Bukefalos 28 år!

Vinterångest

Sporthorse

Trådstartare
Nu är den ljusa, varma tiden förbi. Dags att ställa tillbaka tiden till mörker, kyla, slask och vakuum.
Jag känner redan nu att det kommer bli en lång, trist och grå vinter.
Hur gör ni för att ta er igenom den här prövningen? :angel: Är det bara jag som känner mig lite nere och omotiverad inför denna mörka, trista vinterperiod?
 
Nu är den ljusa, varma tiden förbi. Dags att ställa tillbaka tiden till mörker, kyla, slask och vakuum.
Jag känner redan nu att det kommer bli en lång, trist och grå vinter.
Hur gör ni för att ta er igenom den här prövningen? :angel: Är det bara jag som känner mig lite nere och omotiverad inför denna mörka, trista vinterperiod?
Tränar! Jag är aldrig på så bra humör som efter ett bra pass på Friskis!
 
Jag avskyr vintern djupt, men känner samtidigt att den kan ha något litet existensberättigande som en mindre hektisk tid på året. När man kan krypa in i sin kokong och hämta sig efter den ljusa sköna men också ganska intensiva delen av året.

Här är några av mina beprövade sätt att överleva till april:
- skaffa en värstingpannlampa och en massa reflexer och ge dig ut på ridpass på kvällarna eller promenader/löppass med bra musik eller intressanta poddar i hörlurarna

- kom i form (eller bättre form) och belöna dig med lite nya kläder. Inklusive varma mössor och vantar och skor. Jag blir förbannad och provocerad av att frysa.

- shoppa några roliga saker till hemmet inklusive ljus, blommor och fluffiga kuddar och filtar. Elektrisk värmefilt är ljuvligt om man är frusen. Se över belysningen rent allmänt så den blir så trivsam som möjligt.

- passa på och gå på så mycket bio, konserter och teater som du kan och dröm dig bort på det sättet

- kolla eller se om några bra tv-serier

- läs böcker

- om du har tillgång till en eldstad, tänd en brasa eller många och mys vid den

- lär dig något nytt, gå en kurs eller studiecirkel eller bara nörda in på något spännande ämne via nätet/youtube

- om du har badkar, tappa upp ett varmt skumbad och gör en mysig hemmaspa-kväll med något gott att dricka, tända ljus och bra musik

- pyssla i köket, laga goda soppor och baka bröd till. Testa nya avancerade recept.

- om du har trädgård, planera nästa års stordåd. Gå igenom ditt förråd av fröer och börja med de första inomhussådderna tidigt på året.

- från och med nyår, eller i mitt fall redan från mitten på december, kolla maniskt och dagligen på "solens upp- och nedgång" och fröjda dig åt varje minuts ljus som återvänder

Eller, om du kan: res iväg från skiten och kom tillbaka med svalorna till våren. :up:
 
Senast ändrad:
Jag brukar passa på att använda denna tid för återhämtning och att bara vara själv. När det är busväder är det okej att sitta inne en hel dag, när det är mörkt är det okej att tända hundra ljus och leka bastu och bara mysa framför en film med en varm kopp te.
 
Jag har blivit mer och mer trött var vinter som gått .Orkar inget och vill bara sova .Men som tur är jobbar jag inte med snöröjning längre och har ingen jour heller så jag hoppas det blir bättre
 
Jag har en massa projekt på gång hela tiden så jag hinner inte med att deppa ihop, först kommer jul, sen blir det påsk och så är vi vid midsommar igen med minst lika många halvfärdiga projekt som förra vintern. :o Projekt, alla dessa projekt,,,,,,, :p

Fast nu har jag prioriterat att få mitt spa-bad på plats, jag köpte ju ett renoveringsobjekt snuskigt billigt och det har inte kostat nåt i delar än och ser inte ut att behöva delar heller, nytt underrede istället för det som var ruttet bjöd Byggmax på. :D I vinter ska det badas under stjärnorna. :love:
 
Jag mår riktigt uruselt av mörkret och jag tycker det är helt idiotiskt att vi måste ställa om till vintertid i detta landet. Att få det ännu mörkare tidigare på eftermiddagen än vi behöver anser jag bara får en stor del av befolkningen att må sämre. Det är väl åndå så att en viss del av befolkningen drabbas av vinterdepressioner. Tänk om man kunde ställa fram klockan 2-3 timmar istället och få dagsljus på eftermiddagarna ärligt talat tror jag att många skulle må bättre då. Ser inget bra med den här eländiga tiden vi har framför oss hade hellre haft sommar året runt så jag bor i fel land helt klart. Att säga att jag hatar vintern är ingen överdrift. Av olika anledningar har jag ändå blivit kvar i detta landet.
 
Tycker på något konstigt vis att höstar och vintrar blir lättare och lättare. Jag har nog lyckats komma på fler och fler glädjeämnen och helt allmänt roliga saker att syssla med även på vintern. Baka och laga mat (samt läsa recept och planera ;) ) är en hobby. Funkar UTMÄRKT vid denna årstiden :up: . Likaså släkt- och husforskning. Kan vara väldigt, väldigt spännande och kräver absolut inget bra väder - tvärtom! Elda i brasan, tända ljus och bada skumbad är också hur mysigt som helst :) . Man får helt enkelt mysa till sig själv och sitt hus så gott det går vid denna mörka årstid....
 
Jag har svårt för mörkret. Vädret kan jag stå ut med men detta mörker är inte kul. Jag brukar försöka tänka att det är en bra tid för att mysa. Hoppa i mjukiskläderna på kvällen efter stallet, filt och en bra serie eller bok. Det är också en bra tid att vara lite social t ex ta en fika, bio eller äta middag. Gillar julen så den kan man se fram emot, värre är det i januari. Men man får försöka se det som en tid att göra sånt man inte gör när det är ljust på kvällarna. Och det är ok att vara trött så här års, det är naturligt, se det som en ursäkt att sova lite mer när det går. Att sova är ett mkt underskattat nöje enligt mig....
 
Nu är den ljusa, varma tiden förbi. Dags att ställa tillbaka tiden till mörker, kyla, slask och vakuum.
Jag känner redan nu att det kommer bli en lång, trist och grå vinter.
Hur gör ni för att ta er igenom den här prövningen? :angel: Är det bara jag som känner mig lite nere och omotiverad inför denna mörka, trista vinterperiod?

Resa till sol och värme
Brasa
Gott vin
God mat
Middagar med vänner
Shoppa fina saker
Elfilt
Massage-behandlingar
D-vitamin och omega 3
Unnar mig godsaker, vin etc
Tända ljus
Bra film, serie, bok, ljudbok
Gos med djur och pojkvän
Varma kläder
Bra musik
 
Jag är dels ute en stund i dagsljus, minst en halvtimme men gärna mer. Nu är jag hemma om dagarna så för mig är det lätt, men även om man jobbar eller pluggar hela dagarna har man ju iallafall en rast man kan gå ut på.

Och sen mitt andra tips är att trotsa mörkret och vädret. Även om det känns jättemotigt innan t.ex. ridtur eller hundpromenad, så upptäcker jag alltid bra saker med hösten när jag väl är ute, som färgerna och dofterna. Och så är det extra skönt att komma hem och mysa in sig i en filt efteråt.
 
Kanske ingen hjälp - men jag är oerhört peppad på hösten i år!
Tycker sommaren var usel, jag var bara trött jobbade massor och var allmänt otaggad. Så tja, i år känns hösten rätt!

(plus, åker fyra veckor till Nya Zeeland - kan ju bara en bidragande orsak till pepp :p)
 
Det tråkigaste med vintern för mig har nog varit att alla har haft sin familj, pojkvän osv att umgås med. Vännerna går nästan i dvala på vintern, och det gör även jag. Orken finns inte där riktigt och varje möte blir till ett projekt då det gäller att matcha in rätt dag och humör för att hitta på någonting. Sen kommer ju julen också, den är ju mysig men det tär på en att handla julklappar och fixa med maten.

D-vitamin ska jag försöka komma ihåg redan nu. Resa får vi se vad det blir av, kanske någon sista minuten?
 
Det tråkigaste med vintern för mig har nog varit att alla har haft sin familj, pojkvän osv att umgås med. Vännerna går nästan i dvala på vintern, och det gör även jag. Orken finns inte där riktigt och varje möte blir till ett projekt då det gäller att matcha in rätt dag och humör för att hitta på någonting. Sen kommer ju julen också, den är ju mysig men det tär på en att handla julklappar och fixa med maten.

D-vitamin ska jag försöka komma ihåg redan nu. Resa får vi se vad det blir av, kanske någon sista minuten?
Julen ska ju verkligen inte behöva "tära" - då får man göra lite förändringar i upplägget :eek: ! Dra ner på förväntningar och krav, och BARA göra det man tycker om!
 
Nu är den ljusa, varma tiden förbi. Dags att ställa tillbaka tiden till mörker, kyla, slask och vakuum.
Jag känner redan nu att det kommer bli en lång, trist och grå vinter.
Hur gör ni för att ta er igenom den här prövningen? :angel: Är det bara jag som känner mig lite nere och omotiverad inför denna mörka, trista vinterperiod?

November och december är värst i mitt tycke.
Mörkt, grått, rått. Och värre blir det...
Efter nyår går det lite lättare eftersom det ofta(re) ligger snö som lyser upp lite, och jag vet att det börjar bli ljusare. Tycker det märks i slutet av januari, att dagarna är lite längre.

Jag delar upp vintersäsongen.
I måndsskiftet november/december, och i månadsskiftet januari/februari brukar jag ta vardera en vecka semester, och så några dagar kring jul/nyår.
Det betyder att jag får några "sjok" att jobba, sedan någon veckas ledigt och åtminstone se dagsljus även om det kan vara rätt trist väder med blöta.

Så nu har jag fyra arbetsveckor kvar till semester.
Sedan har jag tre arbetsveckor till jul (där själva firandet mest är en störning i ledigheten, i ärlighetens namn).
Sedan fyra eller fem veckor tills nästa ledighet.
Och sedan börjar det ju bli vår.
 
D-vitamin.

Jag hatar höst, vinter och detta mörker. Kylan. Allt extra jobb det innebär.

Jobbar du dag ta en kort promenad på lunchen för att få komma ut i dagsljus det gör underverk. Boka in en dag då du inte gör någonting alls bara softar och tar hand om dig själv.

Träna, ger massa endorfiner och gör det lite lättare.

Lycka till!
 
Och hur nice är egentligen sommaren i sverige? Ofta ungefär samma temperatur runt jul som en sommardag.
Visst är det ljust,men hur många varma dagar hade denna sommar ? Var inte över 25 grader mer än några dagar i maj detta år :D
 
Och hur nice är egentligen sommaren i sverige? Ofta ungefär samma temperatur runt jul som en sommardag.
Visst är det ljust,men hur många varma dagar hade denna sommar ? Var inte över 25 grader mer än några dagar i maj detta år :D
Hellre regn och 20 grader, än mörker, slask och 4 grader.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 706
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 203
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 753
Senast: MML
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp