håller jag igång ungefär som vanligt så håller jag mig pigg. Djuren sköter sig inte själv liksom, så där har jag inget val än att gå ut :)

Äter också D-vitamin och försöker alltid ta en promenad eller rida på min lunchtimme. Nästan varje dag går jag en kort morgonpromenad med hunden innan ungarna ska väckas och köras till dagis och den lilla promenaden hjälper mig att piggna till och ger en bra start på dagen som gör att resten av dagen går lättare också. Jag är extremt morgontrött så det är inte så att jag hoppar ur sängen, oavsett årstid :p

Vi har inte lika mycket andra projekt den här årstiden utan det är det dagliga med djur, barn, hus osv som ska göras så vissa kvällar kan vi ta oss ett par timmar och bara slötitta på tvn eller lägga oss tidigare för att få sova mer.
 
jag tycker nästan det är skönt när man väl ställer om klockan. innan är det liksom en kamp mot tiden när man slutar jobbet och ska försöka hinna hem och "göra allt man vill" innan det blir mörkt ute. När man ställer om klockan är det liksom kört redan från början. det är mörkt när man åker hemifrån och mörkt när man kommer hem så man behöver inte "stressa" för dedär sista ljusstrålarna.

jag blir inte så deprimerad under hösten/vintern. jag gillar kyla men inte slask och lera - så borde nog flytta norrut (bor på västkusten). se till att ha bra lampor, gör inte mer än du känner för. hitta på roliga saker med vänner och passa på att träna lite extra. är väl mina tips. planera och fundera på vad du ska göra till våren/sommaren - bra om du har hästar - då blir det lite roligare att träna. se till att ta tillvara på ljuset på helgerna - om du jobbar kontorstider ;)
 
Jag tror på dagsljus men det är ju lättare sagt än gjort. Den vintern jag jobbade 4 timmar på förmiddageb och sen 4 timmar till på eftermiddag/tidig kväll hade jag mer energi än någonsin. Det var högst frivilligt och jag fick inget extra för delade pass. Men det vägde upp med att jag kunde åka till stallet på dagtid och fick en dos dagsljus varje dag.

I år är jag mammaledig och så tänkte jag testa ta extra D-vitamin.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 706
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 113
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 072
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 529
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp