Bukefalos 28 år!

Vinterdäck med eller utan dubb?

För att kunna köra odubbat krävs det att andra kör dubbat som ruggar upp isen, annars har de sämre fäste. :down:

Jo, jag vet. Dvs det funkar inte där det verkligen är vinterväglag om alla ska ha dubbfritt.

Fast jag skulle ju skratta häcken av mig (för att inget allvarligt skulle kunna hända) om det var många som körde isvägen Östersund-Vällviken med dubbfritt :D

*nej, har AALDRIG haft kul där med Saaben :angel:*
 
dubbfritt skulle spara stora pengar åt vägverket.
Förmodligen kosta landstingen en slant.

själv kör jag ca 6000 mil per år. utan att ha dubbar.
Är det halt pga av is eller slask så anpassar jag helt enkelt farten

gick i den hårda skolan, körde amerikanare med sommardäck på vintern innan det var lag på vinterdäck.

Kunde bli rätt roligt, en cheva-pickupp med en 454 mellan framhjulen och ingen barlast på flaket. Kunde jassa rätt bra ;)
 
Efter att i februari smällt en bergvägg m dubbfria på nya av bra kvalité kommer jag aldrig mer köra dubbfritt det var första och sista vintern och då med en hyfsat ny bil och väldigt anpassad fart. Och jag kör många mil året runt i skärgården
 
Kommer ihåg en vinter. skulle köra in en coronet till vinterförvaring. Var så snäll och släppte förbi kön bakom mig, det snöade ymning. Men körde fast i ca 5 cm snö. Den förb** automatlådan var så preparerad att den inte slog till vid tomgång utan vid 1/4 gaspådrag. Det och extra breda sulor därbak...Fick gå ur , skjuta bilen 10 meter bakåt och sedan slänga granris i spåret, då kom jag igång igen....
Men till chevan hade jag snökedjor, både fram och bak. hade man sedan 500kg på flaket då kunde man strunta i allt vad plogad väg hette. ;)
 
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?

När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?


Run flat däcket är ett så kallad punkteringsfritt däck som är styvare i sidorna så du har möjlighet att köra till verkstad och byta om du får punktering/tappar luften jämfört med vanliga däck där du måste använda reservdäck om du tappar luften.
 
Jag fick dubbade med bilen så det blir såklart dubbat för mig. Dock kör de flesta här nere (lääängst ner i Skåne) odubbat pga av att de dubbfria funkar lika bra (eller lika dåligt) på när snön driver. Här blåser det så mycket att det inte blir några riktiga vintervägar. Många har MS-däck för att slippa byta då det inte ligget snö här mer än ett par veckor. (fast många här nere kör med sommardäck året runt. :banghead: )

Hemma i Dalarna dock hade jag aldrig ens drömt om att köra odubbat!:nailbiting:
 
Jag fick dubbade med bilen så det blir såklart dubbat för mig. Dock kör de flesta här nere (lääängst ner i Skåne) odubbat pga av att de dubbfria funkar lika bra (eller lika dåligt) på när snön driver. Här blåser det så mycket att det inte blir några riktiga vintervägar. Många har MS-däck för att slippa byta då det inte ligget snö här mer än ett par veckor. (fast många här nere kör med sommardäck året runt. :banghead: )

Hemma i Dalarna dock hade jag aldrig ens drömt om att köra odubbat!:nailbiting:
Men på en riktig vinterväg brukar det ju inte vara så halt. Det värre med den förrädiska svartisen. "Dödens tystnad" som min instruktör kallade när jag gjorde lumpen...
 
Jag tror iaf att jag är en rätt bra bilförare. Men det verkar ju de flesta tycka att de är ;)

När är dubbdäck INTE bra?

Dubbdäck är inte bra på asfalt, då är dubb halt och det är lätt att sladda vilket visserligen är jäkligt kul men dödar både dubben och vägen på bara några 100m.
Dubb är endast markant bättre på is, men är man ingen klåpare bakom ratten är dubbfritt bättre.
 
Dubbdäck är inte bra på asfalt, då är dubb halt och det är lätt att sladda vilket visserligen är jäkligt kul men dödar både dubben och vägen på bara några 100m.
Dubb är endast markant bättre på is, men är man ingen klåpare bakom ratten är dubbfritt bättre.

Inte ens proffsförare får upp bilen för isbackar med dubbfritt.

Jag håller inte med om slutsatsen efter att ha jobbat med däcktester i många år.

Samma resonemang kan man köra med antisladdsystem, är man bara superförare klarar man sig bättre utan. För oss andra som någon sekund emellanåt taggar ned från F1-koncentrationen i bilen, är det en extrem säkerhetsvinst. Precis som Dubbdäck på vissa sträckor några dagar om året.
 
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?

När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?

RunFlat rekommenderas enbart till bilar som har inbyggd övervakning av däcktrycket samt antisladd.
Däcksidan är något hårdare än vanliga däck och i verkligheten bör man ha en bil som från början är anpassad för däcken (genom annan fjädring bl.a.) annars lär komforten bli lidande.


Jag anser mig inte vara en proffsförare, men jag måste ändå undra hur brant din isbacke är..?

Teoretiskt sett skulle det inte ens behövas en backe för att bevisa tesen om att dubbar kan vara bättre, plan mark täckt med is räcker gott för att bli stillastående.

Vi har talat mycket om framkomligheten men man vill ju kunna stanna eller styra undan också.

Mvh Thomas
 
RunFlat rekommenderas enbart till bilar som har inbyggd övervakning av däcktrycket samt antisladd.
Däcksidan är något hårdare än vanliga däck och i verkligheten bör man ha en bil som från början är anpassad för däcken (genom annan fjädring bl.a.) annars lär komforten bli lidande.




Teoretiskt sett skulle det inte ens behövas en backe för att bevisa tesen om att dubbar kan vara bättre, plan mark täckt med is räcker gott för att bli stillastående.

Vi har talat mycket om framkomligheten men man vill ju kunna stanna eller styra undan också.

Mvh Thomas

Steg 1 är dock att få tillräckligt med friktion för att få upp farten över 0.0 km per timme. Annars är det ointressant att styra. På blankis löses det enklast genom dubbar.
 
Dubbfritt. Här nere behövs det ytterst sällan och jag har kommit över det gasglada
stadiet för mycket länge sedan.
 
Teoretiskt sett skulle det inte ens behövas en backe för att bevisa tesen om att dubbar kan vara bättre, plan mark täckt med is räcker gott för att bli stillastående.
Steg 1 är dock att få tillräckligt med friktion för att få upp farten över 0.0 km per timme. Annars är det ointressant att styra. På blankis löses det enklast genom dubbar.
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.
 
Problemet (om det är något problem) är väl att dubben bara är nödvändiga ibland.

Men eftersom man inte kan ha dubb som tillval inifrån kupén så är antagligen dubbdäcken överlägsna sammantaget.

Kör man fast eller står på våt is så tror jag att det är betydligt svårare att få fäste utan dubb. Jag gillar inte tanken på att t.ex. långsamt glida sidledes ner i ett dike ur låg fart.

Nu sitter mina dubbfria på plats, och när jag tittar på dem har jag svårt att begripa hur de ska kunna hjälpa mig om det är isigt.

Fast - än är det varmt så det dröjer nog innan däcken behöver upp till bevis. Ser inte fram emot det.
 
Det katt
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.
Det har jag upplevt en gång. För snart tjugo år sedan. Med MC. Det gick inte ens att GÅ på vägen... Vi fick släpa cykeln i diket i några hundra meter innan vi kunde gå tillräckligt med grepp för att kunna leda den på vägen.

Förra året hade jag för första gången dubbdäck. Den enda dagen dubb behövdes den vintern gled jag sidledes av vägen från i princip stillastående. Det ser ut som någon knuffat bilen i diket*s*
Resten av vintern var det knappt snö eller is alls.

I År kör jag dubbfritt igen och låter helt enkelt bli att promt ta mig upp för isbackar. Jag behöver extremt sällan ta bilen om jag inte vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp