Vinterdäck med eller utan dubb?

Självklart dubbdäck av bra kvalitet. Det är det enda som fungerar i en isbesudlad backe. Och gärna fyrhjulsdrift.

Skulle jag bo i stan och kunna låta bli att ta bilen de 5 dagar om året då dubbdäck är outstanding mot dubbfritt så skulle jag ägna det en tanke. Fast då skulle jag helst helt och hållet låta bli att ha bil alls och hyra bra grejer vid behov.

På snö och modd är dubbfritt ofta lite bättre än dubbat.
Tvärt emot testerna alltså. :p
 
Vi behöver köpa nya vinterdäck till bilen och jag har hela tiden tänkt att det skall vara dubbdäck för jag har alltid haft dubbdäck. Har aldrig ens reflekterat över det, tills en kollega lyfte frågan vid lunch idag.

Vad är egentligen bäst? Skall man ha med eller utan dubb? Vad har ni?

Jag pendlar 26 mil om dagen, och kör 50/50 på E20 och på mindre landsortsväg. Till och från stallet är det en liten slingrig väg med mötesplatser, som jag faktiskt inte vet huruvida den vinterväghålls eller inte (första vintern i det stallet coming up), och en bit grusväg.

Befinner mig i Västra Götaland, så det är ju mer blåst och slask än mycket snö...


Om man kör längre sträckor där blandade underlag kan förekomma = alltid dubb

Om man kör mycket korta sträckor där det underlaget troligen inte är halkig = kanske dubbfritt

Där jag bor känner jag ingen som ens funderar..att köra utan dubb skulle man åka av direkt.
 
Vad roligt att se att flera säger att runt Göteborg behöver man dubb.. Bara haft det en säsong och aldrig haft problem med greppet.

Kör dubbfritt i år också, den här säsongen boendes i Uppsala. Fick däcken gratis och det är riktigt bra dubbfria, men pga gratis så protesterar jag inte vare sig jag får dubb eller dubbfritt.
 
vi har en bil med dubb Nokia Hakkapelitta 7 och en med dubbfritt något Nokia däck också och den bilen har 4-hjulsdrift
de dubbfria däcken ligger nu på bilen trots att vi bor i Blekinge.
var nollan ute imorse även om det var torra fina vägar
 
Jag har själv testat däck i evinnerliga mängder fram till 2007. Att dubbfria är bättre än dubbar på blankis kan jag inte smälta alls, vilket test säger det?
Jag har inte läst något test att dubbfritt är bättre än odubbat vid snö och modd, alltså är ditt påstående tvärt emot de tester jag läst. De jag läst säger att dubben i sig inte gör någon skillnad, inte att de är sämre. ;)
 
Jag har inte läst något test att dubbfritt är bättre än odubbat vid snö och modd, alltså är ditt påstående tvärt emot de tester jag läst. De jag läst säger att dubben i sig inte gör någon skillnad, inte att de är sämre. ;)

OK, dubbarna gör mest skillnad på just blankis eller packat material. I lös snö och modd funkar dubbfritt lika bra. Då spelar dubbarna ingen roll. Så då är vi överens. Skillnaden blir lite i att vissa tillverkare litar på dubbarna och de som gjorde dubbfria för 10 år sedan ansträngde sig mer för att få till funktionen på vinterväglag. Bland annat Gislaved (dvs Continental) SoftFrost hade ett par däck som var helt överlägsna i Norrlandsväglag. Samma däck lämnade gummit i asfalten när vi körde de i test i juli (varmaste tiden) och var slutslitna direkt på ett par mil.
 
Jag har inte läst något test att dubbfritt är bättre än odubbat vid snö och modd, alltså är ditt påstående tvärt emot de tester jag läst. De jag läst säger att dubben i sig inte gör någon skillnad, inte att de är sämre. ;)
Alla tester säger att dubbat är bättre på is eller ispackad snö. Detta i sig innebär att påståendet inte är tvärtemot! Jag villpåminna mig om tester där dubbfria gör bättre ifrån sig i snö, knappast för att dubbarna förstör utan för att dubbfria har lagt mer på den typen av mönster.
I mitt jobb med dygnetruntjour är dubbade med bra snöegenskaper en självklarhet
 
Alla tester säger att dubbat är bättre på is eller ispackad snö. Detta i sig innebär att påståendet inte är tvärtemot! Jag villpåminna mig om tester där dubbfria gör bättre ifrån sig i snö, knappast för att dubbarna förstör utan för att dubbfria har lagt mer på den typen av mönster.
I mitt jobb med dygnetruntjour är dubbade med bra snöegenskaper en självklarhet
För mig är allt annat otänkbart! I testet jag refererade till tidigare fick ett kinesiskt dubbdäck en överkryssad dödskalle, absolut ej rekommenderat! Därför tycker jag att det är viktigt att man läser testerna innan man köper däck, oavsett om det är sommar- eller vinter och inte bara köper vilket skit som helst. Bra däck kan vara skillnaden mellan liv eller död!

OK, dubbarna gör mest skillnad på just blankis eller packat material. I lös snö och modd funkar dubbfritt lika bra. Då spelar dubbarna ingen roll. Så då är vi överens. Skillnaden blir lite i att vissa tillverkare litar på dubbarna och de som gjorde dubbfria för 10 år sedan ansträngde sig mer för att få till funktionen på vinterväglag. Bland annat Gislaved (dvs Continental) SoftFrost hade ett par däck som var helt överlägsna i Norrlandsväglag. Samma däck lämnade gummit i asfalten när vi körde de i test i juli (varmaste tiden) och var slutslitna direkt på ett par mil.
Dubbfria däck måste vara mjuka för att fungera, där kommer fördelen med ett styvare däck(= dubbat) in på lösare underlag som barmark eller snö. Jag var impad första året min j*vla passat hade dubbfritt, att de ändå var såpass bra. År två var jag inte lika impad och när jag köper däck själv så är det dubbat som gäller. De dubbfria var ändå marknadsledande och följde med bilen, tänkte att jag testar innan jag slänger ut pengar på att byta ut nya däck.

Ergo, i min värld är dubbat oavsett underlag bättre vintertid. :up:
 
Det verkar vara Nokian Hakkapeliitta 8 man skall satsa på efter lite googlande. Bäst i test (flera olika) 2014 och 2013. De är ju inte så fasligt dyra heller. Faktiskt riktigt billiga.

Jag är väldigt nöjda med mina Nokian Hakkapeliitta 8 så det kan jag varmt rekommendera till dig :)

För att svara på ursprungsfrågan: jag kör alltid med dubbat och så enkelt är det med det.
 
För mig är allt annat otänkbart! I testet jag refererade till tidigare fick ett kinesiskt dubbdäck en överkryssad dödskalle, absolut ej rekommenderat! Därför tycker jag att det är viktigt att man läser testerna innan man köper däck, oavsett om det är sommar- eller vinter och inte bara köper vilket skit som helst. Bra däck kan vara skillnaden mellan liv eller död!

Dubbfria däck måste vara mjuka för att fungera, där kommer fördelen med ett styvare däck(= dubbat) in på lösare underlag som barmark eller snö. Jag var impad första året min j*vla passat hade dubbfritt, att de ändå var såpass bra. År två var jag inte lika impad och när jag köper däck själv så är det dubbat som gäller. De dubbfria var ändå marknadsledande och följde med bilen, tänkte att jag testar innan jag slänger ut pengar på att byta ut nya däck.

Ergo, i min värld är dubbat oavsett underlag bättre vintertid. :up:
Dubbfria däck måste ha mjukare gummiblandning (som hårdnar med tiden) det innebär inte att däcket i sig måste vara mindre styvt, det är två helt olika saker.
 
För egen del är jag i begrepp att göra ett test.

Bilen jag köpte i början av sommaren har dubbfria vinterdäck. Förra bilen hade bra dubbdäck. När jag bytte däcken på däckhotellet sa de bekymrat att jag kommer att bli besviken.

På måndag börjar jag testa. Mitt livs första dubbfria slängs på då.
Jag kör en del landsväg och mycket småvägar och där jag bor blir det oftast riktig vinter. Vi har haft frost några dagar nu.

Känns ju som kapitalförstöring att slänga de däcken och köpa dubbat innan de är utslitna. Vi får se, vi får se.

Misstänker starkt att jag kommer att bli just ...besviken.

(fördomar mot dubbfritt? Jag?)
 
Och eftersom alla andra verkar ha svarat att de har dubbat så måste jag hoppa in och väga upp lite! :p Precis satt på vinterdäck på bilen, nya dubbfria. Kört med dubbfritt på denna bil förut också och det har alltid fungerat super. Fastnat lite halvt en gång på de tidigare tre år jag kört bilen, i en glashal, brant backe, men tog mig upp till slut. Annars tycker jag att jag har ett trevligare grepp på vägen än med dubb, det känns lite bättre för miljön och det har som sagt aldrig behövts några dubb trots mycket körande på sliriga, ickeunderhållna vägar (och dessutom skrattar jag fortfarande åt bilden av pappa och morbror som halv fem på morgonen, i snöstorm, står på en färjekaj och byter till dubbfria däck, som morbroderns svärfar kommit körandes med precis i tid, för att åka till tyskland... :angel:)

Bor i Värmland, på landet, blir väl ca 5 mil/dag de dagar bilen är ute på vägarna och för mig var det verkligen ingen tvekan om att det skulle vara dubbfritt när vi köpte nya däck. Men hade det varit 26 mil hade jag nog tagit dubb beroende på vart i landet.
 
För egen del är jag i begrepp att göra ett test.

Bilen jag köpte i början av sommaren har dubbfria vinterdäck. Förra bilen hade bra dubbdäck. När jag bytte däcken på däckhotellet sa de bekymrat att jag kommer att bli besviken.

På måndag börjar jag testa. Mitt livs första dubbfria slängs på då.
Jag kör en del landsväg och mycket småvägar och där jag bor blir det oftast riktig vinter. Vi har haft frost några dagar nu.

Känns ju som kapitalförstöring att slänga de däcken och köpa dubbat innan de är utslitna. Vi får se, vi får se.

Misstänker starkt att jag kommer att bli just ...besviken.

(fördomar mot dubbfritt? Jag?)

Min före detta kollegas fru körde deras nya bil (som han köpt). Efter den första vinterkörningen ringde hon honom och sa att nu köper du dubbdäck till bilen. De dubbfria hade fått henne att glida rakt ut i en korsning. Tur nog kom inga andra bilar. Kan tillägga att det var en kvinna som körde väldigt sansat och var enormt van vid vinterväglag (uppvuxen i Tornedalen).
 
Min före detta kollegas fru körde deras nya bil (som han köpt). Efter den första vinterkörningen ringde hon honom och sa att nu köper du dubbdäck till bilen. De dubbfria hade fått henne att glida rakt ut i en korsning. Tur nog kom inga andra bilar. Kan tillägga att det var en kvinna som körde väldigt sansat och var enormt van vid vinterväglag (uppvuxen i Tornedalen).
För att kunna köra odubbat krävs det att andra kör dubbat som ruggar upp isen, annars har de sämre fäste. :down:
 
Fick med dubbfria däck när jag köpte min bil. Så har kört en halv säsong med dem och inte märkt någon skillnad alls. Men vi får väl se hur jag upplever dem i vinter. Bor ca 15 mil norr om Göteborg. Men då kör jag max 60 mil i månaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp